Om det i princip bara är rötterna kvar på en orkidé, kan den fortfarande överleva och växa till sig igen?
Vet inte vad som hänt men först trillade blommorna av, sedan dog stänglarna, och nu har bladen ramlat av..
Jag har inte gröna fingrar.:(

Efter långt idogt kämpande insåg jag och mina orkidéer idag vår förlust mot ullössen:cry: Nästan alla fick avsluta sitt liv, fyra stackare har överlevt då de har stått på avskilda ställen. Sen ena har jag haft en över fem år:arghh:

Dock möttes jag även av ett under, jag har funderat lite på varför en av dem inte blommar om. Undersökte närmare idag och den har visst blommat om, men blomstängeln har gått neråt i krukan under innerkrukan:eek: Plockade försiktigt upp den så att den ska få lite ljus. Fantastiska blommor:love:

14814.jpg

Jag köpte två blåblommande "Pajasorkidéer" idag! (Som blomman ovan fast blå.)
Zygopetalum maculatum

Någon som har tips på hur jag får dem att trivas så bra som möjligt?! Tidigare har jag främst samlat på Brudorkidéer och enligt Blomsterlandet, där jag köpte dem, ska dessa vattnas betydligt oftare än Brudorkidéerna p g a att de har så tunna rötter. Dessutom får vill de absolut inte stå i vatten. Det sistnämnda säger de i o f s även om Brudorkidéerna - som jag alltid låter stå med ett par cm vatten i botten på krukan och sedan jag började med det blommar de i princip oavbrutet...! Men jag vet inte om jag vågar bryta mot den regeln även med dessa, som alltså har en helt annan typ av rötter...

14814.jpg

Jag köpte två blåblommande "Pajasorkidéer" idag! (Som blomman ovan fast blå.)
Zygopetalum maculatum

Någon som har tips på hur jag får dem att trivas så bra som möjligt?! Tidigare har jag främst samlat på Brudorkidéer och enligt Blomsterlandet, där jag köpte dem, ska dessa vattnas betydligt oftare än Brudorkidéerna p g a att de har så tunna rötter. Dessutom får vill de absolut inte stå i vatten. Det sistnämnda säger de i o f s även om Brudorkidéerna - som jag alltid låter stå med ett par cm vatten i botten på krukan och sedan jag började med det blommar de i princip oavbrutet...! Men jag vet inte om jag vågar bryta mot den regeln även med dessa, som alltså har en helt annan typ av rötter...
De där är så fina! Min dör dock hela tiden. Ska prova att vattna oftare.

Jag har en hanging basket från Plantopia som jag tänkte kunde blivit med mina brudorkidéer i. Tror ni de får tillräckligt med ljus ca 4 meter in i rummet? De kommer hänga i taket i en krok sen förra hyresgästen.

Vet inte vad jag ska sätta i min plantopia annars...

Liknande trådar

Trädgård & Växter Det kanske är dumt att starta en egen tråd åt enbart mina orkidéer, men jag tänkte att jag kan hålla mitt orkidéspammande till en egen...
4 5 6
Svar
101
· Visningar
6 168
Senast: TisseTass
·
Relationer Anonymt konto, för detta känns läskigt att skriva. Jag har i mina tidigare förhållanden haft en förkärlek för lite hårdhänt sex. Inte...
2
Svar
29
· Visningar
5 106
Senast: Stereo
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag är mitt inne i första sommaren med att försöka odla ätbara grejer på min plats. Visst har jag pysslat mycket med trädgård tidigare...
Svar
4
· Visningar
752
Senast: cassiopeja
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 865
Senast: Lhas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattbilder #10
  • Valp 2025
  • Akvarietråden V