Sv: Orkidéer

Fast det var bara en utav dem som hade slokiga blad och de var inte slappa och svampiga utan lika hårda som de andra blommornas blad bara att de hängde ner från krukan istället..
Hur ska man förklara.. tittade du på bladen så såg det absolut ut som att de var på vippen att torka ut men om man kände på dom så kändes dom precis som friska blad. De liksom låg längs med krukkanten och ner på fönsterbrädan..

Tänkte att de skulle resa sig och gav ju då en dos näring till dem allihop men alla blev jättesjuka! De andra mådde ju hur fint som helst innan också! Så jag tror inte de var törstiga då jag är noga med deras vatten..
Kan det vara så att de fick näring fast de inte behövde och då blev det för mycket?

Senast ändrad:

Och Dendrobiumeländet (som jag aldrig brukar kunna hålla liv i) har fått lite ny grönska.

balkongen7.jpg

... och nu verkar det bli blommor på den! Helt gaaalet. :D

orkide3-1.jpg

Jag har en som börjar tappa sina blad, den har bara 1 grönt blad kvar? Jag har inte gaft den så länge och försökt sköta den efter alla olika regler jag läst om. slutade blomma för länge sen. Rötterna var fina när jag köpte den och även luftrötterna nu verkar det mesta skrumpnat ihop.
Finns det något hopp för den eller är den bara att ge upp?

/hallonsaft som testat med en nu iaf.

....och försökt sköta den efter alla olika regler jag läst om.

Det har aldrig funkat för mig heller. :D
Det är bara att hitta ett fönster i österläge och liksom glömma bort dem... typ.

Är den torr eller blöt i jorden?
Är den torr skulle jag försöka blöta ner den ordentligt, och sedan låta den stå bara, och se vad som händer. Är den för blöt - försök torka ut den.

Jag har verkligen bara lyckats när jag inte försökt ta hand om dem, så egentligen vet jag inte hur man ska göra.

Den var torr och idag gav jag den lite vatten. (En del säger att det funkar med ca 1 snaps/vecka?)
Tidigare har jag låtit den stå och dra i vatten bad och runnit av ordentligt.
vattnet jag har använt hela tiden har varit sånt som stått ett par dagar på flaska i rums temperatur, har något minne att det skulle vara bra men jag kanske minns fel?

Det låter nästan som om den fått för mycket vatten? Har du kollat att den inte står i vatten?
Jag är amatör på orkidéer men har en del själv och har någon skrumpnat ihop och blivit lite svampig i rötterna har för mkt vatten varit felet.

Jag vet ju inte om det funkar på alla, men jag ger mina en snaps varannan vecka. Om jag kommer ihåg det, annars blir det var tredje...

Jag vet ju inte om det funkar på alla, men jag ger mina en snaps varannan vecka. Om jag kommer ihåg det, annars blir det var tredje...

Om man jämför min vattning med detta har dem garanterat drunknat. :o
Men jag tycker inte att bada dem 1gång/v, eller skölja igenom och låta rinna av, dem har inte stått i vatten vad jag vet iaf. ;) är så mycket men jag får nog satsa på att köpa ny och prova igen men vara lite snålare med drickandet, det får bli snapsar framöver kanske?

/hallonsaft som funderar på det där med ljuset och värme osv.? Inga blommor trivs hos mig, inte ens ampelliljor just nu :devil:

Den var torr och idag gav jag den lite vatten. (En del säger att det funkar med ca 1 snaps/vecka?)
Tidigare har jag låtit den stå och dra i vatten bad och runnit av ordentligt.
vattnet jag har använt hela tiden har varit sånt som stått ett par dagar på flaska i rums temperatur, har något minne att det skulle vara bra men jag kanske minns fel?

Att låta dem stå och dra i vattenbad är jättebra! Jätteviktigt är dock att man inte "badar" igen förrän de torkat helt ända ner i botten av krukan. Jag brukar titta efter kondens på insidan av krukan - finns sådan någonstans så väntar jag med nytt "bad". Om orkidén har synliga rötter längst ner i krukan kan man även se om de är fuktiga - för då har de en grönare färg. När de torkat blir de mer grå - som luftrötterna.

*dregglar*
Säg till när jag ska sluta bara ;)

Sssssså! Tack, det var bra! :)
Gå och drick lite vatten nu, så inte DU torkar ut. :D

Om man jämför min vattning med detta har dem garanterat drunknat. :o
Men jag tycker inte att bada dem 1gång/v, eller skölja igenom och låta rinna av, dem har inte stått i vatten vad jag vet iaf. ;) är så mycket men jag får nog satsa på att köpa ny och prova igen men vara lite snålare med drickandet, det får bli snapsar framöver kanske?

/hallonsaft som funderar på det där med ljuset och värme osv.? Inga blommor trivs hos mig, inte ens ampelliljor just nu :devil:

Ljus är svårt nu, det är ju lite ont om sånt... men mina orkidéer har som sagt BARA trivts i österläge, eller lite åt nordöst. Med morgonsol, men inte mer än så.

Mina orkidéer mådde toppen, verkligen toppen i ett vidigt kallt och lätt dragigt norrfönster. Sen flyttade jag... enbart söderfönster här. Alla utom en har dött nu, nåt jämrans virus eller nån svamp verkade få fäste i dem i värmen som blev. Den som är kvar bor en bit inne i mitt sovrum, alltså i det svalaste rummet i hela lägenheten och utan direkt ljus. Verkar som han tänker överleva iaf, min lilla keiki som nu blivit både stor och föräldralös.

Mina som också måste dras med söderfönster mår bäst när jag har placerat de i köksfönstret där balkongen ovanför förhindrar solljuset. På vintern däremot trivs de bra i de andra söderfönstrena också. Där jag bodde tidigare hade jag dem också i ett norrfönster och så fina orkideer har jag aldrig haft!

*kl* Allmän fråga...... jag har kvar mina blommor i den barken de kom i. Vill de ha orkidéjord? Har badat mina en gång i veckan, men de verkar inte vilja blomma om. Ska jag glömma bort dem ett tag? De står i fönster med em/kvällssol, borde jag flytta dem till andra sidan med morgonsol, eller sovrummet med väldigt mycket mindre sol (balkong utanför)?

*knapplån*

Fundering angående vattning av dessa fina blommor...

Vattenbad, ska vattnet nå upp ända upp till bladen, nu har jag så de och allt överst i krukan inte blir blött.
Hur länge ska de stå i vattenbadet, bara doppa eller ska de få stå där en stund, hur länge då ungefär?
Hur varmt/kallt bör vattnet vara? Ljummet?

Liknande trådar

Trädgård & Växter Det kanske är dumt att starta en egen tråd åt enbart mina orkidéer, men jag tänkte att jag kan hålla mitt orkidéspammande till en egen...
4 5 6
Svar
101
· Visningar
6 168
Senast: TisseTass
·
Relationer Anonymt konto, för detta känns läskigt att skriva. Jag har i mina tidigare förhållanden haft en förkärlek för lite hårdhänt sex. Inte...
2
Svar
29
· Visningar
5 107
Senast: Stereo
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag är mitt inne i första sommaren med att försöka odla ätbara grejer på min plats. Visst har jag pysslat mycket med trädgård tidigare...
Svar
4
· Visningar
752
Senast: cassiopeja
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 866
Senast: Lhas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka