Sv: Orkidéer
*KL*
Har haft köpstopp på orkidéer det senaste året - tack vare tipsen från rosi här på buke så är det ju inga som dör för mig längre så de blir bara fler och fler!
Förr körde jag med att den som blommade för tillfället fick stå på köksbordet och övriga fick stå mer undanskymt, men nu är det alltid flera som blommar samtidigt så nu funkar inte den strategin längre.... vilket ju är mkt trevligt!
Det där köpstoppet har i alla fall inte funkat heltäckande - flera gånger har jag "trillat dit" ändå. För ett par veckor sedan var jag in på en blomsterhandel "bara för att titta" och upptäckte att de reade ut två jättefina brudorkidéer för bara 15 kr! De hade visserligen blommat ut, men hade gröna stjälkar kvar och både bladen och rötterna såg jättefina ut. På en av stjälkarna såg man faktiskt att det var ny blomknopp på väg. Räknade med att jag snart skulle kunna få dem att blomma om genom att bada dem - och redan ser jag att det är på väg att komma knoppar på en stjälk till!
Dessutom hade de en minivariant av brudorkidéer (i 4 cm hög kruka) som kostat 149 kr styck men även de såldes för 15 kr styck! Jag hittade två med blommor på men köpte även en tredje med bara blad. På båda miniatyrerna med stjälk ser jag nu att det är nya blomknoppar på väg!
Idag konstaterade maken att det väl är lika bra att vi organiserar/planerar så att det ryms fler orkidéer här hemma. "För du kommer ju alltid att vilja köpa fler!"
Alltså åkte jag genast på orkidéutställning och kom hem med tre nya! Hade nu justerat "köpstoppet" till att jag bara får köpa brudorkidéer, eftersom det är dessa jag lyckas bäst med. Fast inte heller detta höll riktigt... Köpte visserligen två sådana, en med fyra stänglar med vita blommor och en som har vita blommor med röd mitt. Men också en brudorkidékorsning som ska skötas på samma sätt. Bladen ser precis ut som en brudorkidé men blomman är istället som en spira - och den är BLÅ!
Får väl återkomma med bilder på nyförvärven när jag lyckats fixa sådana. Och alla tips på hur man kan ordna så att man rymmer fler orkidéer i fönstren är välkomna!