Orlovtravare

• Trav
  • Trådstartare Trådstartare Carolrita
  • Startdatum Startdatum
Sv: Orlovtravare

Okej, då förstår jag! Inte undra på att det funnits endel amerikanare i orlovarnas stam. Finns det renrasiga orlovare IDAG i dagens Ryssland, tro?

Min häst e har Limit som pappa. Finns bilder på han på
http://kotbullen.pixbox.se

Han tränades bara, har aldrig tävlat. Var väl inte så bra.
Jag har bara sett nån enstaka bild på Limit, skulle va kul å se fler.

Det finns ett elitsto i Sverige som är efter Limit, Li Lady som har en fantastisk förvärvning både som mor och mormor.

Den duktiga Räser Sune har en rysk mormorsmor i Cardenia.

För ca 15 år sedan var det en rysk travare som gjorde några starter i eliten i Sverige, minns inte namnet just.

Renrasiga orlovtravare tror jag inte det finns så gott om, de har importerat mycket amerikanskt blod genom åren. Man kan lätt lura sig när man läser stamtavlorna och tro att det bara är "ryska" hästar på grund av namnen. Men någonstans har jag läst att ryssarna ofta översatte de amerikanska namnen till ryska och hästarna fick byta namn.

Vill man verkligen importera hästar från Ryssland så tror jag att det är möjligt! Importerar man inte ridhästar från Ryssland?

I slutet av 60 början av 70 vet jag att det importerades hästar till Sverige, de fick åka tåg från Ryssland genom norra Finland och sedan ner genom hela Sverige, det var nog inga roliga resor för hästarna.

På sjuttiotalet red jag ofta en rysk import Kalan e. Lowe Hanoner, han var misslyckad på travbanan men han var fenomenal på hoppbanan och vann många LD, LC, LB. Han var liten och smidig som en katt, halvbloden hade oftast inte en chans slå honom i omhoppningarna. LA tyckte han blev för högt.

Om du kontaktar ALN har de säkert bilder på Limit, jag har för mig att de tog över alla negativ från Einar Andersson Pressbild! Där finns massor av bilder.

www.aln.se

Joho, det stämmer nog som du säger. Det finns endel amerikanskt blod i ryska travarnas stam....
Men jag vill HA en import från Ryssland. Främst travare.
Det ska vara lite ryskt i blodet med också. Vill gärna se vad den går för på svenska travbanor IDAG! :angel:

Har alltid velat ha en rysk travare. Dom kanske är lite mera "tåliga" än våra svenska travare? :idea:
Alltså pratar jag om klimatet. Dom kanske kan klara sig utan några täcken vid vintertid?........Nädå! Skoja bara.
Men jag är intresserad av att importera en travare från Ryssland.
Måste bara hitta nån som talar ryska flytande, då jag har lite svårt för ryska bokstäver eller vad det nu är när jag besöker deras hemsida!!! :eek:

Kopia%20av%20196.jpg
Här kommer två med Orlov blod

Senast ändrad av en moderator:

Jag hade en snygging med Limit som morfar, Dream Glasgow hette han och var skör som en glasbit ( men det kom säkert från Glasgow)
Kapabel och dyngsnygg :love:

Men varför finns det travare, som är så sköra som glasbitar???? :eek:
Undrar vad det är för fel på dom??? Fel foder? Fel avelsarbete? Eller vad är det....???

Jag är bergsäker på att skörheten hos din förra travare kommer ifrån Glasgow! Ryska travare är som ryska folket. Stenhårda.....

Dom har nog inte det så jättefett med ekonomin för att kunna börja "rusta upp" travet
Det finns hur mycket pengar som helt i Ryssland så om vilja och intresse funnes skulle de nog "rusta upp travet".

Limit var trots att han är född i Sovjet icke en renrasig orloff, utan en korsning!

Nej varken fransman eller ryssar vill korsa dessa raser, när man säljer hästar till ryssar idag så vill de inte ha inslag av franska hästar i tre generationer!

Alla våra "svenska" travare är också korsningar.

Ja de avlar både på renrasiga orloff travare och korsningar

Klart de går att importera dom :) men det kostar nog pengar antar jag.. har själv en rysk orlovtravare men hon är ju importerad för att vara ridhäst :)

Jag har haft 2 st med orlov blod i sig. Varav den ena hade mamman som var ren Orlov. Den andra hade denne som mormor. Vackra, stora ädla djur :love: och jäkligt fina att rida men inga stjärnor på banan. Den som hade skallen hade aktions problem & hon som travade som en klocka (flög bokstavligen fram!) blev lite bekväm 200 kvar o lät de andra springa förbi. Hon var lika glad för det :rofl:

Jo dom är otroligt fina! och har ett underbart temperament! iaf min donna ;)

*Lånar knapp*

Kom nu på att min farsa berättade en gång för nåt år sedan att det är en maffialiga,som styr o ställer därborta i Ryssland. Runt Moskva-trakten. Vet inte riktigt VART i Ryssland de har sina travare. Det var nån som sa att de hade trav på sparlåga...?? Nån som kan mer om detta?
Pengarna har dom ju, det är maffialigan som har pengar.
Visst går det säkert att importera en ryskfödd travare hit, men jag vet bara inte VART jag ska börja med... Grå/vita hästar, som His Majesty lagt upp bilder på sina (??) hästar har man inte sett så mycket nu i dagens Sverige. Bara sett EN vit/grå märr på stuteriet....En riktigt kåt märra!

Man ska oxå passa sig för ryssar...De kan oxå fiffla lite med papper o dyl på sina travare. Jag vet inte så mycket, bara hört lite via farsan,som sagt det där var några år sedan.

http://www.travsport.se/shestinfo?kommando=visaHerstamning&hestId=581602

Denna häst .. är en riktig kossa :angel:
Hon är grov i kroppen, stort huvud, lååånga öron, korta ben .. hon är snäll att hantera, har 3 virvlar i pannan .. :angel: och enligt Tomas lite tung att köra och lite "märrig" .. kniper å har sig :p

Bifogar en länk till en bild på henne .. hoppas den funkar .. :D
http://rigolette.bilddagboken.se/p/show.html?id=136428783&t=1197932401&currimg=3

Jag är helt yrrol idag .. glömmer länkar åh gud vet vad ...

Ja glömde ju säga att hon har Torg lite längre bak i stammen :p

Vet att det är ett tag sedan du lade in dom bilderna men den i boxen måste jag få veta vem det är!!

Så otroligt fin!:love:

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 519
Senast: Anonymisten
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 869
Samhälle SVT har skrivit om hur Ryssland redan nu börjar sin påverkanskampanj. Hur tänker ni att vi bäst står emot denna typ av yttre påverkan på...
2
Svar
22
· Visningar
2 153
Senast: Jeffery
·
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
7 476
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Vilken försäkring?
  • Valp 2025