Nej.
Det som skiljer är att puckona som bestämmer totalt har missat att killar och tjejer utvecklas olika (tjejer ligger före men det jämnar ut sig i tidiga 20 års åldern) och för höga betyg krävs tex förmåga till analys, reflektion osv. Något som inte alla elever (speciellt killar eftersom de av fysiska anledningar är efter) är kapabla till.
Som skola knäcker vi killarna för att vi kräver saker de helt enkelt inte kan göra.
Hade detta varit allmänrådande att vi hade nån form av kvinnliga attribut som är bättre än manliga i skolan så hade betygen skiljt sig även på högskola/universitet, det gör de inte.
Visst finns det attribut som ses som kvinnliga eller manliga. Men det betyder inte att de är det. Väljer vi att jämföra med betyg, tex kunde man tidigare se en skillnad med att killar fick högre betyg i tex matte och NO. Eftersom "alla visste" att detta var manliga ämnen. Man har jobbat hårt med att tvätta bort den stämpeln och nu finns inte den distinktionen heller.
(vi har även slutat med tex det nonsens som var så populärt när jag gick i skolan, nämligen att man antingnr var bra på matte eller på språk. Detta är en dumheter och skapade bara ett gäng elever som underprseterade I ett set med ämnen eftersom de visste att de inte kunde vara bra på matte om de var bra på språk, eller tvärt om. Idag vet vi bättre. Den språkliga förmågan och matteförmågan ligger väldigt nära varandra.
((men detta handlar bara om fallenhet för, dvs hur lätt man har för sig, en individ utan fallenhet kan naturligtvis få höga betyg genom att plugga mer))