Sv: Orlovtravare
Om orlovtravaren vore de bästa i världen så varför syns dom inte till för? Det har ju funnits hästar med sånt blod här i sverige, men dom är väl utdöda nu. Min svåger hade en märr med sånt blod, hon hette Klevett, sen hade vi ju Torg som hade det blodet...Klevett lämnade en del skimlar men knappast några kanoner..
Dom har nog inte det så jättefett med ekonomin för att kunna börja "rusta upp" travet
DEt är ju därför jag undrar om någon i detta landet vet något om ryska travet o dessa hästar.
Det var ju ganska (????) populärt med ryska travare, var det för att dom var snabba eller hur var det?
Det som jag skrev att dom "skulle va de bästa som kunde vinna allt de skulle kunna vinna" det var ryssarna som har orlovarna som sa det till en bekant till mig
Jag har en känsla av att ryssarna är väldigt stolta över deras orlovare, och därför sa det så?!
Som du skrev, det är nog utdött med ryssar i blodet härhemma.
Sen läste jag nånstans om att det gick snacket om att dom i Frankrike hade (eller var det Ryssland) som tänkte/funderade (??) på att avla deras orlovare med franska travare?
Jag kan ha missuppfattat det, men om det var så är det väl bara för att det skulle bli bättre med att blanda in ryskt blod med franskt blod?
Hur tror ni då att om man korsar en orlovare med en häst med amerikansk stam? Det var väl som förr i tiden, Limit och Torg t ex...
Det var de som var kända på den tiden då.
Ghost...Var dom kraftiga? Eftersom du skrev att nån trodde att hästen var en nordis
Nu vill jag veta om det finns nån möjlighet att importera en orlovare IDAG? Trots att ryssarna är lite "misstänksamma" mot alla som kommer in i Ryssland.
Ryska travet är på SPARLÅGA,därför syns dom inte till sedan dess. Just IDAG används dom bland annat till körning för turister o ridning.