Orosanmälan - har någon koll på socialtjänsten?

MML

Trådstartare
Jag funderade på om jag skulle skaffa mig en anonym användare, men jag väljer att skriva från "mitt vanliga konto". Jag har ju egentligen inte något att skämmas för i den här situationen.

Jag och min man har en tonårsdotter som är placerad i ett HVB-hem på grund av personliga omständigheter. Vi som familj har alltså haft kontakt med socialtjänsten under en längre tid, men har nyligen flyttat vilket gör att vi hamnat hos en "ny" socialtjänst. Planen, målet och förhoppningen är att dottern ska kunna flytta hem igen innan året är slut. Det är vad alla inblandade siktar på.

Nu har jag fått veta att det inkommit en orosanmälan, och socialtjänsten vill prata med både oss föräldrar och med dottern. Jag tror mig förstå varifrån anmälan kommer, och jag är inte orolig för att något ska komma upp, men vad jag är lite orolig för är om det här kan påverka dotterns hemflytt.

Jag har läst mig till att beslut om utredning ska tas inom två veckor. Det känns väldigt osannolikt att socialtjänsten startar någon utredning efter de "första" samtalen - men, innebär det att planeringen för hemflytt kommer att "pausas" under dessa veckor? Eller rullar sådant på enligt plan tills vidare, givetvis förutsatt anmälan inte skulle gälla något som utgör ett mer akut hot för dottern?

Vidare funderar jag också lite - dottern är som sagt placerad och har flera insatser redan som det är. Kan det bli aktuellt att socialtjänsten beslutar om något annat, som påverkar dottern, baserat på en orosanmälan? Kan de till exempel besluta om att hon ska gå i någon annan form av samtal än vad hon gör i nuläget? Bryta hos nuvarande HVB och besluta om något annat? Det känns väldigt orimligt, i synnerhet som det "bara" är ett par månader kvar, men tyvärr har även jag hört diverse "skräckhistorier" om hur socialtjänsten tvärvänt och tagit beslut som kanske är svåra att förstå.

Jag vill avslutningsvis vara tydlig med att jag inte alls ifrågasätter socialtjänsten eller deras arbete, men givetvis är jag lite mer orolig med en "ny" handläggare än med den vi haft kontakt med en längre tid. Jag är inte heller orolig för själva orosanmälan i sig, jag förstår som sagt varifrån den kommer och visst, det kunde ha "räckt" med att personen lyft sin oro med oss eller med personal från dotterns boende, men samtidigt tycker jag att "hellre en anmälan för mycket än en för lite" bör gälla, i synnerhet när det handlar om sårbara barn och unga. Jag har därför inga problem med att socialtjänsten vill prata med oss och få mer information. Jag är "bara" orolig för om det gör att planen för dottern kan komma att ändras, om än "bara" med någon vecka eller månad hit eller dit.
 
Jag jobbar inte i om socialtjänsten men har väldigt svårt att se att de skulle ta några beslut bara på en anmälan. Om det är nåt potentiellt väldigt allvarligt kan man väl tänka sig att de avvaktar andra beslut tills de utrett anmälan men de kan ju inte ändra sin handläggning på okontrollerade uppgifter.
 
När en orosanmälan kommer in i ett pågående ärende lämnas anmälan till ansvarig handläggare som därefter gör en bedömning av innehållet i anmälan i relation till den kännedom som redan finns om familjen. Handläggaren kan välja att koppla anmälan till pågående utredning/insats eller att inte göra det.
När anmälan gäller någon som inte har en pågående kontakt med socialtjänsten ska det hållas samtal med den det gäller, vårdnadshavare och anmälare. Detta ska göras inom 14 dagar från att anmälan kommit in. Syftet är att få ett underlag för att bedöma innehållet i anmälan och om utredning behöver inledas.
 
När en orosanmälan kommer in i ett pågående ärende lämnas anmälan till ansvarig handläggare som därefter gör en bedömning av innehållet i anmälan i relation till den kännedom som redan finns om familjen. Handläggaren kan välja att koppla anmälan till pågående utredning/insats eller att inte göra det.
När anmälan gäller någon som inte har en pågående kontakt med socialtjänsten ska det hållas samtal med den det gäller, vårdnadshavare och anmälare. Detta ska göras inom 14 dagar från att anmälan kommit in. Syftet är att få ett underlag för att bedöma innehållet i anmälan och om utredning behöver inledas.

Förstår jag det rätt att det då kan handla om att handläggaren "bara" vill prata om innehållet i orosanmälan, med oss och med dottern, och att det inte behöver starta någon ny utredning eller liknande?
 
Förstår jag det rätt att det då kan handla om att handläggaren "bara" vill prata om innehållet i orosanmälan, med oss och med dottern, och att det inte behöver starta någon ny utredning eller liknande?
Precis, finns det en pågående utredning kan innehållet i anmälan kopplas till den, man har inte flera utredningar öppna samtidigt. Finns det ingen pågående utredning men en pågående insats kan man välja att inleda en ny utredning beroende på anmälans innehåll i relation till den tidigare kännedom man har om er familj.
 

Liknande trådar

Övr. Barn För bara några dagar sedan ringde socialen och berättade att de fått in orosanmälan för vår dotter. Dels tror jag det handlade om att...
4 5 6
Svar
113
· Visningar
20 833
Senast: Amha
·
Relationer Sedan många år tillbaka har jag en komplicerad och svår relation till en av mina föräldrar. Som barn och framförallt tonåring upplevde...
2
Svar
39
· Visningar
3 710
Senast: Lampan
·
Övr. Barn Jag vill börja med att be dig som upptäcker att du känner mig antingen slutar läsa eller berättar för mig att du läser... Det är ingen...
17 18 19
Svar
369
· Visningar
33 183
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 30
  • Tråden för spår
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp