Orkidéer är underbara, jag har ställt upp mina framför mitt skrivbord :love: Det fönstret tror jag är perfekt för dem, skugga och inget element under. De enda två som har dött för mig var sådana som inte såg så fräscha ut från början (jag har lärt mig titta på rötterna, ser de bra ut brukar det gå bra).

Två blommar, en har knoppar på g på två stänglar och den fjärde har jag klippt ner stänglarna på för knappt ett år sedan men det är en stängel på väg :up:

Äntligen trivs orkidén i norrfönstret, kanske för att elementet inte är på. :idea: Ny stängel med nya knoppar! Dessutom ett nytt stort blad och två gamla som ser ut att vilja ge upp. Fick en liten bebisplanta av mamma för snart ett år sedan, den verkar också trivas. Den får dock mycket mer vatten då den har utvecklat en lång, helt grön rot som gillar att ligga helt i vatten. Hoppas på blommor snart!

Jag har tagit hand om kollegans orkidé. Jag har ett bra fönster och verkar ha gröna fingrar när det gäller just orkidéer. Allt annat dödar jag utan betänkligheter (läs okunskap och brist på vattning).

Så, vi får se om hennes stackars orkidé kan få nytt liv och åka tillbaka till henne när den blommar. Nu har den endast två blad och de är så skrynkliga och torra att det känns omöjligt. De stackars rötterna var platta av torka.

Ny bark, stå i vatten några timmar.......så kanske.

Två av mina brudorkidéer har visat sig förvånansvärt rymningsbenägna (eller självmordsbenägna?!)!!! De har under en längre tid ägnat sig åt att växa upp och ut ur sina krukor och nu upptäckte jag att de enda rötter som fortfarande hade kontakt med orkidékomposten hade dött...samma sak på båda två... Undrar just var de hade tänkt ta vägen?!

Lite lustigt också att man nästan kunde tro att de "snackat ihop sig" om detta - för jag har ett 30-tal orkidéer totalt, utspridda på många olika ställen i huset men dessa två har stått bredvid varandra och båda har vuxit på samma sätt... Med risk för att tas för en sabotör har jag i alla fall nu helt resolut planterat ner dem i var sin kruka igen...

10411973_553766831454829_2154625071878046784_n.jpg

Sedan flera år tillbaka har jag infört köpstopp för orkidéer - för att jag helt enkelt inte rymmer fler... Fast som tur är brukar jag lyckas hitta "kryphål i reglerna" när riktiga "krislägen" uppstår - som när jag fick syn på denna skönhet!!! Kunde inte låta bli att köpa den trots att det innebar att jag måste börja med att transportera den 25 mil i bil och det var minusgrader ute... Men väl inpackad var den och verkade också klarat resan bra. Fast en dryg vecka efter hemkomsten inträffade plötsligt tragedin: blomman vissnade tvärt... Eftersom det är brudorkidéer som är min specialitet har jag ingen aning om vad det kan ha berott på... tänker att om den blivit "köldskadad" under hemtransporten borde väl blomman visat tecken på det och börjat vissna mer direkt? Jag hade hållit den fuktig, enligt instruktionen, men inte haft den i ett fönster utan en bit in i rummet (långt från närmaste element). Brudorkidéerna brukar ju klara sig bra inne i rummet så länge de blommar - men blev det kanske för mörkt för denna? Eller har ni någon annan idé om vad som kan ha blivit fel?

Och - framför allt - VAD ska jag göra för att få den att blomma igen?

10623069_553766818121497_5251280298597228705_n.jpg

När jag ändå är inne på bekännelser... så fick även denna följa med hem och blev därmed nr 29 i orkidésamlingen (trots att jag haft "köpstopp" sedan jag började närma mig 20 - och dessutom hunnit ge bort ett gäng också...!) Hybriden heter "Wild white" och jag har aldrig sett någon liknande, med så här många, "knotiga" stänglar med många förgreningar!!! Här har i alla fall ingen tragedi inträffat ännu! Kanske jag ändå borde leva efter det gamla ordspråket "Brudorkidéodlare bliv vid din läst"!?!?

10411973_553766831454829_2154625071878046784_n.jpg

Sedan flera år tillbaka har jag infört köpstopp för orkidéer - för att jag helt enkelt inte rymmer fler... Fast som tur är brukar jag lyckas hitta "kryphål i reglerna" när riktiga "krislägen" uppstår - som när jag fick syn på denna skönhet!!! Kunde inte låta bli att köpa den trots att det innebar att jag måste börja med att transportera den 25 mil i bil och det var minusgrader ute... Men väl inpackad var den och verkade också klarat resan bra. Fast en dryg vecka efter hemkomsten inträffade plötsligt tragedin: blomman vissnade tvärt... Eftersom det är brudorkidéer som är min specialitet har jag ingen aning om vad det kan ha berott på... tänker att om den blivit "köldskadad" under hemtransporten borde väl blomman visat tecken på det och börjat vissna mer direkt? Jag hade hållit den fuktig, enligt instruktionen, men inte haft den i ett fönster utan en bit in i rummet (långt från närmaste element). Brudorkidéerna brukar ju klara sig bra inne i rummet så länge de blommar - men blev det kanske för mörkt för denna? Eller har ni någon annan idé om vad som kan ha blivit fel?

Och - framför allt - VAD ska jag göra för att få den att blomma igen?

Åh, du kanske vet vad denna skönhet heter? Jag har en sådan här, men har ingen aning vilket sort det är. Jag fick min att blomma om med fönsterplacering i nordväst, tårna i blöt så ofta jag kommit ihåg att kolla till den och sedan lite orkidénäring då och då, vilket för mig är extremt sällan. Med min periodvisa kärlek blommade den om efter 9 månader, tror jag, och blomman höll några veckor eller så.
Orkidéer är inte min starka sida även om jag tycker de är vackra, när de blommar, så det går garanterat att lyckas mycket bättre med denna orkidé. Helt ärligt, så den enda växt som faktiskt trivs med min behandling är kopparbladet, alla andra skulle kunna må bättre, men de överlever, oftast, i alla fall. :p

Åh, du kanske vet vad denna skönhet heter? Jag har en sådan här, men har ingen aning vilket sort det är. Jag fick min att blomma om med fönsterplacering i nordväst, tårna i blöt så ofta jag kommit ihåg att kolla till den och sedan lite orkidénäring då och då, vilket för mig är extremt sällan. Med min periodvisa kärlek blommade den om efter 9 månader, tror jag, och blomman höll några veckor eller så.
Orkidéer är inte min starka sida även om jag tycker de är vackra, när de blommar, så det går garanterat att lyckas mycket bättre med denna orkidé. Helt ärligt, så den enda växt som faktiskt trivs med min behandling är kopparbladet, alla andra skulle kunna må bättre, men de överlever, oftast, i alla fall. :p

Den heter paphiopedilum, eller Venussko på svenska.

Jag blir så ledsen på mig själv, hade inte märkt att min orkidé hade satt knoppar och när jag skulle försöka få i den i pinnarna, gick hela stången av, så nu får jag se om den sätter en ny eller vad som händer.
Var ändå försiktig när jag skulle sätta i den, men den var tydligen skörare än jag trodde.

Jag blir så ledsen på mig själv, hade inte märkt att min orkidé hade satt knoppar och när jag skulle försöka få i den i pinnarna, gick hela stången av, så nu får jag se om den sätter en ny eller vad som händer.
Var ändå försiktig när jag skulle sätta i den, men den var tydligen skörare än jag trodde.

Trist...jag råkade själv bryta av en knopp här om dagen... :-( Men min erfarenhet är i alla fall att de brukar vara snabba att skicka ut ny stängel om den brutits av innan knopparna slagit ut. Som att den redan bestämt sig för att blomma och då inte tänker låta sig hindras! Håller tummarna att det gäller för din också!

Trist...jag råkade själv bryta av en knopp här om dagen... :-( Men min erfarenhet är i alla fall att de brukar vara snabba att skicka ut ny stängel om den brutits av innan knopparna slagit ut. Som att den redan bestämt sig för att blomma och då inte tänker låta sig hindras! Håller tummarna att det gäller för din också!
Ja, det kändes lite trist för den är så fin när den blommar, får hoppas den sätter ny snart. I samma veva såg jag att den hade massa kristaller under bladen, så duschade av den.

Det var nog ändå kylan som fick blomman på min venussko att vissna så hastigt... för nu upptäckte jag precis att även den "vilda brudorkidén" har mängder av knoppar som vissnat (som tur är har den mer än 30 knoppar så det finns ännu några kvar) och även flera stjälkspetsar som plötsligt ser intorkade ut. D v s typiskt tecken på kylskada. På något sätt känns det ändå bättre än att det skulle ha varit vanskötsel från min sida som "knäckte" venusskon så snabbt! För att kylan var en stor risk som jag ändå bestämde mig var värd att ta när jag köpte dem så långt hemifrån.

10623069_553766818121497_5251280298597228705_n.jpg

När jag ändå är inne på bekännelser... så fick även denna följa med hem och blev därmed nr 29 i orkidésamlingen (trots att jag haft "köpstopp" sedan jag började närma mig 20 - och dessutom hunnit ge bort ett gäng också...!) Hybriden heter "Wild white" och jag har aldrig sett någon liknande, med så här många, "knotiga" stänglar med många förgreningar!!! Här har i alla fall ingen tragedi inträffat ännu! Kanske jag ändå borde leva efter det gamla ordspråket "Brudorkidéodlare bliv vid din läst"!?!?

Men så vacker :love:

Ibland kan det vara lurigt att köpa paphiopedilum i butik när man inte ha roll på hur länge de har blommat. De har ju oftast bara någon eller några få blommor per planta. Finns det bara en blomma är det ju svårt att se vart i den blommande fasen den befinner sig. En phalaenopsis är ju lite lättare i och med alla blommor och knoppar som är på den. Så hade den inte frusit hade jag misstänkt att den helt enkelt börjat vissna.
Älskar dem, min absoluta favoritorkidé.

Men så vacker :love:

Ibland kan det vara lurigt att köpa paphiopedilum i butik när man inte ha roll på hur länge de har blommat. De har ju oftast bara någon eller några få blommor per planta. Finns det bara en blomma är det ju svårt att se vart i den blommande fasen den befinner sig. En phalaenopsis är ju lite lättare i och med alla blommor och knoppar som är på den. Så hade den inte frusit hade jag misstänkt att den helt enkelt börjat vissna.
Älskar dem, min absoluta favoritorkidé.

Aha! Hur sköter du dem?

Ok......jag tror det är dags för omplantering på en del av mina orkideér.

Hur tänker man? Har liksom inte gjort detta förr. Jo, fyllt på bark och planterat om i samma kruka men krukorna börjar gå sönder och en del av dem verkar vilja krypa ur krukan istället för att etablera rötterna nedåt.
Detta problem har jag aldrig haft förr då de alltid hållt sig fina, rotiga och blommar ständigt.

Är det genomskinliga krukor som gäller?
Vill de hellre bo trångt än löst?

Åhhhh måste bara berätta!

Har efter mycket letande äntligen fått tag i två av mina drömmar, en "Phalaenopsis-hybrid, Black Pearl" (mörkt rosa med sotning) :d & så den häftigaste av dem alla, den SVARTA ända från USA :bow: - Fdk After Dark 'SVO Black Pearl' FCC! :love::d

• Gilla
Reactions: Sar
Visste väl att det fanns en orkidétråd någonstans! Ibland fungerar minnet :angel:

Någon som vet vad det kan vara några av mina orkidéer drabbats av? De får vitt "ludd" och blir "kladdiga".
Kan jag göra något för mina älsklingar eller är det kört?:cry:

Visste väl att det fanns en orkidétråd någonstans! Ibland fungerar minnet :angel:

Någon som vet vad det kan vara några av mina orkidéer drabbats av? De får vitt "ludd" och blir "kladdiga".
Kan jag göra något för mina älsklingar eller är det kört?:cry:
Japp, tror som @athena_arabians att det är ullöss. Jag blev av med dem i ett nafs trots att de ska vara svåra att få bort.
Tvättade med såpvatten och sprit har jag för mig, skitnoga verkligen, tog bort alla löss och förberedde mig på att det skulle göras ett antal gånger men det hjälpte med en enda gång.

Liknande trådar

Trädgård & Växter Det kanske är dumt att starta en egen tråd åt enbart mina orkidéer, men jag tänkte att jag kan hålla mitt orkidéspammande till en egen... 4 5 6
Svar
101
· Visningar
6 189
Senast: TisseTass
·
Relationer Anonymt konto, för detta känns läskigt att skriva. Jag har i mina tidigare förhållanden haft en förkärlek för lite hårdhänt sex. Inte... 2
Svar
29
· Visningar
5 185
Senast: Stereo
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag är mitt inne i första sommaren med att försöka odla ätbara grejer på min plats. Visst har jag pysslat mycket med trädgård tidigare...
Svar
4
· Visningar
772
Senast: cassiopeja
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 902
Senast: Lhas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka