Sv: Orkidéer

images

Yes! Den här är det, doftar lite och är mörkare i färgen.

Någon som vet vad det är för något?

jag skulle låta allt vara som är grönt, det brukar komma nya knoppar på det,eller växa ut nya stänglar,det bruna tar du bort..
sen när du ser var det börjar växa ut nåt nytt,sen kan du klippa bort det som "blev över" ovanför det stället...förstod du ;)

Har ni era orkidéer i glaskruka?

Jag har alla mina i det men behöver plantera om en i mycket störra kruka och hittar ingen i glas?

*kl*

Undrar lite samma sak, var hittar man bra stora glaskrukor? Skulle plantera om våra orkidéer och hittade inte stora krukor någonstans... Kan man köpa krukor utan "hål"? Man kan ju inte doppa blommorna, men man kan ju vattna och har man en rejäl kruka med leca i botten kanske det fungerar ändå?

Jag har mina i den köpta plastkrukan och sen står de i olika sorters ogenomskinliga ytterkrukor. aldrig haft i platskruka.
Har besökt orkideodlingar världen över och där har de dem ofta fastbundna på skifferstenar som de fäster på väggar. Så det är säkert bäst för dem med ljus men det funkar fint utan oxå.
Har ju in likkruka på balkongen, där jag sätter alla kompisars utblommade orkideer. Den är fylls med träflis och bred men bara typ 10 cm hög, de blommar om som bara den.

- denna blomma vill inte ha mycket vatten utan bara ett snabbt vattenbad där man tar blomman ur krukan och doppar den sedan i vatten för att sedan stå och torka till då dom inte vill stå med "fötterna" i vatten.
-Gillar hög luftfuktighet

Är det ngt mer man ska tänka på? vill denna blomma verkligen ha SÅ lite vatten?

Nej, efter tips i den här tråden (har jag för mig) har jag börjat ställa mina i vatten i alltifrån någon timme till över natten ungefär en gång varje-varannan vecka och för första gången har jag fått en orkidé att blomma om. Så jag tror de vill ha mer vatten än bara ett snabbt dopp faktiskt. Mina verkar gilla det i alla fall. :)

Ja min vita var på väg att krypa iväg, så fick binda upp den mot en annan orkidé för och få den och växa uppåt. :)

*knapplån*

Jag har tre orkidéer, alla har blommat om en gång (yey!) och en av dem blommar som fan för tillfället. Alla var först med tre stängler, men nu har jag en som har en, en med tre och en med fyra!

Frågan är lite över den som har fyra, den har många blommor, många fler än förra blomningen och nu har den även blad och rötter mitt på två stängler, vad ska man göra med dem? Går de att planera om själva i nya krukor?
Jag har bilder om ni vill se.

Visst att jag har gröna fingrar, men orkidénäringen verkar fungera super. :D

Ja! Bilder!!! Vet inte riktigt hur man gör med en sån där nykomling, kallas för keiki..... läste nånstans att man skulle låta dem växa kvar tills de var en viss storlek innan man kapade och planterade om dem. Gör en googling på keiki, då hittar man en hel del info, bloggar o annat som är mycket intressanta att läsa om vård av orkidéer :)

Tänkte försöka skaffa mig orkideér inom snar framtid hade jag tänkt. Alltid tyckt dom är så fina men hört att dom bör skötas på ett vist sätt. Lite små rädd att jag ska ta död på dom det första jag gör =/

Så därför tänkte jag att ni kunde slänga ur er lite tips till mig, om vad man bör tänka på, osv :)

Ska försöka förminska bilderna på något sätt bara. :)
Såg idag att den med tre stänglar också har blad på gång på ena, shit vad de förökar sig! :rofl:

Nu lyckades jag nog få in bilderna...

32653027.jpg

Här är "trean" som börjar bilda lite blad...

32653028.jpg

Såhär såg "fyran" ut innan jag möblerade om den lite.

32653031.jpg

Stängeln ena bladverket sitter på saknade helt blommor på märkte jag när jag flyttade lite på blommorna.

32653029.jpg

Den växer på en stängel, har blad, rötter och en egen stängel med knoppar.

32653032.jpg

En av rötterna har växt sig fast på blompinnen.

32653030.jpg

Bonusbild. :)

KL

Här har vi några av mina, inte alla som blommor just nu (lite misskötta efter att man varit borta hela semestern).

4e4919246fdae_P1050123.jpg

Min favorit:
4e4919833e234_DSC03473-2-2.jpg

4e49195edd8ac_DSC03492.jpg

Har kommit och gilla "småblommiga" orkidéer mer men jag har bara växter med stora blommor just nu...

Mina orkidéer börjar få nya gröna och fina rötter, måste väl vara positivt? Men några stänglar syns inte till :(

Igår var jag och införskaffade min första orkide :D

Blev en Phalaenopsis i vitt från IKEA :p
Nu hoppas jag bara att jag lyckas hålla den vid liv.. o lyckas jag med det så ska jag köpa mig några fler :D:love:

Liknande trådar

Trädgård & Växter Det kanske är dumt att starta en egen tråd åt enbart mina orkidéer, men jag tänkte att jag kan hålla mitt orkidéspammande till en egen...
4 5 6
Svar
101
· Visningar
6 168
Senast: TisseTass
·
Relationer Anonymt konto, för detta känns läskigt att skriva. Jag har i mina tidigare förhållanden haft en förkärlek för lite hårdhänt sex. Inte...
2
Svar
29
· Visningar
5 107
Senast: Stereo
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag är mitt inne i första sommaren med att försöka odla ätbara grejer på min plats. Visst har jag pysslat mycket med trädgård tidigare...
Svar
4
· Visningar
752
Senast: cassiopeja
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 866
Senast: Lhas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka