R

raven_82

min hund har nu fått för sej att matvägra...han har ej ätit någonting sedan lördas morse...(mat e annars nått av det bästa han vet...nästan bättre än att vara ute å springa...)
han drack bra tills igår nu har han ej drukit heller på ca ett och ett halv dygn.....
han hade även diarré freda lörda....och lite idag...hur han nu kan ha någonting att skita ut....
någon som kan lindra min oro lite???
blir till att ringa distriktarna imorron bitti...men det e väldigt långt tills dess....vill veta nu....

annars e han hur pigg som hellst...glad som vanligt.....springer runt när man e ute....

att han e lite olyckligt kär har slagit mej men det har han varit förrut oxå och han har aldrig mat vägrat....

nån som vet???

Sv: orolig...

Har han inte druckit på 1½ dygn så är det akut!!

Utan mat klarar de sig länge, men inte utan vätska!!

Det är svårt att veta vad som är fel. Något som är mag och tarmrelaterat kan man bara gissa sig till. Kraftig magsjuka, ätit ngt olämpligt eller så sitter det nått i tarmen, allergi som utlöst kraftig tarmreaktion etc etc

Försök att blanda lite vätskeesättning och ge åt honom för att han ska få i sig nånting:

RECEPT på hemlagad vätskeersättning:

1 liter kokat avsvalnat vatten
2 matskedar druvsocker eller vanligt socker
1/2 tesked salt

OBS! Använd måttsatts. Tag alltid strukna mått.

Häll i honom vatten med matsked. Sätt honom och dra ut mungipan och häll ned vätska där. (Huvudet lite uppåt) Hoppas det går bra och han får behålla vätskan. Börja med en matsked och se om han får behålla det. Ge sedan en till två matskedar med jämna mellanrum. Inte för tätt för då kommer det kanske upp igen om magen varit tom så länge.

tack för tipset ska genast gå och göra iordning vätskersättningen.....

gör skinntestet, dra upp en bit skinn på skallen och släpp. åker inte skinnbiten ner direkt är han uttorkad och bör åka in för att få dropp.

Du fick bra råd av Tippan. Men jag hade också ringt jourhavnde nu. Ringa en gång för mycket är bättre än en gång för lite.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 787
Senast: Maniac123
·
Hundhälsa Jag kom hem efter nattjobb till sjuk hund :(. Han hade kräkts i hela huset under de två timmarna han var ensam hemma och även kissat...
2
Svar
29
· Visningar
2 773
Senast: Tualma
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Känner att jag behöver skriva av mig lite efter den här dagen, det har ju varit några turer med min älskade hund. Han trivs inte med...
Svar
16
· Visningar
3 193
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
5 031
Senast: Liran
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar