Sv: Orkidéer

Kul tråd! Har en mamma som är lite crazy bananas med orkidéer, kan fota i morgon. ;)

Själv har jag just fått en helt rund glaskula till kruka, med fäste så man kan hänga den från taket. Det är min framtida naturliga orkidéplantering. :) Jag tycker de är jättefina blommor men nånting skär inom mig när de inte får växa som de är menade. :o Från glaskulan ska den få hänga ut utan stöd och växa som det är meningen.
Köpte nyligen två snorbilligt som dock är ledsna och blommar över nu. Har en storblommande vit sedan tidigare också.

Sv: Orkidéer

Orkidé i ampel är riktigt snyggt! Bort med alla pinnar och elände och låt den hänga!
Så fick min bo ett tag, i taket med stänglarna hängandes ner. Men sen skaffade sambon projektor och blommorna fick flytta på sig.. :meh:

Hjälp! Vad är detta för något? :confused:

10369407_1553410508219520_914695211_n.jpg

nej då, den kan bli fri ifrån det. Sök lite på nätet hur man gör. Är inte riktigt säker på hur man får bort det. Min mamma har haft de någon gång på sina blommor:)

Grr! Mina orkidéer tappade bladen och dog!
Fattar inte vad som hände, en dag var de bara gula och intorkade trots att de blivit duschade regelbundet..
Försöker rädda det lilla som är kvar, har planterat i nån mossa som skulle vara bra. Än så länge ser det mörkt (eller gult) ut..

Så min planta som inte har blommat på 2-3 år, har bestämt sig för att blomma, vad gör jag nu?
Hur ska den skötas under blomningen, med vattning och vad i för läge trivs de att stå?

Jag har två stycken i blomning nu. Sprayar lite vatten på rötterna i krukan en gång i veckan så de blir lite fuktiga, ett par spray över blomman som om det regnade lite lätt, i övrigt låter jag den vara. Har provat att fortsätta doppa i vatten trots blomning, men då rasade blommorna av :o Nu har jag en sort som har tre nya stänglar, den är skitsnygg när den blommar!

10256451_10152812669157542_5900340231501861591_n.jpg

Alla de som inte blommar har fått flytta ut på balkongen. Det är rejäl nattsänkning av temperaturen o främjar blomning så jag har hopp om blomsterprakt senare i sommar :)

Är det någon som har en utomhusorkidé?

Har för första gången sett sådana, på två olika ställen som säljer trädgårdsväxter. Blommorna liknar Guckusko, fanns både vita, gula och rosa. De lägre varianterna kunde bli 40-60 cm höga och de högre 60-80 cm. Tydligen är de väldigt tåliga, klarar ner till -20 vid bar jord så för oss som har rejält med snö lär det ju inte vara något problem för dem att övervintra! Däremot är de mer känsliga mot värme, så de vill växa svalt och skuggigt - möjligen morgonsol fram till 10-tiden. Första året får man skydda dem lite, men sedan ska de ha anpassat sig till klimatet i trädgården där de växer. SPÄNNANDE!!!

Bara jag lyckats bestämma vilken variant jag ska köpa så... har redan sett ut en lämplig plats åt den!

Tja... jag har naturligt förekommande nattviol i trädgården. ;) Muttrade lite senast idag om att man inte får flytta orkidéer då jag vill ha lite fler arter, men om det finns att köpa några utomhusvarianter låter det ju intressant!

@Chili det finns att köpa några utomhus arter på internet.

Är det någon här som vet vad det är som påverkar färgen på blommorna? Jag köpte en lila/rosa orkidé som numera är några nyanser mörkare. Vad beror det på? Ph värde, temperatur, ... ?

Jag har alltid tyckt mig ha riktigt god hand med orkidéer, för de har blommat länge och blommat om relativt ofta. Har förklarat detta med att jag dels "badat" dem vid vattning, som det beskrivs tidigare i den här tråden samt att de får komma ut sommartid. Men sedan jag ändrade om mitt sätt att sköta dem har de verkligen blivit HELT GALNA!!! Nästan alla (har minst ett 30-tal) blommar i princip oavbrutet - de flesta även med mer än en stängel! Det har nästan blivit ett problem var jag ska rymma dem! Tidigare har jag alltid låtit de som inte blommat för tillfället stå ute i farstun och resten i köket och vardagsrummet. Men nu är det knappt några som inte blommar...!

Det intressanta med detta är förståss hur jag förändrat min skötsel av dem - och jag har faktiskt gjort precis tvärt om mot vad jag alltid lärt mig! Numera ser jag nämligen till att de ALLTID står i vatten - ca 1-2 cm vatten längst ner i krukorna så att de nedersta delarna av rötterna alltid är blöta. Det var min moster som varit hemma hos en kvinna med FANTASTISKA orkidéer och fick detta överraskande tips. Men först sedan både min moster och min mamma testat ett år utan att någon enda orkidé dött vågade jag testa. Med ett helt överväldigande resultat! Ibland lönar det sig verkligen att vara "wild and crazy"!!! :banana:

När det gäller utomhusorkidéerna så köpte jag tillslut tre stycken och planterade i trädgården. Nu håller jag tummarna för att de ska klara sin första vinter!!!

En utav mina orkdidéer som förvånansvärt lever (flowerkiller...:meh:)
Jag har verkligen noll intresse för växter och har tidigare bara kört på gröna, lättskötta och tråkiga växter men för cirka 1 månad sedan köpte jag två orkidéer och jag bara älskar dom. Förhoppningsvis lever dom ett tag till, haha.
img_7723_542c72e22a6b22b4e2d7d518.jpg

Hur mycket vattnar ni era?? Eller beror det på vad det är för orkidéer?
Mina är ifrån Ikea.............. :angel: Om det säger något... :rofl:

Intressant, jag läste precis igår ett inlägg på FB om någon som gör exakt så och har konstant blommande orkidéer :) Jag har ju några exemplar, så jag ska faktiskt prova med en utav dem. Går det så går det liksom :) I övrigt så har jag just nu två stycken som fått keikis, de ena är min orginalblomma som jag fick för eh.. 11 år sen (MEN JÖSSES VAD TIDEN GÅR!!! :o ) den har fått två bebbar tidigare som klarat sig, varav den ena som har keiki nu är "barn" till orginalet. Så hon blir mormor nu :laugh:

Har hjälpt min mamma med skjuts nu när hon inte haft bil, o hon frågade om jag ville ha en orkidé som tack... dum fråga :D Ska ta en sväng till Åsby Trädgård i Hallstahammar o välja ut någon fin. De hade 5-stänglade för 150 spänn nu! :banana:

Det intressanta med detta är förståss hur jag förändrat min skötsel av dem - och jag har faktiskt gjort precis tvärt om mot vad jag alltid lärt mig! Numera ser jag nämligen till att de ALLTID står i vatten - ca 1-2 cm vatten längst ner i krukorna så att de nedersta delarna av rötterna alltid är blöta. Det var min moster som varit hemma hos en kvinna med FANTASTISKA orkidéer och fick detta överraskande tips. Men först sedan både min moster och min mamma testat ett år utan att någon enda orkidé dött vågade jag testa. Med ett helt överväldigande resultat! Ibland lönar det sig verkligen att vara "wild and crazy"!!! :banana:

Man säger ju att ju tunnare rötter, desto oftare ska man vattna. Jag har tre exemplar med tunna rötter, och tjocka stammar/stänglar- inte den vanliga brudorkidén alltså. Dessa får dopp i balja två gånger i veckan. Har dessutom genomskinlig ytterkruka och en rätt stor innerkruka så de "hänger" i krukan. Den har jag alltid nån dl vatten i botten på (rötterna når inte ner) så de har lite vardagsfukt. De vanliga brudorkidéerna får blöta fötterna en gång i veckan.

I den bästa av världar.. alltså... sen kan det gå ett par veckor mellan doppen när jag är dålig (långtidssjuk pga värk) och de verkar gilla pauser ibland. Nu på sommaren bodde de på balkongen o då fick man vattna oftare pga värmen. Jag fyller en balja med vatten och orkidénäring, ställer ner dem en kvart o låter dem dricka sig otörstiga, sen får de droppa av innan de åker tillbaka i krukan.

Hur mycket vattnar ni era?? Eller beror det på vad det är för orkidéer?
Mina är ifrån Ikea.............. :angel: Om det säger något... :rofl:

Liknande trådar

Trädgård & Växter Det kanske är dumt att starta en egen tråd åt enbart mina orkidéer, men jag tänkte att jag kan hålla mitt orkidéspammande till en egen...
4 5 6
Svar
101
· Visningar
6 168
Senast: TisseTass
·
Relationer Anonymt konto, för detta känns läskigt att skriva. Jag har i mina tidigare förhållanden haft en förkärlek för lite hårdhänt sex. Inte...
2
Svar
29
· Visningar
5 106
Senast: Stereo
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag är mitt inne i första sommaren med att försöka odla ätbara grejer på min plats. Visst har jag pysslat mycket med trädgård tidigare...
Svar
4
· Visningar
752
Senast: cassiopeja
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 865
Senast: Lhas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka