TisseTass
Trådstartare
Jag är glad att jag gillar orkidéer så mycket som jag gör, annars hade det varit frustrerande. Är ju också väldigt förtjust i Calathea, men de lär ju också sluta som kattsnacks om en sådan följer med hem.Känner igen det där Mina föredrar dock tulpaner och lyckliga lotta, båda 2 är favoritblommor men allt utom orkidéer och pelargoner slinker ner förr eller senare.
Vilken läcker
Den är riktigt fin. Är så sur att jag lyckats slarva bort min kompaktkamera för jag skulle vilja försöka fånga sammetstexturen på färgen i mitten av blommorna.
Intressant att tre inte ville vara med medan den fjärde lever loppan. Kan bero på vad som helst egentligen, men jag skulle bara försöka rädda den som verkar komma tillbaka om blommorna var väldigt unika. Fördelen och nackdelen med dessa namnlösa hybrider som finns att köpa överallt är att det finns mycket att välja på. Nackdelen är att en del kanske inte kommer tillbaka.Jag har 4 orkidéer i samma stora fönster. Tre är nog nästan döda pga uttorkning? Den fjärde blommar som sjutton. Vet inte riktigt vad som hände
En av de som är döende har fått en ensam blomma. Är den värd att spara för att se om den kommer överleva eller är det kört när de ser uttorkade ut? Den har fått ett nytt blad också som ser friskt ut. Kan skymta några gröna rötter i krukan men de mesta ser döda ut.
Jag hade en sådan namnlös hybrid som var s.k. peloric. Det är en mutation som gör att petalerna bildar en mun istället för att se ut som normala petaler. Här är en bild på den:
Att få just den färgen och så tydligt formade "falska" munnar skulle ju inte vara lätt. Den här lever fortfarande, men bor hos min kompis. Jag ville inte kasta den även fast jag själv inte orkade sköta den just för att den är lite speciell.
Så frågan är om du tycker Phalaenopsisen är värd att försöka rädda? De växer ju väldigt långsamt, så det kommer dröja innan den vuxit till sig igen. OM du vill rädda den, så skulle jag kapa blomstängeln så kort det går för att den inte ska slösa energi på att blomma, utan fokusera på nya rötter och blad istället. Och så vill jag se bild på den som blommar bara för att jag gillar att se dem.