Sv: Orkidéer

*knapplån*

Fundering angående vattning av dessa fina blommor...

Vattenbad, ska vattnet nå upp ända upp till bladen, nu har jag så de och allt överst i krukan inte blir blött.
Det spelar ingen roll. Men se till så att det inte står vatten i bladrosetten konstant.
Hur länge ska de stå i vattenbadet, bara doppa eller ska de få stå där en stund, hur länge då ungefär? Jag brukar låta mina stå minst 1 dygn. Kan erkänna att jag ibland har glömt bort dem och då har de blivit stående upp mot en vecka. Se dock till så att all kondens är borta i krukan innan du badar dem igen.
Hur varmt/kallt bör vattnet vara? Ljummet? Kör på rumstempererat ungefär

Good luck!

Oj, det var lite längre än vad mina får stå i vatten. Brukar låta dem stå 5 minuter, kanske ska öka på lite då. :)

De behöver ju lite tid att suga upp vattnet de behöver osv. Jag brukar låta dem stå i bad över natten, men sen brukar jag behöva handfatet :crazy: Ska testa att bada dem i en balja i stället, då kan de stå lite längre.

Ett dygn?!:eek:

Här doppas de lite snabbt ner i vatten bara. Men de lever ju.

Jag har två brudorkidéer, en som jag inte vet vad den heter, (långa spetsiga blad och små spretiga doftande blommor), och nyinköpt cymbidium. Den sista har jag satt i en kruka med små lecakulor. Är det dumt? Lecakulorna för att den ska stå stadigt i krukan.

Densomjagintevetvaddenheter och cymbidiumen är nog två kap. 40 resp 195 kr har jag betalat för dem. Cymbidiumen är ca 70 cm hög med krukan. Två stänglar som när som helst blommar och en till stängel på gång. Vet inte hur en cymbidium ser ut men den som lever får strax se.

För första gången så överlever mina orkidéer, ena brudorkidéen har blommat om och den andra gör det strax för första gången, den har vackert vinröda blommor och jag längtar.

Mina brukar som sagt stå upp till en vecka ibland :o
Men då har jag glömt bort dem.

Förstod inte riktigt det där med lecakulorna. Jag kanske är korkad... Förklara igen :)

Cymbidium hör inte till någon favorit för min del men det beror mest på att jag har fått jobba mig trött på den. När den andrasomduintevetvaddenheter blommar ut får du ta kort och lägga upp. Nyfiken!

Vilken rolig tråd :) Jag har 3 stycken brudorkideer och har blivit helt kär i dessa blommor ( Brydde mig inte skvatt om blommor innan) . Min ena har blommat klart nu och tappat alla blommor . Jag har läst på nätet att man ska kippa av stängeln vid 3dje ögat? Ska jag göra det även om pinnen är grön? Det är bara en av pinnarna som är helt brun och torr som fnöske. Ska jag klippa av den helt ? Dom som är gröna har ju först som en lång pinne sen växer det ju ut sidopinnar på den långa pinnen och på sidopinnarna sitter ju blommorna när den blommar. Var ska man klippa? ska jag klippa varje sidopinne?

Hahaha jag skrattar åt min egen förklaring. Hoppas någon fattar! :rofl:

*KL*

Efter fyra års omvårdnad blommar min "Pinoccio" igen - äääääntligen!!!

orkide%2B%2528Large%2529.jpg

Och till _FiA_ : jag brukar nästan alltid lämna kvar hela stängeln så länge den är grön (vissnade stänglar tas bort helt). Men om "grenarna" är väldigt långa kortar jag in dem. Annars ser det ganska roligt ut när nya blommor kommer lååångt ut på "grenen"!

*kl*

Wiiiiiii!!!! Min orkidé håller på o får en ny stängel!!! Fick den för två år sedan, på dagen i morgon, när jag fyllde 30. Nu lagom till min 32-årsdag så har den fått en stängel på 1 dm med en massa små knoppar på :love: Så om nån vecka kanske jag får blommor igen!!! :banana:

Åh, en tråd för mig :).

Här kommer bilder på mina orkidéer:

Försöker fortfarande bli vän med blommorna. Dom har en förmåga att tappa sina blommor efter bara några veckor i min vård... Vet inte om det beror på att dom inte trivs i min nyrenoverade lägenhet, att dom inte trivs med att det är nytapetserat och så... Eller om jag behandlar dom fel... Så vi kämpar på!

Senast ändrad:

*kl*

Wiiiiiii!!!! Min orkidé håller på o får en ny stängel!!! Fick den för två år sedan, på dagen i morgon, när jag fyllde 30. Nu lagom till min 32-årsdag så har den fått en stängel på 1 dm med en massa små knoppar på :love: Så om nån vecka kanske jag får blommor igen!!! :banana:

En uppdatering... en knopp är kvar, inget mer har hänt med den stackars stängeln... den växte som attan när det var en solig vecka där, men sen dess, inte ett skit. Förutom att två småååå knoppar rasade av. :cry:

*KL*

Uppenbarligen kan jag inte ha brudorkidéer... Iaf inte blommande! Har 3 vita nu som var jättefina när jag köpte dem, men 2 av dem var torra nån dag för länge och sen var jag nog för sen med vattningen - de överlever men blommorna trillade av. Den tredje fick jag i födelsedagspresent (slutet på december), sen blev knopparna bruna ganska snabbt, då ser jag att butiken har dränkt blomman så det är frågan om den överlever.

Mina venusskor däremot lever och mår bra:) Tror inte det blir nån blomning i år, men de är gröna och fina och får nya blad så de har alla förutsättningar!

*delvis kl*

Det kan vara bra att vattna sina orkideer med växtnäring såhär års då det är lite "fel säsong" för de o för lite ljus. Så de får lite extra ork att blomma. Annars e risken att knopparna blir bruna o ramlar av, hur mycket o noga man än vattnar.

Annars kan man prova o byta fönster, vissa vädersträck passar bättre än andra. O inga element under fönsterbrädan....;)

Delvis kl

Jag står här med två st blommande orkideér. Den ena fick jag när jag fyllde 30, för ganska exakt fem år sen, den har inte blommat sen dess. Den andra fick jag i inflyttningspresent, för fyra år sedan, inte blommat sen dess. Nu bestämde sig båda för att blomma samtidigt. Det enda jag gjort är att enligt mig, ha vanskött dom rejält. :o Jag höll på med doppandet i vatten och inte stå i direkt solljus (söderfönster) osv osv, hände inget. I somras glömde jag dom i söderfönstret, glömde vattna så bladen började skrumpna, vattnade dom lite då som vilken annan växt som helst och vips nu så blommar båda. :confused: Dessutom är det element under fönsterbrädan.

Jag är dock SÅ glad för orkidéer är verkligen helt fantastiskt vackra! :love:

ja ibland måste man misshandla dom nästan till döds, då får dom lite ett sista ryck o blommor för fullt!
Hoyor funkar lite likadant, de ska ju knappt vattnas o nästan bli gula innan de blommar.

*kl*
Mamma slängde ut en orkide som inte hade blommat på LÄNGE, under sommaren för den skulle kastas, glömde den ända tills hösten o sen när hon hittade den o skulle kasta den så hade den börjat knoppa sig och när den fått komma in blommade den för fullt!

Undrar just vad för sida jag hamnat på, verkar va nåt med hästar haha,

Hur som helst så ramlade jag in här när jag sökte orkideér och tips på hur man sköter dom.
Jag har läst de stista inläggen här, och det verkar som folk har lite olika tips n trix.

Jag har 4 stycken i varje fall, och jag badar dom i en spann en gång i veckan, och oftast får de stå en stund ibland kanske nån timma.

Problemet är näringen .... så jag har haft näring i spannen där de badat, men vet inte om det är rätt, ur gör ni???

Alla mina orkideér har blommat om och vissa flera gånger, men jag har problemet med att de ibland tappar en del knoppar innan de slår ut.

Fortsätt gärna denna tråden så jag kan få flera tips.

Hälsningar från Götet

Jag fick en fin överraskning igår när jag kom hem. Pappa hade varit här och sett till pannan och när jag kommer in med matvarorna i köket så står det FYRA stycken underbara Orkideer på bordet. Samtidigt som jag blir löjligt glad så får jag dåligt samvete. Jag kommer mörda dom på en vecka.

Men nu har jag gett mig fan på att dom här ska överleva så jag läste på lite om dom och har fått fram följande fakta (osäkra källor så är det något som inte funkar i praktiken, hojta!)

-Dom flesta gillar söderfönster (jag har ingen aning om vilken art (säger man så?!) jag har så jag gick på generellt.
-Mycket ljus och inte för varmt (max 20)
-Vill helst stå i en glaskruka/vas så ljuset når rötterna
- Man ska inte använda vanlig näring utan särskild för just denna blomma
- denna blomma vill inte ha mycket vatten utan bara ett snabbt vattenbad där man tar blomman ur krukan och doppar den sedan i vatten för att sedan stå och torka till då dom inte vill stå med "fötterna" i vatten.
-Gillar hög luftfuktighet

Är det ngt mer man ska tänka på? vill denna blomma verkligen ha SÅ lite vatten?

Mina orkideer mår superbra, alltid varit min favoritblomma.
När jag bodde i sverige så lät jag de stå kvar i plastkrukan man köpte den i och satte denna i en snygg ytterkruka med lite lecakulor på botten.
Vattna dem genom att doppa hela krukan i en spann några minuter och låt sen rinna av.
När de slutat blomma så ställer du in dem i ett norrfönster i ett svalt rum och vattnar dem max en gång i månaden. Låter dem svälta. När de börjar sätta knoppar tar du ut dem till ett soligare fönster och vattnar normalt. På detta vis kan man ha dem i åratal

Nu bor jag på Kanarieöarna och jag får ALLAS utblommade orkideer. Jag tar av krukan och sätter dem i en 70 cm och 1 dm hög plastkruka med träflis i på balkongen med en massa andra orkidelik:p. Vattnar kanske var 3 dje vecka, krukan håller fukten bra men är ändå dränerad. alltid är det nån som blommar i denna kruka.

:rofl:

Likkruka? Låter bisarrt.:D

Jaja, men det är väl vackert med orkideer, även om de är halvdöa. Jag har en halvdö här. Kompisen till den blommar dock. Har mina i västerfönster tror jag.

"Dendärorkidénsomjagintevetvaddenheter" sätter fler skott så den är nog inte död.

Var finns det för sidor på internet där man kan hitta vad de olika sorterna heter?

Liknande trådar

Trädgård & Växter Det kanske är dumt att starta en egen tråd åt enbart mina orkidéer, men jag tänkte att jag kan hålla mitt orkidéspammande till en egen... 4 5 6
Svar
101
· Visningar
6 189
Senast: TisseTass
·
Relationer Anonymt konto, för detta känns läskigt att skriva. Jag har i mina tidigare förhållanden haft en förkärlek för lite hårdhänt sex. Inte... 2
Svar
29
· Visningar
5 185
Senast: Stereo
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag är mitt inne i första sommaren med att försöka odla ätbara grejer på min plats. Visst har jag pysslat mycket med trädgård tidigare...
Svar
4
· Visningar
774
Senast: cassiopeja
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 902
Senast: Lhas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Pankreatit hos hund?
  • Oseriös avel 2023
  • Senast tagna bilden XVI