Sv: Orkidéer

Tack för tipsen, låter som att jag gör hyfsat rätt då (första orkidén). Den står numera på tv-bänken strax bredvid fönstret.
Låter den stå helt i blöt ca 10 min ungefär en gång i veckan. Är det för sällan?
Hur ofta bör man ge näring?

Tillsist bör man se så att de är friska och inte har ohyra. Titta efter tunt spindelnät, vitt ludd mm. Inte alls bra och det är inte ovanligt att växter har ohyra.

Detta har jag blivit jätteuppmärksam på sen jag upptäckte ohyran på min lilla miniorkidé. Har aldrig varit med om ohyra förut, men nu känns det som att jag ser det överallt! I en lite "skum" blomsteraffär nere vid vårt torg så reade dom ut orkidéer för 60 kronor, och när jag gick och tittade närmare såg jag att de hade massa, massa med nät! Usch, så fult att "lura på" folk sånt!

Jo, så är det ju såklart.
Sen kan jag ju bara svara för hur det är där jag bor och vad min kollegor/vänner har för erfarenheter. Vad många butiker gör är att de köper in dem och säljer dem till inköpspris, vilket vi inte kan göra.

Jaha är det därför! Ska vattna mina med mer vatten i fortsättningen och hoppas att de ser bättre ut. Hur ofta ska man vattna dem då? Varannan vecka har jag hört.

JAg vattnar mina kanske 1 gång/veckan. Det beror på hur varmt det är. Att titta efter kondens i krukan är nog lättast. Kondens = vänta med vatten. Ingen kondens = OK att vattna :)

Näring ger jag mina ganska sällan (nästintill aldrig) och de blommar fint i alla fall.

Jag har fyra orkideér, 2 vita, 1 rosa och en gul (tror att det är phalaenopsis). De står i en vanlig kruka. ljust men inte i solen. Jag låter dem stå i vattenbad 1 gr/vecka hela året runt med orkideé näring och sedan får de rinna av ordentligt innan de sätts tillbaka i krukan. Den gula har blommat i ett år nu, den rosa blommade i 6 mån och har haft ett uppehåll på några månader men har nu börjat blomma igen. De 2 vita blommade bara förra sommaren men växer och har gröna fina rötter så jag får helt enkelt vänta ut dem. För att komma ihåg att vattna dem regelbundet så vattnar jag alltid på söndagar så det har blivit en rutin och alla mina blommor verkar stortrivas.

-kl-

Jag är sugen på att plantera om mina orkideer, och kanske låta dem flytta ihop... Är det möjligt?
Jag tänkte ha dem i någon form av arrangemang, i till exempel en sån här:
80744_PE205045_S4.jpg

Alltså att fylla den med orkidejord och två-tre plantor.
Det enda problem jag egentligen ser är vattningen... Går det att lösa?

Svårt att se hur djupt underlaget är men om det är tillräckligt djupt så sjölvklart kan man sätta ihop dem. :)

Vattningen som sagt kan ju bli lite problematisk. Jag vill ju ge mina ett ordentligt vattenbad och i en sån där skulle jag då bli tvungen att fylla vatten i hela "krukan". Och det blir ju lite krångligt när allt vatten sen ska bort. Alternativet hade ju kunnat vara att spara krukorna men täcka över dem så att de inte syns.

Mina orkidéer badar inte så mycket nu för tiden. Jag brukar spraya dem med en blomspruta :angel: Det kanske kan fungera trots allt?

Jag rådfrågade personalen, tjejen jag pratade med att det skulle gå finfint. So i did it :D

Jag är skitnöjd!

dsc_0011-copy_48622838.jpg

dsc_0020_x_web_48622946.jpg

Snyggt!

Min phalenopsis verkar vara i vila nu, det händer ingenting. Det gjorde ettnytt blad för ett tag sedan så det är väl bara att vänta. Köpte två stycken fake-orkidéestänglar som jag tryckte ner i krukan för att den inte ska se så tråkig ut.

kl

Den här köpte jag på rea för ett halvår sedan då den hade blommat över. Nu blommar den igen och jag är väldigt nöjd! Tycker att den är fin och att jag är duktig som lyckades blomma om den.:banana:

Någon kanske kan hjälpa mig att artbestämma den? Och kanske lite allmänna skötselråd, jag har mest bara vattnat lite då och då när jag kom ihåg det typ...
5480_121537219421_734144421_2509522_5167589_n.jpg

5480_121537209421_734144421_2509521_6704241_n.jpg

Knappen

5 av mina 6 orkideér blommar om just nu! Helt underbara färger! Ska se om jag kan få till någon bild på dem när jag kommer hem - så kanske ni kan hjälpa mig att "ras"-bedöma dem... :angel: 5 IKEA-blommor och en som är köpt på handelsträdgård. Dock tycker jag att IKEA-orkideérna var finare än den dyrare...

Trots att jag är florist så måste jag erkänna att jag alltid köper mina orkidéer på IKEA. Superbilligt och ofta faktiskt riktigt bra kvalitet! Det gäller bara att vara uppmärksam. De senaste köptes för 4 månader sedan och blommar lika praktfullt fortfarande!

Och jag vill passa på att tacka rosi för bra tips här i tråden! Mina orkidéer hälsar och tackar också!

Sedan jag började använda din metod, att "bada" dem ett par timmar så snart all fukt torkat ur krukan så har jag två brudorkidéer som blommat nästan oavbrutet sedan i höstas. Och ääääntligen lyckas jag med en oncidium (stavn?) Älskar de gula blommorna, men så snart jag köpt hem en sådan så har alla blommor och knoppar ramlat av inom en dryg vecka... och sedan har de dött! :eek: MEN nu har jag för första gången lyckats få en sådan att överleva - köpte den i höstas, den lever ännu och nu har den precis börjat blomma för andra gången!

Dessutom har jag en blå orkidé som jag inte vet namnet på, som jag köpte i februari, den blommade några månader och nu har den precis börjat blomma igen. Den ska tydligen ha mer vatten än övriga så den får "bada" flera gånger/vecka.

Vad glad jag blir!! :laugh:
Roligt att kunna hjälpa någon och jag blir lika ilsk varje gång jag hör någon i butik som säger till sina kunder att de skall vattnas mycket sparsamt. *morrande smily*

Blå orkidée?? Jag blir nyfiken. Kräver bild på den härligheten!

OK - jag ljög lite... :o Den blå har jättestora knoppar, men ingen av dem har slagit ut ännu... Får fixa bild när den blommar på riktigt! Det borde inte dröja länge - knopparna har svällt upp rejält sista dagarna.

Nu vet jag i alla fall vad den heter: Zygopetalum Baby blue.

Liknande trådar

Trädgård & Växter Det kanske är dumt att starta en egen tråd åt enbart mina orkidéer, men jag tänkte att jag kan hålla mitt orkidéspammande till en egen...
4 5 6
Svar
101
· Visningar
6 168
Senast: TisseTass
·
Relationer Anonymt konto, för detta känns läskigt att skriva. Jag har i mina tidigare förhållanden haft en förkärlek för lite hårdhänt sex. Inte...
2
Svar
29
· Visningar
5 107
Senast: Stereo
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag är mitt inne i första sommaren med att försöka odla ätbara grejer på min plats. Visst har jag pysslat mycket med trädgård tidigare...
Svar
4
· Visningar
752
Senast: cassiopeja
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 866
Senast: Lhas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka