Meh.. Har fått (vad jag tror är) spinn på en av mina brudar..
Den andra, som bor i en glaskupan, har rotröta. Jag köpte den billigt i blomsterhandeln, nu förstår jag varför den var så billig :grin: får väl se om jag får ordning på den.

Någon med erfarenhet av sphagnummossa? Köpte ju det till en orkidé i somras, men vet inte om jag tyckte det var någon skillnad mot vanlig bark.. Sen dog blomman ändå, fast det berodde på att ena katten rev i den :angel:

Väcker lite liv i tråden för att meddela att efter 2 år med bara blad så vill en av mina äntligen blomma om :love:

knoppar_zps768af2fc.jpg

Inte så många knoppar direkt, men ändock knoppar :up:

En av mina hade tre stooora knoppar, o rätt som det var hade de rasat av. Börjar faktiskt tröttna... har två stycken keikis på gång, den ena har fått rötter. Just nu känns det som att jag behåller dem o hytter resten i komposten. Orkar inte fjäska mer, o mina fönster är så fulla så man inte riktigt kan ha nån stå bortglömd längre heller.

En av mina hade tre stooora knoppar, o rätt som det var hade de rasat av. Börjar faktiskt tröttna... har två stycken keikis på gång, den ena har fått rötter. Just nu känns det som att jag behåller dem o hytter resten i komposten. Orkar inte fjäska mer, o mina fönster är så fulla så man inte riktigt kan ha nån stå bortglömd längre heller.

Har du testat att låta dem stå "med tårna i blöt"?! Sedan jag började göra så, dvs att det alltid är vatten i krukan så att 1-2 cm av rötterna längst ner stör i vatten, blommar mina i princip oavbrutet! Nya stänglar alt nya knoppar på gamla stänglar kommer hela tiden innan de förra blommorna blommat ut! Det tog emot att testa, eftersom man alltid hört att orkidéer absolut INTE vill ha vatten stående i krukan - men nu har jag gjort så i mer än två års tid och de blommar alltså som GALNINGAR!!! Du kan ju först esta med dem du annars tänkt slänga!

@aprilmaj Går den typen av orkidéer att köpa, eller finns dom bara som vilda? :) Jag har blivit helt frälst i orkidéer, har sju stycken just nu varav en i blom och en som har börjar skjuta iväg nya grenar från en gammal blomstägel. Dom brukar vara ganska synkade och blomma samtidigt, så får se om resten av gänget börjar snart.

Jag har dock några funderingar... En av orkidéerna (den som blommar nu) blommar så gott som alltid! När den vissnar och stängeln börjar bli torr klipper jag av den och max 2 månader senare börjar den igen. Helt fantastiskt, speciellt med tanke på att jag fått den av en mycket god vän. Men sen har jag en annan som inte blommat en enda gång sen den kom hem från butiken, har haft den i tre år. Gett näring, bytt jord, haft den i samma fönster som "super-orkidén", samma bevattningsrutiner som alla andra men inget händer! Nya blad kommer dock... Finns det några knep? Snart skänker jag bort den till min bror som får allt att leva...

Ååå, jag vet inte om de finns att köpa. Satt bara och googlade på orkidéer med kusinbarnet. Men så populära som orkidéer är borde det finnas mer info att hitta på nätet.

Skötselråd är jag inte bra på heller tyvärr. Det jag har märkt med mina orkidéer är att de vill ha väldigt ljust men inte så mycket direkt solljus och bara pyttelite vatten en gång i veckan max. Jag bara har mina, gör aldrig något med dem och de blommar nästan oavbrutet.

Prova att byta fönster på den av dina som inte blommar. Det är inte säkert att den vill ha exakt samma förhållanden som den andra.

Och så lite bilder då... Dessa togs i oktober när fem av dom var i blom, tyvärr blev det flesta bilderna skit märkte jag nu när jag la in på datorn...

Super-orkidén

Lila-pricken, som är på väg nu igen

Och så allihopa, tyvärr lite mörk för att man ska få fram deras färger ordentligt.

Totalt är dom alltså sju, alla brudar, i olika färger. Gillar starka färger med mönster, men verkar som att dom har en tendens att tappa mönster? Hade en stark orange/brun med ränder, senaste blomningen var den bara orange...

Kan ju rapportera att strax efter att jag la in min knoppbild, så fick min katt för sig att den där skulle man tugga på :down: Men lät stängeln vara och rätt vad det var så sköt det ut en ny "gren" några cm nedanför där kattskrället tuggat av stängeln och nu ser den ut såhär :love:

knoppar_zpstj89frrg.jpg

Alla mina till antalet 3 orkidé står numera tryggt i sovrumsfönstret för där inne får ingen fyrfoting vara :sneaky: En i blom, den här i knopp och en som bara är blad för tillfället, men jag har på känn att samlingen kommer att utökas framöver :angel:

Spännande. Jag har en gammal orkidé som bott vid spisen och inte vattnats alls på mer än ett år. Tänkte för ett par dagar seda att jag skulle börja ta hand om den för då och då kommer det blad och blomstänger så nu får vi se om den går vägen. De är ju läckra.

Lånar tråden lite...
Har fått en blomma från ett av barnen från mitt vik-jobb och undrar om någon vet vad det är för blomma?
Skriver från mobilen så blev lite knasigt..

LÄNKTEXT

Senast ändrad:
Lånar tråden lite...
Har fått en blomma från ett av barnen från mitt vik-jobb och undrar om någon vet vad det är för blomma?
Skriver från mobilen så blev lite knasigt..
Okej, det visade sig att det är en mini-orkidée. Aldrig haft något mer avancerat än en kaktus så ska bli spännande att ta hand om den! Måste läsa lite på nätet känner jag. :)

Liknande trådar

Trädgård & Växter Det kanske är dumt att starta en egen tråd åt enbart mina orkidéer, men jag tänkte att jag kan hålla mitt orkidéspammande till en egen...
4 5 6
Svar
101
· Visningar
6 168
Senast: TisseTass
·
Relationer Anonymt konto, för detta känns läskigt att skriva. Jag har i mina tidigare förhållanden haft en förkärlek för lite hårdhänt sex. Inte...
2
Svar
29
· Visningar
5 106
Senast: Stereo
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag är mitt inne i första sommaren med att försöka odla ätbara grejer på min plats. Visst har jag pysslat mycket med trädgård tidigare...
Svar
4
· Visningar
752
Senast: cassiopeja
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 865
Senast: Lhas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka