Sv: Orkidéer

Precis hittat tråden och beundrat alla vackra orkidéer :d
Här hemma hos oss finns det just nu närmare 30st phalanopsis.
Här är några av de som blommar just nu

*knapplån*

Två nya orkideér flyttade in hos oss för några veckor sen. :)

33138457.jpg

Man ser inte riktigt färgen på den ljusa, men den är vit i mitten, suuuperfin!

kl
Sedan Hemköp började sälja (fina!) orkidéer har antalet ökat drastiskt här hemma. :o Har nu 15 stycken, alla antingen blommar, har knoppar eller skjuter nytt grönt som om det inte fanns någon morgondag. Varning för bildbomb!
Fran_vanster_tre_Phalaenopsis_en_Cambria_Phalaenopsis_Cambria_Phalaenopsis_med_en_keiki_Cambria_och.jpg

Från vänster: tre Phalaenopsis, en Cambria, Phalaenopsis, Cambria, Phalaenopsis med en keiki, Cambria och sist två Phalaenopsis.
Fyra_Phalaenopsis_och_i_mitten_en_Oncydium.jpg

Fyra Phalaenopsis och i mitten en Oncydium.
85811_1345975398.jpg

Oncydiumen skjuter nytt! Mycket glad för det är första "livstecknet" på ett år.
Fran_Hemkop.jpg

Fran_Hemkop.jpg

Fran_IKEA.jpg

Fran_Hemkop.jpg

Fran_Hemkop_sjukt_mycket_knopp.jpg

62911_1345975389.jpg

Den blåa, är den köpt blå eller har en blommat om blå hemma? Det kanske är en vit färgad? Om inte, VART hittar jag den!? :)

Ville skaka liv i den här härliga tråden igen! Jag har samlat på mig några olika under det senaste året :)

Nyaste, Cambria
487398_10151230290186413_266833001_n.jpg

En som tyvärr har tappat alla sina blommor efter lusangrepp (Dom syns på bilden om man kollar noga..) Men nu börjar den sätta nytt grönt och kanske blommar i höst :love: Vet dock inte vad den heter?
542986_10150835993021413_1601516890_n.jpg

Några av dom andra:
Den lila har blommat i snart ett år :) Dom andra två köpte jag i somras på rea utan blommor, så jag vet inte ens vad det är för färg!

58785_10151224351611413_361034348_n.jpg

Den röda här till vänster är min favorit, den har väldigt plastiga blommor och tre stänglar!
424772_10151224349561413_725295609_n.jpg

422666_10150714403306413_1828082266_n.jpg

393908_10150606981991413_1912409235_n.jpg

Sedan har jag ytterligare tre som jag köpt på rea utan blommor, två av dom har långa fina stänglar och knoppar så snaaart får jag se vad det är för färg på dom :love:

Senast ändrad:

KL

Jag har en orkidé som inte visat annat livstecken än gröna blad sedan 2009. Dags att kasta?

Fick den som min första (och hittills enda) morsdagpresent och det är den av de jag har som har finast blommor. Men blad är ju inte så upphetsande liksom.

Den blåa, är den köpt blå eller har en blommat om blå hemma? Det kanske är en vit färgad? Om inte, VART hittar jag den!? :)

Nu var det inte mig du frågade men jag fick en blå orkidé förut och nu blommar den om med stora vita blommor. Passar nog egentligen bättre i mitt hem nu även om den var vanvettigt snygg som blå. :)

Hur sköter du om dina fina blommor?? Jag försöker enligt konstens alla regler nu med bad en gång i veckan och i övrigt låta dem vara. Har fått lite små, små, små knoppar på två. Men att ha en blommande i nästan ett år?! :love: Tipsa oss! :)

Ja, jag köpte den i november förra året och den har haft blommor hela tiden :) Visst har några vissnat men det har kommit nya knoppar hela tiden så den haft blommor konstant. Dom andra är lite tråkigare, blommade ett halvår för att sedan vissna ner hela stängeln och sätta en helt ny.

Nu på hösten och vintern står dom i fönstren, på våren och sommaren står dom skyddade från sol. Jag vattnar inte för än alla rötter är silvriga och ingen fukt är synlig i krukan. Dom får med andra ord torka ut ordentligt mellan baden. Låter dom stå i diskhon ett par timmar med lite lite orkideenäring i :)

Jag gillar Cambrior! Lite roligare än brudorkidéerna, men inte lika kinkiga som en oncydium kan vara.

kl
En av mina brudorkidéer har fått fnatt, den skjuter nya stänglar och rötter, samtidigt som bladen håller på att ge upp och de gamla rötterna skrumpnar. har någon något tips på räddning? :o

Det gjorde min ena med, tror det är som ett dödsryck ungefär ;) Den satte två eller tre keikos (?) och sedan dog den helt.... Jag lyckades tyvärr inte med bebisarna men är man duktig hade man ju fått många fler :p

Fasen då, när den äntligen började få fart. :p
Får väl vara glad att de andra både överlever och skjuter nytt, både grönt och blomstänglar. :D

Inte kasta! Ställ i ett svalt norrfönster. Lite svalare rum brukar få orkideer att blomma igång (säger hon som flyttade till lägenhet med bara söderfönster och som inte har några orkide-blommor alls längre).

Det har funnits sådana där blåa på Coop Xtra här bl.a. :) men som eyz skriver så bleknar de så småningom och blir helt vita till slut.

Då gör vi på samma sätt. Det brukar bli ca en gång i veckan, ibland väntar jag några dagar extra om någon inte är "färdig" för vatten. Diskho, näring och så får de stå en timme eller två o suga i sig.

Såg en lite oroväckande grej idag dock. En barkbit i ena krukan är vit av mögel, och runt om i barken ligger små kolonier av vita småååå kulor.. :eek: Ägg??? Till vad i så fall?

Har isolerat den nu, ska kika närmare i morgon.

Tyvärr står den redan i norr och nu när det börjar bli kallt och elementen funkar sisådär så står den rätt kallt... Den får vara kvar över vintern då och visa ett sista ryck!

Ca 17 grader brukar de trivas i, får ju inte bli stallkallt. Under tio så börjar de må kymigt. Orkidénäring ska visst vara bra också, mina ska snart få... vilken månad som helst. :p

Liknande trådar

Trädgård & Växter Det kanske är dumt att starta en egen tråd åt enbart mina orkidéer, men jag tänkte att jag kan hålla mitt orkidéspammande till en egen...
4 5 6
Svar
101
· Visningar
6 168
Senast: TisseTass
·
Relationer Anonymt konto, för detta känns läskigt att skriva. Jag har i mina tidigare förhållanden haft en förkärlek för lite hårdhänt sex. Inte...
2
Svar
29
· Visningar
5 107
Senast: Stereo
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag är mitt inne i första sommaren med att försöka odla ätbara grejer på min plats. Visst har jag pysslat mycket med trädgård tidigare...
Svar
4
· Visningar
752
Senast: cassiopeja
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 866
Senast: Lhas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka