Sv: Orlovtravare
Det finns ett elitsto i Sverige som är efter Limit, Li Lady som har en fantastisk förvärvning både som mor och mormor.
Den duktiga Räser Sune har en rysk mormorsmor i Cardenia.
För ca 15 år sedan var det en rysk travare som gjorde några starter i eliten i Sverige, minns inte namnet just.
Renrasiga orlovtravare tror jag inte det finns så gott om, de har importerat mycket amerikanskt blod genom åren. Man kan lätt lura sig när man läser stamtavlorna och tro att det bara är "ryska" hästar på grund av namnen. Men någonstans har jag läst att ryssarna ofta översatte de amerikanska namnen till ryska och hästarna fick byta namn.
Vill man verkligen importera hästar från Ryssland så tror jag att det är möjligt! Importerar man inte ridhästar från Ryssland?
I slutet av 60 början av 70 vet jag att det importerades hästar till Sverige, de fick åka tåg från Ryssland genom norra Finland och sedan ner genom hela Sverige, det var nog inga roliga resor för hästarna.
På sjuttiotalet red jag ofta en rysk import Kalan e. Lowe Hanoner, han var misslyckad på travbanan men han var fenomenal på hoppbanan och vann många LD, LC, LB. Han var liten och smidig som en katt, halvbloden hade oftast inte en chans slå honom i omhoppningarna. LA tyckte han blev för högt.