Orolig inför hemgång med barn + hund..

FrontLine_

Trådstartare
hoppas tråden ligger rätt!

En del av er kanske vet att jag har gått och blivit mamma alldelens för tidigt. Jag och min dotter ligger nu på umeå lasarett, och har snart gjort det i fyra veckor. Nu har jag börjar fundera på hur allt kommer att bli när vi kommer hem..

Så här ligger det till:
Jag har en hund på 1 år, som är väldigt tidskrävande. Han har varit lite "bråkig" av sig och jag har kämpat rätt hårt för att få han till den hund jag vill att han ska vara..(dvs utan koppeldragning, skällning, utfall mot andra hundar, bergsäkargång i lägenheten osv)..
Och nu när jag inte har träffat han på snart en månad så har min pappa haft honom, och han är inte sådär konsekvent som man skulle vilja att han var. Träffade min "lilla" vovve förra veckan, och vi kommer nog att måsta gå tillbaka på ruta 1 när han sen flyttar hem igen.. och det kommer nog vara tidskrävande.

När jag nu kommer att ha med mig dottern hem, så kommer ju mycket tid gå till henne.. och jag vill inte att han ska vara som ett monster i hennes närhet.. Självklart vet jag att jag inte kan glömma bort atlas.

Pojkvännen är och jobbar i norge varannan vecka, så han kommer inte alltid att vara hemma..De veckor han är hemma kommer nog att gå bättre.. men det blir ju sämre när han är borta.

Även bara en sån här lätt sak som att gå ut och kvällskissa kommer bli svår, vi bor på andra våningen utan hiss..

Så mina frågor är:
Hur "vänjer" jag atlas vid aline?
Hur ska jag bete mig under den första tiden?
Hur gör jag med kvällsrastningen?
Hur gör jag för att inte stöta bort atlas? Han måste ju få vara med, men utan att bli för jobbig och påflugen..

Många av er kommer säkert tycka att jag kan lämna bort honom, och det kommer jag att göra under iaf den första veckan, men någongång måste han ju komma hem ändå.

Jag vet att jag kan få rätsida på alla problem igen om jag hade varit ensam, men jag vet bara inte hur jag ska göra med barn + hund..

Sv: Orolig inför hemgång med barn + hund..

Fast om du orkar, ha han hemma första veckan också. Då märker han att barnet är med dej, och ingen främmande "grej" som kommit dit när han vart borta. Personlig åsikt.

Be om hjälp! Jag uppfattar många som för dåliga på det! Be om hjälp med saker, vad som helst...rasta hunden, städa, vyscha barnet. Bjud hem folk på fika så kan de gå runt med barnet när du tränar lite med din hund.

En smart grej kan ju vara att ta 10 intensiva minuter med hunden varje gång barnet somnar. Sedan vila/göra annat, för 10 minuter är inte mycket..men kan göras ganska krävande för hunden...

Stå på dig om vad DU VILL, vet svärföräldrar som lagt sig i just med hund delen, och jag tycker verkligen de är upp till föräldrarna/tidigare familjen att bestämma sånt! :)

Du snabbrastar när bebisen sover. Sätt på babylarmet och spring ut en snabbis. Jag själv bor på tredje våningen utan hiss, och jag klarade våra kvällsrastningar hur bra som helst. Varför skulle det egentligen vara ett problem ?

Förövrigt, jag har själv en livlig/aktiv hund, och från början tänkte jag som dig. Men det LÖSER sig alltid. A och O handlar om TYDLIGT ledarskap gentemot hunden. Många glömmer så lätt bort att hunden är trots allt en hund och ingen människa med människokänslor. Vi gjorde klart från första sekund när vi kom hem för hunden hur läget var....detta acceperade hon skitsnabbt. Snabbare än vad jag trodde. MEN antagligen visade vi/jag på starkt ledarskap att: så här är det punkt. Så från att varit ett yrväder gick hon från att vara en försiktig och sansad hund när hon var runt bebisen.

Senast ändrad:

Kopparbergsemme

Anledningen till att jag väljer att ha honom borta en vecka "extra" är att vi som sagt ligger på sjukhus, neonatalavdelningen och aline är väldigt liten. Vi har inte heller hunnit fixa med något hemma, har inte ens några barngrejer än, så bara för att man ska hinna göra sig lite "hemmastadd" och hunnit landa i allt runtikring så väljer jag att ha honom borta..

Ja, be om hjälp är jag inte dålig på, grejen är bara den att alla bor rätt långt bort tyvärr.. finns ingen som kan snabbkomma förbi och rasta hunden. Kanske jag ska höra med nån av grannarna om dom är sugen:D

Hhee, jo det där med svärföräldrars åsikter om hundar har jag redan fått erfara;) Dom tycker att hunden ska bort, men det finns inte en chans för det. Han är min bästa vän, och det ska gå på nåt sätt..:)

Mynta2

Men hur långt räcker ett babylarm?

Jo det där med ledarskap är ju självklart..Men hur gjorde ni det klart för hunden vad som gällde? Lite mer utförligt svar skulle jag inte tacka nej till ;)

Så mina frågor är:
Hur "vänjer" jag atlas vid aline?
Hur ska jag bete mig under den första tiden?
Hur gör jag för att inte stöta bort atlas? Han måste ju få vara med, men utan att bli för jobbig och påflugen..

1: ta hem en filt med bebislukt en tid i förväg så hunden får sova med den i sin korg nån natt. Sen finns det de som lägger bebisen på golet när de kommer hem och de som bara tar hem den som det mest naturliga i välden utan vare sig göra en pressentation av bebis eller stänger ute jycke. Det senare lär jag göra.

2. Du ska bete dig som vanligt. Var konsekvent men inte överbeskyddande. Välj om du inte vill ha jycken i sovrummet tex och håll fast vid det.

3. kvälls runden? fattar inte det där riktigt. sover din nyfödda efter fasta kvälls tider nu? bärsjal är annars bra då kan man rast jycke samtidigt som man håller på och söver bebis. annars så får du kanse gå tidigare sissta runda och tidigare första runda. Mina jyckar vill inte ens alltid ut på kvällen om jag kört hårt med dem under dan.

4. bestäm innan hur mycket hunden för vara med. Vill du inte att han ska fram och nosa på bebis så är det bara att vara konsekvent och bestämma sig för det. ute stängd behöver han ju inte bli för det? Mina hundar får ju tex inte hoppa upp i knät på gäster eller inte på mig hemller för den delen.

Kan skriva lite kort hur jag gjorde. Jag har också en hund modell knasig, som spenderade den första månaden med att vilja äta bebisen så hon fick bo hos mina föräldrar ett tag.
För det första försökte jag att aldrig göra så stor grej av det hela. Det var lite "här är en bebis hon är med oss nu" och så var det färdigt. Skötte hon sig inte (hunden alltså) fick hon inte vara med, och hundar vill ju gärna vara med så hon insåg att det var bara att hålla sig på mattan. ;) Så när hon var lugn och beskedlig fick hon vara med och ligga bredvid i soffan. När hon var rabiat hänvisades hon till ett annat rum.

Hunden får finna sig i att vara nummer två, och min egen hund har faktiskt bara blivit vettigare sen det kom in ett barn i bilden. Tror att man lätt förmänskligar hunden lite och tillskriver hunden känslor den inte kan känna. Man får tänka att det är faktiskt en hund. Jag själv har fått ett mycket bättre förhållningssätt till min hund sen Ailie kom och ledarskapet är mycket bättre nu. Man har inte tid att dalta och fundera så mycket. Hunden måste bara sköta sig om det ska fungera. ;) Och sjutton vad snabbt man kan få en hund att sluta dra i kopplet när det faktiskt bara inte går att den ska gå och dra. Man är så illa tvungen att vara stenhårt konsekvent. :D

Hundträningen blir lite lidande första tiden, men hunden överlever. Ha inte dåligt samvete över det (skrev själv en ångesttråd här när Ailie var några veckor haha) Sen sover ju många bebisar utmärkt i vagn så ganska snabbt kom jag igång med träningen igen och tränar medan Ailie sover i vagnen.
Kvällsrastningen kan du göra när lillan sover. Spring ut snabbt så att hunden får göra sina behov, många babylarm har bra räckvidd.

Njut av din bebis och du ska se att ni snart har kommit in i rutiner som gör att det fungerar med hundar och allt. :)

Beror på vad du får för bebis. Jag han inte ens med min gamla trötta hund som bara behövde snabbrastas under dagarna. Sov barnet så drack jag eller åt mat, sen var han vaken igen. Gallskrek bara i vagnen = inga promenader. Eftersom att han sov 5-20 minuter åt gången på dagarna så skulle jag aldrig lämnat honom för att gå ut med hunden. Jag skulle inte hunnit med hund ens nu när han är 5 månader. Han är alltid vaken på dagarna :D Så jag tog det jobbiga beslutet att låta min yngre hund stanna hos sin extramatte och extrahusse. Eller... Nu är de ju inte extra något mer... Men för hundens skull var det det bästa!!!

För övrigt tog jag bara hem bebisen och funderade aldrig ens på att det skulle vara något svårt eller konstigt med det och den hunden jag hade var speciell så det räckte och blev över.

Senast ändrad:

Jag tycker att det blev så tydligt att hunden verkligen står längst ned i familjen när bebisen kom in i bilden.

Verkligen. Och det är väl där hunden ska vara också. Ser man på min egen toka så passar det henne utmärkt.
Hon är fortfarande knäpp och mentalt skräp, men hon är mycket vettigare än innan. :D

Jag gjorde som så med min hund att grannarna fick komma med han till sjukhuset.
Vi gick ut med bebben och satt med hunden en stund så han fick nosa på honom.
Väl hemma så kunde han inte släppa ögonen från knodden de först dagarna.
Bebis låg och sov på sängen, medan vi satt och fikade i köket. Efter en stund var vovve borta. När vi smög oss upp till sovrummet satt han nedanför sängen och bara tittade :love:
När hunden fick hoppa upp och ligga nära bebis var han vääääldigt försiktig, nästan rädd att han skulle råkas ta i i lillen.

Jag tror den delen med hund och liten kommer kunna gå bra :)

Skaffa en bärsele så du kan ha barnet mot kroppen istället för att släpa barnvagn och hund den första tiden.
Har du bil så ta den till ett bra ställe där du kan träna hunden medan liten sover i bilen MEN STÄNG ALDRIG BILDÖRREN!!! Hellre myggnät över lillen isf om det är mycke insekter.

Minns själv då jag var hemma med bebis första tiden. Min karl jobbade borta och jag var hemma med katter, hunden samt hade stallet morgon o kväll :crazy: Tufft, men det gick ihop :)

Skaffa en bärsele så du kan ha barnet mot kroppen istället för att släpa barnvagn och hund den första tiden.
Har du bil så ta den till ett bra ställe där du kan träna hunden medan liten sover i bilen MEN STÄNG ALDRIG BILDÖRREN!!! Hellre myggnät över lillen isf om det är mycke insekter.

Minns själv då jag var hemma med bebis första tiden. Min karl jobbade borta och jag var hemma med katter, hunden samt hade stallet morgon o kväll :crazy: Tufft, men det gick ihop :)

Jag ska få mitt första barn i november, bor 2 trappor upp utan hiss och har två hundar. Jag känner mig inte speciellt fundersam hur det ska gå, jag är rätt lugn. :) Bärsele/sjal låter väldigt praktiskt om man ska ut med hundarna när bebis är vaken, eller när man kommer hem med alla tre "bebisarna" med bilen tex + en matkasse kanske.

Varför aldrig stänga bildörren när bebisen är där själv?

Min karl kommer vara borta en del ibland, turnéer och skivinspelning kommer det att bli. Vilken tajming! :p

PM ar dig ang. varför man inte bör stänga bildörren. Tycker det är för magstarkt att lägga ut här. Som förälder vill jag inte gärna läsa en sådan sak och ffa allt inte då man nyss fått bebis :(

Senast ändrad:

PM ar dig ang. varför man inte bör stänga bildörren. Tycker det är för magstarkt att lägga ut här. Som förälder vill jag inte gärna läsa en sådan sak och ffa allt inte då man nyss fått bebis :(

Du får gärna PM:a mig med, är nyfiken på varför?

//Diana

Mig med!

*nyfiken i en strut*

Ang. den egentliga frågan:
Be om hjälp! Av grannar, av sjukhuset, av far din, av semesterlediga vänner, av sambons vänner... kanske även av någon vid hundklubben som skulle gilla lite längre och mer koncentrerade pass med din hund? SOM AVHJÄLPNING tills rutinerna hunnit infinna sig och du känner dig mer hemma i situationen.

Tro på att det finns människor, kanske inte alltid dem man tänker på först, som vill och kan hjälpa, ibland på konstiga och otorliga sätt!

LYCKA TILL! och njut av din dotter och din hund! =)

/Syrsa

*KL*

tack allihopa för bra svar!

Vad gäller babylarmet kommer jag nog inte våga använda det på det sättet under första tiden eftersom lillan ligger här på sjukhuset med andningen som går lite upp och ner. Självklart kommer ju andningen vara bra när vi kommer hem, men bara tanken på att det varit lite sämre stundvis kommer jag inte våga lämna lägenheten haha..

Varför inte stänga bildörren?
Fick en känsla att det handlade om plöstlig spädbarnsdöd? För mig är det ingen fara att skriva det isf.. Och vill du ändå inte skriva, så pm:a mig med ang det!

När det gäller bärselen så har jag också funderat väldigt mycket på det, men jag har för mig att det är en "min-vikt" på dom? För som ni förstår så kommer hon inte vara så står när vi kommer hem;)

Usch, jag låter som en hönsmamma, men man blir smått nojig efter flera veckor på sjukhus med pipande maskiner osv:P

Babylarm har en räckvid på allt mellan 2 och 5 km enligt olika tillverkare. Jag hade en vanlig bärbar telefon där man kunde ställa in babylarm på, sedan la man telefonen nära babyn och när babyn lät, så ringde min bärbara telefon upp min mobil...så då kunde man höra babyn genom mobilen. Mycket bra tycker jag.

Ang tips, har inte så konkreta tips sådär, det liksom bara hände på en dag det dära med att hunden fattade. Troligtvis för vi var yberbestämd och verkligen konsikvens på en gång..handlade väl helt enkelt om den energi vi utstrålade. Det kommer lösa sig för dig, tro mig. Det känns bara lite oövervinnligt just nu när du inte är inne i det än. Sen skapar du en rutin som fungerar för er.

Usch så tragiskt....

Jag har alltid haft den åsikten att man aldrig bör lämna ett barn i bilen..

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har idag fått ett mail från värden att de fått in klagomål på mina hundar, att de skäller när de är hemma själva. Jag vet inte vad...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
7 242
Senast: Milosari
·
Hundträning Jag funderar lite på att skaffa brukshund om 2-3 år. Ligger en bit bort i tiden pga privatliv och jobb etc. Har dels lite funderingar...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
4 160
Senast: TantAgda
·
Hundträning Så, jag har aldrig lämnat mina hundar ensamma i bilen förutom en enda gång på 5-10 minuter. Jag vet ju inte hur dom var när jag var...
Svar
16
· Visningar
1 271
Senast: Lillefrun
·
R
Hundträning Min mamma ska kanske skaffa en hund valp ❤️ Och isåfall kommer min hund vara ungefär 1,5-2 år när den kommer. Han är en väldigt glad...
Svar
14
· Visningar
1 283
Senast: Raderad medlem 149524
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka