Sv: Orkidéer

Är det typ karamellfärg inblandad? De är ju apdyra!

Vet inte vad de använder för färg faktiskt. Den kostade modiga 300 spänn :eek: Fick den i present av mamma för att jag ställt upp mycket på henne den senaste tiden :love: Det hade varit coolt om den förblev blå, men så roligt får man inte ha det. Det är ju inte ens säkert att den blommar om när den bor hos mig :crazy:

Stänglarna på mina andra växer i alla fall. Två av tre har fått en ny stängel, och alla tre har fått jättemycket nya rötter. :)

Det är tydligen en rätt avancerad process där man injicerar färgen i stänglarna, så det är väl därför dom kostar en del. Läste det i någon trädgårdtidning för ett tag sedan.

Köpte för någon vecka sen en liten orkidé i en glasvas, och den är omringad av typ vattenkulor. Har någon koll på om orkidén nöjer sig med den vätskan eller om man behöver vattna den ytterligare?

Har faktiskt ingen aning om vattenkulorna räcker, men det borde de väl göra då orkidéerna bara vill ha fukt, inte flytande vatten? Har du testat att googla lite?

Jag har fått blom nu i min miiiiiniblomma! :love:
383181_10150626084537542_727117541_11742044_1459213211_n.jpg

Finns det några snabba tips??

Jag hakar på den här frågan.

Jag fick en orkidé i november och redan då föll knopparna av. De såg murkna (bruna) ut. blommorna är vita. Nu står den på norrsidan av huset, men gissar på att jag får flytta den till ett söderfönster istället.

Vattna genom ett vattenbad nån gång i månaden har jag fått lära mig sen innan.

Mer då? Jag vill gärna att den fortsätter leva.
Hur klarar de lite svalare rumstemperatur? Måste de stå ljust?

kl

Älskar orkideér har 5 stycken. Tyvärr har 4 av dom aldrig blommat om, utan dom står där med sina nakna pinnar och ser tråkiga ut. MEN en av dom (Köpt på Ica Maxi) är helt amazing! Den har blommat om 5 ?! gånger nu, den har 5 stänglar med flera förgreningar, stänglarna är hur höga som helst just nu.Nästan så att den ser lite rolig ut med sina extremt höga pinnar och så blommorna på toppen haha... Och inte nog med det så har den fått en liten bebis (keiki) nu !

Gammal bild från när jag nyss köpt den

IMG_2239.jpg

Senast ändrad:

*KL*
En bekant har en orkidee som har fått en baby orkidee på sin, alltså nya kronblad och luftrötter på en blomstängel!
Hur delar man på dom? Så att den nya får leva ett eget liv??

Prova inte att spraya orkideér med ytdesinfektion vad ni än gör!

Jag brukar spraya mina med vatten nu å då, men råkade ta fel flaska så tog ytdesinfektion istället och kände det inte pga förkylning...
Nu är den nya fina orkideén inte glad längre...

Jag skulle som hastigast köpa en attiralj till ett barnkalas i en matbutik som jag inte varit i på flera år. När jag just gått igenom "insläppsflärparna" så tog det tvärstopp mitt i steget. I ögonvrån har jag fått syn på en helblå orkidé. Eller själva blommorna var blåa. Är det alltså artificiellt färgare blommor som blommar om i vanlig färg? :(

De såg ut ungefär såhär, fast hela blommorna var jämnblåa utan att ljusna mot kanterna och så var de ännu lite mer blåa.

img_0933_164316253.jpg

(google-bild)

De såg ut ungefär såhär, fast hela blommorna var jämnblåa utan att ljusna mot kanterna och så var de ännu lite mer blåa.

http://lidhultsblommor.blogg.se/images/2011/img_0933_164316253.jpg
(google-bild)
WOW!!!!! :eek: :love:

Skriver genast upp en blå orkidé på inköpslistan, skulle passa perfekt i vardagsrummet. Skulle vara intressant att veta om den blommar om i en annan färg sedan men då borde den inte marknadsföras som blå heller tycker jag :angel:

Om du kikar lite längre bak i tråden så ser du bild på min blåa orkidé :) Den är färgad, och kommer att blomma om i vitt. Men visst är det en helt makalöst vacker blå färg!? :love:

*kl*

Nån som är duktig på orkider och kan tänkas veta vad som är fel på den här lilla stackaren?!

Köpte den strax innan jul, ingen av knopparna har slagit ut sedan dess, och längst ut har den minsta börjat gulna! :eek:
De minsta bladen som är längst underst, mot barken, är lite skrumpna. Men annars ser den ut att må ganska bra? Dock kondens i krukan, så jag funderar på om den på något sätt har blivit för blöt om rötterna under en lång tid och därför blivit ledsen?

Har införskaffat en kruka med luftrum för rötterna och tänker inte vattna den förrän den känns torr (har bara vattnat den en gång innan!!!)

Några tankar?

IMG_4206.jpg

IMG_4210.jpg

IMG_4208.jpg

Helt klart ett fall av överfuktad blomma. Det bästa är att byta ut orkidejorden på den, alternativt ställa den på ett fat bara att torka ordentligt. Risken är att det är för blött rakt igenom komposten i den, och då riskerar man röta. Har råkat ut för samma på min blåa, så jag måste fixa den i morgon. Det är inte bra med färgade krukor har jag märkt, för man ser inte om den är fuktig då. Så nu har jag köpt mig genomskinliga och lagt glaspärlor under innerkrukorna så de kommer upp en liten bit i krukan. Då blir det aldrig att den blir för blöt i botten.

Verkar vara samma med min orkidé, som jag fick för någon månad sedan. Det tappade knoppar redan innan jag fick den och tappade nästan alla som var kvar under sitt första dygn här. Sen började den tappa blommorna, som jag plockat bort allt eftersom de skrumpnat. Testade att vattna den tidigare i veckan, men funderar på att plocka ut allt ur krukan och börja om från början. Har vattnat väldigt sparsamt, så det borde inte vara vatten/fukt.

Funderar på att flytta den från fönstret till vägghyllan i närheten. Ljust, men inte direkt solljus. Dumt?
Måste de ha varmt eller kan de stå i lite svalare rum?

De vill tydligen ha ljust, men inte direkt sol, så det borde vara perfekt. Runt 20 grader, inte kallare än 12. Jag fick med en liten folder om olika sorter när jag var på blomstergaraget sist. Där står det att om bladen skrumpnar o hänger så är den övervattnad, då ska man plocka bort komposten och börja om. Så det är nog en bra ände att börja i. Min fina blå består nu i två tomma stänglar :(

:bow: Tack så mycket!
Jag fick inte ens med en sån där lite lapp som brukar sitta i krukan på en del blommor. Tycker att de är superbra för oss glömska och förvirrade. :D

:bow: Tack så mycket!
Jag fick inte ens med en sån där lite lapp som brukar sitta i krukan på en del blommor. Tycker att de är superbra för oss glömska och förvirrade. :D

Orkiden står numera på ett fat och imorgon ska jag inhandla ny kompost!
Tack för hjälpen :)

Kul att kunna hjälpa till :)

Jag kan verkligen rekommendera att ni kollar på era butiker/plantskolor om de har en folder om orkidéer. Det borde ju finnas om man letar runt lite. I den jag fick med mig (kostar 10 kr, men är gratis om man handlar annat i butiken) är från Blomstergaraget i Västerås, borde finnas liknande runt om i landet. Plantagen kanske har? Där är de vanligaste sorterna upptagna, men även en hel massa andra intressanta och vackra skapelser som man blir sugen på :love: Det står om var och en av sorterna hur den ska skötas, gödas, hur mycket sol och vatten den ska ha och de olika temperaturerna de vill ha. :)

Är det Blomstergaraget som ligger på Erikslund bredvid Hööks?

Ska in till V-ås på fredag och det skulle inte skada med en bra "handbok" nu när jag också har en blå orkidé som är full av lovande knoppar och stora fina blommor. :love:

Liknande trådar

Trädgård & Växter Det kanske är dumt att starta en egen tråd åt enbart mina orkidéer, men jag tänkte att jag kan hålla mitt orkidéspammande till en egen...
4 5 6
Svar
101
· Visningar
6 168
Senast: TisseTass
·
Relationer Anonymt konto, för detta känns läskigt att skriva. Jag har i mina tidigare förhållanden haft en förkärlek för lite hårdhänt sex. Inte...
2
Svar
29
· Visningar
5 107
Senast: Stereo
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag är mitt inne i första sommaren med att försöka odla ätbara grejer på min plats. Visst har jag pysslat mycket med trädgård tidigare...
Svar
4
· Visningar
752
Senast: cassiopeja
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 866
Senast: Lhas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka