Sv: Orkidéer

Håller tummarna! min klarade som sagt en vecka utan mossa. Bara man ser till att rötterna är gröna och inte silvervita, så ser man att de är fuktiga nog.

kl
Angående mossa. Det finns ju ingenstans. :eek: Varken på Plantagen, Granngården, Bauhaus eller Blomsterlandet. Var annars kan det finnas?

Vanlig vitmossa såg jag senast igår på Coop Xtra bland alla julsakerna, om det nu var det som efterfrågades dvs. :o

*KL*

En av mina orkidéer (som tyvärr blev väldigt ful i bladen när den stod ute i somras) tänkte visst blomma - men sedan ångrade den sig... eller vad tror ni?! ;)

IMG_0009.JPG

En blomstängel som börjat växa ut verkar av någon anledning ha böjt sig och vuxit tillbaka rakt in i "stammen" - så att den nu håller på att spricka av i böjen...! Har ni sett något liknande?!

IMG_0021.jpg

Den här ångrade sig i alla fall inte - och det är jag glad för!!!

IMG_0024.JPG

...och den här ångrade sig inte heller!!!

IMG_0012.jpg

Lyckades också åstadkomma en bättre bild på "orkidéfönstret" än vid senaste försöket.

Om det var sån man har i ljusstaken så tyvärr inte. Men tack ändå! :)

Minett: Det var det värsta! Vilken fräck en. :D

Jag köpte min mossa på blomsterlandet. Har planterat om fyra av fem orkidéer i den och än så länge lever dom. Bara två mossboende som blommar, men jag hoppas att dom andra tar nya tag snart.

Men vad skumt, jag var helt säker på att jag har tittat på blomsterlandet. Nåja, förhoppningsvis kommer det från orchidehuset senast tisdag, helst imorgon med tanke på det hutlösa frakten. Råkade köpa en blomma också, bara för att få valuta. :p

Min mossa har kommit och det var mest smulor... :mad: Mycket förvånande om min blomstackare överlever. Blir inget mer orchidehuset för mig i alla fall.
Var och hälsade på pappa igår och hittade denna i fönstret. :rofl: Fyra keikis hittade jag.
73299_1354190092.jpg

Haha, ja du, det undrade jag med. Men tydligen får de ingen annan kärlek än vatten. :p Den som skymtar till höger i bilden är också på väg att explodera.

Min mossa har kommit och det var mest smulor... :mad: Mycket förvånande om min blomstackare överlever. Blir inget mer orchidehuset för mig i alla fall.
Var och hälsade på pappa igår och hittade denna i fönstret. :rofl: Fyra keikis hittade jag.
73299_1354190092.jpg

men guuud vad är det som har hänt:rofl:

är det keikis som blivit fullvuxna och det där är alla rötter från dom? eller ser jag fel haha

Du ser helt rätt. ;) Fyra keikis och tre av dem har blivit nästan lika stora som moderplantan.

73299_1354190092.jpg

Min pappa har lyckats göra samma sak med orkidéerna han har hemma, de ser helt galna ut. :rofl:

Är för övrigt mycket glad över att mina tre orkidéer i vardagsrummet har bestämt sig för att blomma samtidigt så här lagom till advent och jul. :love:

Det är ju kul att de förökar sig, men det ser ju helt galet ut som du säger. :D Vad roligt! Mina protesterar mot omplanteringen med att tappa alla sina blommor...

Vanlig vitmossa såg jag senast igår på Coop Xtra bland alla julsakerna, om det nu var det som efterfrågades dvs. :o

Jag tror inte du såg vitmossa bland julsakerna. Fick nyss lära sig att det vi har i ljusstakarna heter fönsterlav och är just en lav.

Vitmossa ser ut som grönmossa fast är väldigt ljusgrön.

Jag behöver köpa sånt också för jag tror att det är två keikis som kommer upp ur min ena orkidé, de växter inte på någon stängel utan kommer upp mitt inne i orkidén. Helkonstigt.

Jag är lite feg vad det gäller att plocka bort dem eftersom de sitter så dumt till. Moderplantan har börjat sätta en ny blomstängel ser jag men den växer liksom inte. Tar Keikisarna för mycket näring från moderplantan tro?

kl
Hittade precis massor av små, vita/genomskinliga kryp i min ena orkidé. :crazy: Det är isolerad nu och de verkar som tur är inte ha spritt sig till de andra plantorna. Någon som har en aning om vad det kan vara?

Efter 1,5 år och varsam skötsel tänker min rödvita cambria äntligen blomma igen :love:

525601_10151443643801413_1123194144_n.jpg

Den gulsvarta är det värre med, glömde av att den inte skulle ha så mycket vatten nu på vintern så den har blivit övervattnad och vill dö :( Men nu står den isolerad med en lapp brevid när den ska vattnas... Hoppas den tar sig!!

KL
Min orkidés blommor har börjat torka ihop totalt och ena bladet har små vita fläckar längst ut :( Finns det nån räddning för den?

Tänkte höra om det är någon som vet vad som hänt min orkidee. Den ser ut som den håller på att dö :(
Jag har ingen jätte koll på hur en orkidee borde vara men min har hängande rätt "hårda" blad varav ett av dem har blivit helt gult nu..
"Vattnar" den när den ser torr ut i krukan..klippte även ner stängerna då de var alldeles torra för ett tag sedan. Klippte av dem längst ner där bladen börjar ungefär, kan det ha något med saken att göra?

Hoppas ni förstår min luddiga förklaring och hoppas framförallt att någon av er har ett svar på vad det kan vara med min "sjuka" orkidee :confused: :)

Liknande trådar

Trädgård & Växter Det kanske är dumt att starta en egen tråd åt enbart mina orkidéer, men jag tänkte att jag kan hålla mitt orkidéspammande till en egen...
4 5 6
Svar
101
· Visningar
6 168
Senast: TisseTass
·
Relationer Anonymt konto, för detta känns läskigt att skriva. Jag har i mina tidigare förhållanden haft en förkärlek för lite hårdhänt sex. Inte...
2
Svar
29
· Visningar
5 107
Senast: Stereo
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag är mitt inne i första sommaren med att försöka odla ätbara grejer på min plats. Visst har jag pysslat mycket med trädgård tidigare...
Svar
4
· Visningar
752
Senast: cassiopeja
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 866
Senast: Lhas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka