Sv: Orkidéer

Jag har haft en som verkat mått ganska dåligt och varit vanvårdad ett tag. Han sköt ut jättegrova rötter mellan inner och ytterkrukan så dom satt fast. Efter lite omvårdnad med en större kruka och lite ny jord har den nu fått två nya stänglar med en del knoppar! Det trodde jag inte!

Tror mina är lite plågade också... men så länge de blommar får de väl stå kvar i små krukor.

Jag tycker det är lite tråkigt med de gröna pinnarna som är med från blomsteraffären. Nån som har nån idé hur man kan binda upp dem på annat sätt? Jag har funderat på att hänga dem i fönstret, så blommorna kan hänga som de gör i det vilda. Men har inte hittat nån snygg ampelkruka än... Kanske finns det fler varianter?

Finns ju jättefina pinnar annars i vissa affärer! Upptäckte idag att min ena orkide har fyra stänglar med ganska gott om knoppar, hoppas den blommar ett tag nu! Av någon anledning är det bara orkideerna här i huset som överlever, dom tål att plågas lite. :)

007.JPG

Vart har du hittat den krukan? Har letat efter exakt såna där, men bara hittat varianter där fatet sitter fast och det saknas hål i botten:(
Vill haaa:bump::D

Idag fick jag och pojkvännen köpt vår första orkidée! :love:

Interflora Fresh hade ett erbjudande om valfri orkidée tillsammans med en fin lite längre glasvas, perfekt! :love:

Tillsammans med Rosor och Liljor tillhör dom mina favoriter, och nu står hon så elegant och vackert i fönstret, gul/rosa blommor och vackra gröna blad! :love:

Senast ändrad:

Hörru, sådär många gubbar med hjärtan i ögonen kan du ju inte ha utan att ge oss en bild på underverket! :)

Jag har precis såna krukor. Köpte mina på nuvarande Blomsterlandet för några år sedan.
Men åh, då måste jag ta mig en ny sväng dit:) Du råkar inte minnas på ett ungefär vad dom låg på i pris?

*kl*
Var i Finland för ett tag sen och där hade dom orkidévecka på Bauhaus, dom sålde bla en rätt häftig stor orkidé som man skulle ha i vas utan jord. Hade hoppats på att dom skulle ha nåt liknande härhemma eftersom det skulle varit alltför omständigt att lyckas frakta med sig den hem på flyget, men icke:(
Någon som vet vart man kan hitta eller vad den sorten heter?

Typ 150-200 kr tror jag det var. Har sett liknande krukor lite här och var, så du hittar dem säkert! :)

Ja, hon var tjusig! :)

Men hur funkar det med glasvasen, antar man måste vara försiktig med vattningen? Svårt att se på bilden, men är det glaskulor i botten? Och sen lite jord ovanpå dem?

Nej det är bara rötter, jag frågade om jord och så men hon i butiken sa att om man hela tiden ser till att det finns typ ½cm vatten så klarar dom sig fint! :laugh:
Och jag tycker att det ser rätt häftigt ut när rötterna är bara! :laugh:

Oj... efter att ha läst era inlägg om hur svårt det verkar vara att ta han om orkidéer så blir jag förvånad..
Jag hade en, som jag köpte bara för att den var fin, för typ 4 år sedan. Jag har INGEN koll på blommor överhuvudtaget, lyckas döda det mesta.. plastblommor blir nästan livrädd ;)

MEN, den som jag hade.. hade jag i typ 2 år och den "levde", mestadels av tiden iaf.. tyvärr hade jag en hund som också tyckte den var så fin, så han ville gärna kika lite närmre på den haha.

Nu har jag köpt två till, har haft dom i typ 1 månad och har fortfarande ingen koll på hur man ska ta hand om dom:P

Finns det några snabba tips??

Åhhh jag behöver lite hjälp så jag väcker denna fantastiska tråd igen! :bump:

Jag letar efter en vit Orkidée med rosa i mitten (ungefär samma rosa som på den jag visade)
Det är så himla fint och hade matchat bra ihop med vår! :laugh:
Den ska gärna gå att ha utan jord så att det blir samma på båda! ;)

Nu ska jag bara se till att hinna köpa en glasvas innan dom tar slut, är det något som är fult så är det när man har 10 olika vaser i samma fönster... :angel:

kl

Efter att ha blivit inspirerad av denna tråd har jag idag köpt mig min första orkidée:love:
Jag hoppas jag klarar av att hålla den vid liv.. :o
32738806.jpg

*KL*

En till orkidéfrälst här ;) Älskar orkidéer och främst phalaenopsis men även andra sorter kan vara fina. Har för tillfället 8 st orkidéer här hemma och fler blir det säkert.

Lite bilder på mina, ingen är den andra lik :laugh:

32740345.jpg

32740346.jpg

32740347.jpg

32740348.jpg

32740349.jpg

32740350.jpg

32740351.jpg

32740352.jpg

Nu vet jag vad min heter också, eller inte namnet men vad hon är för någon sort i alla fall! :laugh:

Hon är en mix av den vanligaste Brudorkidéen och någon annan lite mer exotisk sort, och är alltså en Hybrid tillverkad för att främja ögat! ;):love:

Är du helt säker på att din vita längst upp inte vill flytta in hos mig? :angel: :D
Har du jord till den eller har den bara rötter?

Vår har bara rötter, även om det är snyggt så känns det lite elakt, som att man tvingar dom att stå utan något på underkroppen... :rofl:

Japp det är jag alldeles säker på, den har sagt att den vill bo kvar här :angel: :D

Den står med orkidéjord, alla mina gör det :)

Liknande trådar

Trädgård & Växter Det kanske är dumt att starta en egen tråd åt enbart mina orkidéer, men jag tänkte att jag kan hålla mitt orkidéspammande till en egen...
4 5 6
Svar
101
· Visningar
6 168
Senast: TisseTass
·
Relationer Anonymt konto, för detta känns läskigt att skriva. Jag har i mina tidigare förhållanden haft en förkärlek för lite hårdhänt sex. Inte...
2
Svar
29
· Visningar
5 107
Senast: Stereo
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag är mitt inne i första sommaren med att försöka odla ätbara grejer på min plats. Visst har jag pysslat mycket med trädgård tidigare...
Svar
4
· Visningar
752
Senast: cassiopeja
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 866
Senast: Lhas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka