Jag lyckades hålla mig i ca 6 timmar innan jag öppnade paketet...
Jag skyller på dåliga influenser från andra orkidéentusiaster och tar inget eget ansvar för mina handlingar.
Kände mig allt bra dum efter att jag packat upp de otroligt väl inslagna orkidéerna. Jag har ju beställt från denna orkidéhandlare förut och jag
vet hur noggranna de är. Det var även en heat pack med i paketet, så jag har nojat helt i onödan, men det är rätt typiskt när det gäller mig.
Av nio nopsisar så hade fem stänglar/knoppar och det var jag inte alls beredd på. Särskilt en jag chansade på när jag beställde då det bara fanns bild på föräldraplantorna, har en riktigt fet knopp som kommer öppna vilken dag som helst (om den inte torkar in av temperaturchocken).
Om färgen på knoppen är något att gå på, så kommer jag få det jag ville av chansningen.
Jag var även förvånad över hur små plantorna är, men kom på att de brukar vara det. De är ju annorlunda mot de Phalaenopsis man kan köpa lite överallt då de är odlade utefter andra egenskaper. Istället för många blommor, så kanske de odlas för färre blommor, men med annan form, textur, färg och även doft.
Här är en bild på pluttarna (jag får behärska mig för att inte gå och gulla med dem - de är plantor för sjutton
):
Visa bifogad fil 90314
Lillfjärten längst ner till vänster var en miss från min sida. Det är en Phal. Wiganiae och jag älskar bladen på denna primärhybrid, men den brukar vara bra mycket större än så. Tittade inte ens på beskrivningen av den när jag beställde, men såg senare att det är en ungplanta och två år från blomstorlek.
Hade tänkt undvika ungplantor eftersom de brukar vara kinkigare, så jag hoppas det går bra nu.
I morgon blir det omplantering av! Alla utom en står i sphagnum och det fixar jag tyvärr inte att ha som substrat - då stendör plantorna. Får se hur många jag orkar ta itu med.