Precis som
@athena_arabians säger så är det ingen skillnad. Du kan ofta hitta samma namnlösa hybrider hos blomsterhandlare som du gör på Ica och IKEA då de köper in från samma säljare/grossister. Jag skulle även gå så långt som att säga att de du köper på IKEA/Ica/dylikt kan vara tåligare än en del "finare" hybrider då de är framtagna för att vara robusta. Och vackra är de i regel också.
Själv sitter jag ju och planerar inköp av "finare" hybrider och det finns en stor risk att jag mördar dem just för att en del av dem är mindre förlåtande.
De säljs ju oftare till entusiaster som...öh...vill inte skriva är dumma nog att betala för dem fast det ligger ju lite sanning i det också.
Men de kan vara en större utmaning just för att de kan vara mindre toleranta och det är väl en del av attraktionen för mig t.ex. förutom utseendet.
En varning dock, inkörsporten till orkidéträsket är ofta billiga, fina namnlösa Phalaenopsisar och sen kanske man sitter där med 70 orkidéer, köper specialnärning från USA och vet vad reverse osmosis är för man har plantor som kräver den typen av vatten... Därmed sagt att inte alla trillar dit riktigt lika mycket.
Har du bilder på dem förresten? Jag är ju utan nu, så behöver glädjas åt andras fina orkidéer.
Det är extremt belönande när man tar hem en ledsen planta och får den att trivas och frodas. Därför gjorde det extra ont att det var rosapricken av mina som hade det synliga angreppet av sköldlössen. Den var ju inte så pigg när jag köpte den och såhär i efterhand berodde det nog på just sköldlössen i kombination med det nedbrutna substratet. Trots det så började den ju repa sig och växa hos mig, men jag märkte också att de märkliga "läckorna" den hade spred sig.
Så, om någon vill ge en lite ledsen prisnedsatt orkidé en chans, kolla extra noga så de inte har oinbjudna hyresgäster och håll den rejält isolerad från övriga plantor tills du behandlat eventuella kryp/konstaterat att den inte hade några.