Junni
Trådstartare
Jag citerar vår diskussion här, jag frågade utifrån vad du skrivit tidigare, du menar att fyra procent är ingenting. Jag frågar hur du tänker kring det och svaret blir att lika lön för lika arbete inte gäller längre. I och för sig är jag böjd att hålla med dig, men knappast baserat på att det enligt dig inte är rättvist på ditt jobb, men som svar i en diskussion om att kvinnor systematiskt har lägre lön än kvinnor är det irrelevant om du inte tänker något kring det.
Så vad menar du egentligen med att den systematiska skillnaden är ingenting? Och jämförelsen med dig själv, att du är enligt dig själv en dålig förhandlare?
Tycker jag varit tydlig med vad jag menar men okej, såhär;
För att kunna säga att det finns diskriminering måste alla andra orsaker till löneskillnader plockas bort. Det kan finnas massor med orsaker till att person A tjänar mindre än person B. Förstår du mitt resonemang?
Säg exempelvis att jag själv inte är en bra löneförhandlare. Löneskillnaderna kan bli ganska stora gentemot en kollega som är en duktig förhandlare, trots att vi har liknande uppgifter och gör dom ungefär lika bra (men inte exakt lika). Och det är bara EN av orsakerna till löneskillnader. Sen tillkommer arbetslivserfarenhet, effektivit på jobbet och ingångslöner. Andra saker som kan påverka är att den förhandlade lönepotten är extra låg året då det är tänkt att just Du ska få en löneökning pga att företag kanske går dåligt.