Orlovtravare

• Trav
  • Trådstartare Trådstartare Carolrita
  • Startdatum Startdatum
C

Carolrita

Hur gör man, om man vill ha en orlovtravare eller rysk travare som det kanske heter nu? Går det och importerar en ifrån Ryssland?
Jag har alltid velat ha en rysk travare. Färgen bryr jag mej inte om, men dom ska vara de bästa i världen på travet.

Som någon sa, om travet skulle blomma upp i Ryssland skulle orlovarna vinna allt som de skulle kunna vinna.

Vad säger ni?
Jag tycker att det är roligare med en annorlunda typ av travhäst.

Sv: Orlovtravare

Är det INGEN som har något att säga till om, eller inte har den blekaste aning om hur det funkar nuförtiden? :angel:

Om orlovtravaren vore de bästa i världen så varför syns dom inte till för? Det har ju funnits hästar med sånt blod här i sverige, men dom är väl utdöda nu. Min svåger hade en märr med sånt blod, hon hette Klevett, sen hade vi ju Torg som hade det blodet...Klevett lämnade en del skimlar men knappast några kanoner..

Vi hade en märr efter Torg i tidernas begynnelse. Hennes förstfödda hos oss var en riktig talang som bland annat vann på Solvalla på den tiden folket "från landet" inte åkte till huvudstaden och tävlade men resten av den blev lite tunga och bråddes mer på modern. Det var superviktigt att välja hingstar av lätt typ till henne. Hon fick en dotter efter Shatter Way, den undrade travfolket om hon var "Nordis" trots att hon var skimmel... :rofl: :rofl: :rofl:

Jag har en känsla av att ryssarna kanske kunde hävda sig på 60-talet men att de numera inte är med i matchen längre.

Om orlovtravaren vore de bästa i världen så varför syns dom inte till för? Det har ju funnits hästar med sånt blod här i sverige, men dom är väl utdöda nu. Min svåger hade en märr med sånt blod, hon hette Klevett, sen hade vi ju Torg som hade det blodet...Klevett lämnade en del skimlar men knappast några kanoner..

Dom har nog inte det så jättefett med ekonomin för att kunna börja "rusta upp" travet :idea:
DEt är ju därför jag undrar om någon i detta landet vet något om ryska travet o dessa hästar.
Det var ju ganska (????) populärt med ryska travare, var det för att dom var snabba eller hur var det?
Det som jag skrev att dom "skulle va de bästa som kunde vinna allt de skulle kunna vinna" det var ryssarna som har orlovarna som sa det till en bekant till mig :D
Jag har en känsla av att ryssarna är väldigt stolta över deras orlovare, och därför sa det så?! ;)

Som du skrev, det är nog utdött med ryssar i blodet härhemma.

Sen läste jag nånstans om att det gick snacket om att dom i Frankrike hade (eller var det Ryssland) som tänkte/funderade (??) på att avla deras orlovare med franska travare?
Jag kan ha missuppfattat det, men om det var så är det väl bara för att det skulle bli bättre med att blanda in ryskt blod med franskt blod?

Hur tror ni då att om man korsar en orlovare med en häst med amerikansk stam? Det var väl som förr i tiden, Limit och Torg t ex...
Det var de som var kända på den tiden då.

Ghost...Var dom kraftiga? Eftersom du skrev att nån trodde att hästen var en nordis :D

Nu vill jag veta om det finns nån möjlighet att importera en orlovare IDAG? Trots att ryssarna är lite "misstänksamma" mot alla som kommer in i Ryssland.

Ryska travet är på SPARLÅGA,därför syns dom inte till sedan dess. Just IDAG används dom bland annat till körning för turister o ridning.

Vi hade en märr efter Torg i tidernas begynnelse. Hennes förstfödda hos oss var en riktig talang som bland annat vann på Solvalla på den tiden folket "från landet" inte åkte till huvudstaden och tävlade men resten av den blev lite tunga och bråddes mer på modern. Det var superviktigt att välja hingstar av lätt typ till henne. Hon fick en dotter efter Shatter Way, den undrade travfolket om hon var "Nordis" trots att hon var skimmel... :rofl: :rofl: :rofl:

Jag har en känsla av att ryssarna kanske kunde hävda sig på 60-talet men att de numera inte är med i matchen längre.

Jag kom att tänka på att om dom var lite "tunga" var det nog kanske därför som dom gärna korsade deras ryska hingstar med svenskfödda ston med amerikansk stam t ex och då blev väl avkommorna något "smidigare" i kroppen för o kunna hävda sig på travet?

Jag vet en gammal valack, Outlaw med Limit som farfar. Han gick hyfsat på travet, men det där var några år sedan.

Måste bara fråga nu....

Var Limit en Orlovtravare????

AM

JAA!! ;) Han importerades från dåvarande Sovjetunionen o mellanlandade i Finland hos nån finne, som sedan sålde honom till nån svensk köpare o hade han till tävlingar (om inte jag missminner mig???) och även använde honom till aveln.

Torg...Vet inte så mycket om denna hingst. Bara Limit då Outlaw har han som farfar. Limit var dessvärre SVARTBRUN, men nu är ju inte färgen så viktig.
Men han var snygg Limit, alltså!

Stoet At Home har Limit i 3:e led. Hon är lite åt det grövre hållet. Har ett jäkla humör ibland, men har hon accepterat dig är hon kalas trevlig. Mycket bra rörelser och ben, ca 165 cm, bra rygg.

Stoet At Home har Limit i 3:e led. Hon är lite åt det grövre hållet. Har ett jäkla humör ibland, men har hon accepterat dig är hon kalas trevlig. Mycket bra rörelser och ben, ca 165 cm, bra rygg.

Intressant! :bump:
Ska dom vara något grövre i kroppen? Har kikat inne på deras hemsida o såg att dom har hästar med endel amerikansk stam med ryska travarnas. Sen så har dom egna orlovare oxå, naturligtvis.

JAA!! ;) Han importerades från dåvarande Sovjetunionen o mellanlandade i Finland hos nån finne, som sedan sålde honom till nån svensk köpare o hade han till tävlingar (om inte jag missminner mig???) och även använde honom till aveln.

Så våran Charm Patricia var inte bara till viss del ryss....hon var även till viss del orlovtravare?? :o :o
Jag måste vara Trav-forumets sämsta hästägare..
Hade ingen aning om detta.:o :crazy:

Någon som vet vad stuteriet i Ryssland hette som födde upp honom?
AM

Så våran Charm Patricia var inte bara till viss del ryss....hon var även till viss del orlovtravare?? :o :o
Jag måste vara Trav-forumets sämsta hästägare..
Hade ingen aning om detta.:o :crazy:

AM

Hahaha. Vet du...Man är ALDRIG fullärd! Man lär sig något nytt "varje dag".

Jag ska kolla upp detta, o återkommer senare. Måste ta hjälp av nån som talar flytande ryska :crazy:

Säkert samma ställe där stuteriet låg en gång i tiden, nånstans i norra Ryssland iallafall.
Finns inte uppfödarens namn med på nån av dom ryska importerade travarna?

Denna märr som du hade, charm patricia har orlovtravare i sin stam ;)
Det är väl inget fel på orlovarna.

AM[/QUOTE]

Priljepskijstuteriet, Ryssland stod det på en av Limits syskon, Tagil tror jag det var.
Kan hända att Limit föddes på detta stuteri.
Jag har letat runt, men sökmotorn är värdelös.

Ska kolla vidare här.

Limit var trots att han är född i Sovjet icke en renrasig orloff, utan en korsning!

Nej varken fransman eller ryssar vill korsa dessa raser, när man säljer hästar till ryssar idag så vill de inte ha inslag av franska hästar i tre generationer!

Åfan...Mkt man inte visste om orlovarna. Kanhända att Limit var en korsning. Men med vad????

Var det ryssarna som vill ha renrasiga orlovare?? Varför,isåfall? Duger det bara med amerikanare korsade med orlovare?

ja idag läget vill ryssarna bara kirsa med anerikanskt de provade med franskt på 60 och början på 70-talet och blev lite brända där, de fick helt enkelt fel hingstar till Sovjet

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 519
Senast: Anonymisten
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 869
Samhälle SVT har skrivit om hur Ryssland redan nu börjar sin påverkanskampanj. Hur tänker ni att vi bäst står emot denna typ av yttre påverkan på...
2
Svar
22
· Visningar
2 153
Senast: Jeffery
·
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
7 476
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Vilken försäkring?
  • Valp 2025