Orolig ryttare behöver HJÄLP! PLZ SVARA!

Moreeeno

Trådstartare
Jag funderar lite på att sälja mig gård och flytta in till stan.
Jag kommer då behöva stalla in hästarna. ( hopphästar )
På gården har jag ingen paddock eller ridhus men har ridhus 45 min skritt bort.
Har dock stora fina åkrar!

Men jag har funderat lite och är det inte så att de flesta elitryttare har sina hästar i ett eget stall?
Kom och tänka på att de flesta här som har sina hästar inackoderade ligger på lägre nivå än vi i eget stall.
Och de i inackoderings stall blir mer skadade än våra som är hemma.
Detta är alltså där jag bor, vet inte om det är så annars.

Jag är lite orolig för att stalla in dem...
I mitt stall har jag väldigt bra luft! Som att vara ute! (Utan blåst)
Men i inackoderingsstallet är det mycket sämre luft. Dörrarna är stänga och det är isolerat. Men de har fläckt.
Jag har väldigt bra hagar här och i inackoderingstallet har de ganska dåliga
hagar.
Sedan är ju mina hästar vana vid att de bara är tre och det är bara jag i stallet.
Inte så mycket stim.
Sedan kommer jag behöva sära på två hästar som verkligen är förälskade o varandra! Detta pgav att den ena ska ha föl och dräktiga ston inte får stå där.

Tror ni att mina hästar kommer palla detta?
Jag är OROLIG!!

Sv: Orolig ryttare behöver HJÄLP! PLZ SVARA!

Ett annat sätt att se det är ju att fråga om DU skulle vilja ha det så till dina hästar?

Just den dåliga luften i inackorderingsstall gör mig galen. Jag kan inte för mitt liv begripa hur folk kan utsätta sina hästar för det. Ibland funderade jag på att ta bort dörrana i stallet.
Hästar som hostar och hostar och får dyra tillskott när det enda som behövts var frisk luft (innan det blev kroniskt)
Det är svårt med bra hästhållning i inackorderingsstall, mkt slarv när många ska fodra, många har åsikter, etc..
Jag delar din tanke om det.

Jag håller med. Jag står i ett stall som skulle kunna ha hur bra luft som helst, går att öppna upp i tak och varje häst har en
lucka som går att öppna upp utåt mot gården. Men tror ni att folk har sina luckor öppna? Nej, "Hästarna fryser". Suck.

Nu måste till och med min lucka vara stängd om det är kallare än -6 grader ute. Varför vet jag inte, vattenkopparna är isolerade,
men så länge taket är öppet så är det ok.

dålig luft + dåliga hagar + ev; oroliga hästar= NEJ, finns det bara det inackorderings stallet i närheten?

Det finns en stor anläggning med fyra stall, två ridhus och tre paddockar.
Men alla stall är typ lika dana.
I ridskolestallet är det hemsk luft.
Man har nästan själv svårt att andas.
Om jag ska flytta så kommer jag ta det stallet som har bäst luft.

Det är precis som ni säger att hästägarna anser att deras hästar fryser.
Jag stod i ett av stallen på denna anläggningen innan med en häst, och då var det en häst som fick svåra lungproblem där, men när hon varje dag frågade om hon fick öppna dörrarna så sa alla (förutom jag) helt nej.
Det var rädda att deras hästar skulle bli sjuka?!??!
Och vi hade fönster, men dem fick vi inte ha öppna för de andra.

Men det är inte samma stall som jag tänkt flytta till nu.

Har du egen gård och går första året på gymnasiet?:eek: Inte illa :cool:

Jag har läst dina tidigare trådar/inlägg och uppfattar dig inte alls som någon elitryttare, snarare som en osäker tonåring. Vad säger dina föräldrar om flytten?

En lösning på problemet kunde vara att hitta ett eget stall att hyra för bara dina hästar, inte helt lätt men det finns sådana.

Jag går inte första året på gymnasiet?!

Anledningen till att vi funderar på att flytta är för att min mamma inte orkar bo på gård längre

När jag skrev elitryttare så menade inte jag att jag är det.
Jag undrade bara om det inte var så att de flesta ryttare som kommit långt i denna sporten har egen gård.

Så du tror på allvar att man bara kan komma långt om man har en egen gård? :angel:

I say no more .:grin:

När jag skrev elitryttare så menade inte jag att jag är det.
Jag undrade bara om det inte var så att de flesta ryttare som kommit långt i denna sporten har egen gård.

Nej,, flertalet av dagens elitryttare hyr in sig på en anläggning som ägs av ngn annan. Nu får man inte skriva ut namn här men i min kundkrets så och bekantskapskrets med ryttare på den nivån så är det 80% av dom inte är ägare till sin egen anläggning.

När du talar om elitryttare så tolkar jag det som ryttare på internationell nivå.

Jag förstår inte argumentet som flera skriver att luften i stall med inakorderingar skulle vara sämre än stall som ej hyr ut boxar. Vad har inackorderingarna med luften att göra?:confused: Måste väl finnas en viss luftkvalitet oavsett man hyr ut boxarna eller har sina egna hästar där. Och hyr man ut boxar har man väl förhoppningsvis klara regler över vad som gäller med dörrar, ventiler osv, eller? :)

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej på er! Jag är ny på detta forum och jag hoppas att jag postar i rätt del. Jag behöver ventilera och resonera lite med andra...
10 11 12
Svar
223
· Visningar
10 645
Senast: lilsan
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har funderat en hel del kring hur livet förändras, i bland relativt förutsägbart, och i bland åt helt oväntade håll. Jag förstår att...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
20 235
Senast: MML
·
Anläggning Jag har nyligen grävt i frågan rätt intensivt och de svaren jag hittade i en tydligen låst tråd var inte riktigt korrekta. 1...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 125
Senast: Freazer
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 231
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka