Sv: Orkidéer

brukar inte lyckas väl med blommor men orkidéer verka passa mig bra. mina bara växer och växer och jag hittar nya knoppar varje vecka känns det som.
dom verkar trivas bra i mina stora, gamla, dragiga fönster med massa ljus. är lite rädd att dom ska stå för varmt i sommar däremot...

hela min lägenhet går i gammal stil där allt är vitt så därför har jag mest vita orkidéer :)

min minsta
DSC00092.jpg

som jag idag har hittat dessa på :laugh:
DSC00093.jpg

kompisen i samma fönster
DSC00094.jpg

DSC00095.jpg

i nästa fönster finns denna vackra vita
DSC00096.jpg

som för inte så länge sedan bara hade blommor på den vänstra sidan :) 2 blommor slog ut förra veckan, har 7 nya knoppar nu !

DSC00098.jpg

´den har tyvärr en liten ful plastvariant som kompis, ska bytas ut snarast
DSC00099.jpg

min skönhet, den står så fint ensam.
DSC00102.jpg

DSC00100.jpg

en ny knopp på den med som säkert slår ut nästa vecka, här händer det grejer !

Kl

Jag har äntligen köpt mina första orkidéer! Tre miniorkidéer :love:
Men de har så små ynkliga krukor nu så frågan är, hur stora krukor behöver de? Jag hade en fundering på att sätta ihop dem i någon typ av arrangemag liknande blueberrys, vill de ha mycket space eller trivs de bättre när det är lite trångt?

Hade också en fundering på om man ska ha mossa i krukan, mest för att jag tycker att det är snyggt :angel: Jag har ju förstått så mycket att det går att väcka liv i dem igen genom att sätta dem i mossa men det kanske inte är bra att ha mossa i krukan för jämnan?:confused:

*kl*

Mina blommar om, äntligen. :)

balkongen9.jpg

Och Dendrobiumeländet (som jag aldrig brukar kunna hålla liv i) har fått lite ny grönska.

balkongen7.jpg

Vitmossan behåller fukten jättebra, det är därför man lindar det runt rotdelen för att få nya rötter. Det fungerar säkert superbra att ha i krukan senare också men håll koll så det inte blir för tätt och fuktigt runt rötterna så att de ruttnar.

Plantera om orkidéerna när de börjar krypa ut ur krukan. De bryr sig inte så värst mycket om utrymmet.

:bow: Det är så skönt att kunna få svar av någon som kan!

En av de små har nästintill bara rötter i sin kruka men den ser frisk och glad ut så det kanske inte är någon fara att avvakta lite med omplanteringen?

Oh, en annan fråga, en av de har en knopp som håller på vissna ser det ut som, ska man ta bort den eller ska den få tappa den av sig själv? Eller det kanske är fullständigt oväsentligt? Jag bara passar på att kasta fram alla frågor som dyker upp.

Kan och kan är väl att ta i men jag kan kanske mer än vanliga Svensson. Vilket jag borde med tanke på att jag ändå är utbildad ;)
Dock har jag en gammal klasskamrat som är helt grym på orkidéer. Så när frågorna blir för knepiga för mig så langar jag över dem till henne som de där mysko fläckarna som spred sig för någon bukefalist i tråden.

Om knoppen har börjat skrumpna ihop så kommer den att tappa den själv så småningom. Om du plockar bort den själv spelar ingen roll. Du kan vara lugn med omplanteringen :)

*KL*

Har snurrat runt lite och läst massa olika saker. Har en phalaenopsis (chansade bara på stavningen), och vissa sidor säger att den ska stå i glaskruka och andra säger att det ska den inte alls, så jag blir lite förvirrad. Vill verkligen inte döda den här blomman, så stolt över att den inte dött under dessa två veckor jag haft den :p

Och sen, vid vattenbad, ska luftrötterna också badas eller ska de vara ovanför vattnet? (Blev lite osäker, bara läst att rötterna ska badas, vet inte om luftrötterna innefattas av detta.)

Det där med glaskruka gör du som du vill med. Det spelar absolut ingen roll. Det enda som behövs är ljus och massor med vatten.

Rötterna som sticker upp ovanför komposten kan du också ha i vattenbad. De kan även planteras ner i komposten om man vill det och tycker att de är i vägen.

Lycka till med din blomma :)

*KL*

Har haft köpstopp på orkidéer det senaste året - tack vare tipsen från rosi här på buke så är det ju inga som dör för mig längre så de blir bara fler och fler! :) Förr körde jag med att den som blommade för tillfället fick stå på köksbordet och övriga fick stå mer undanskymt, men nu är det alltid flera som blommar samtidigt så nu funkar inte den strategin längre.... vilket ju är mkt trevligt!:laugh:

Det där köpstoppet har i alla fall inte funkat heltäckande - flera gånger har jag "trillat dit" ändå. För ett par veckor sedan var jag in på en blomsterhandel "bara för att titta" och upptäckte att de reade ut två jättefina brudorkidéer för bara 15 kr! De hade visserligen blommat ut, men hade gröna stjälkar kvar och både bladen och rötterna såg jättefina ut. På en av stjälkarna såg man faktiskt att det var ny blomknopp på väg. Räknade med att jag snart skulle kunna få dem att blomma om genom att bada dem - och redan ser jag att det är på väg att komma knoppar på en stjälk till!

Dessutom hade de en minivariant av brudorkidéer (i 4 cm hög kruka) som kostat 149 kr styck men även de såldes för 15 kr styck! Jag hittade två med blommor på men köpte även en tredje med bara blad. På båda miniatyrerna med stjälk ser jag nu att det är nya blomknoppar på väg! :laugh:

Idag konstaterade maken att det väl är lika bra att vi organiserar/planerar så att det ryms fler orkidéer här hemma. "För du kommer ju alltid att vilja köpa fler!" :love: Alltså åkte jag genast på orkidéutställning och kom hem med tre nya! Hade nu justerat "köpstoppet" till att jag bara får köpa brudorkidéer, eftersom det är dessa jag lyckas bäst med. Fast inte heller detta höll riktigt... Köpte visserligen två sådana, en med fyra stänglar med vita blommor och en som har vita blommor med röd mitt. Men också en brudorkidékorsning som ska skötas på samma sätt. Bladen ser precis ut som en brudorkidé men blomman är istället som en spira - och den är BLÅ!

Får väl återkomma med bilder på nyförvärven när jag lyckats fixa sådana. Och alla tips på hur man kan ordna så att man rymmer fler orkidéer i fönstren är välkomna!

*KL*

I veckan fick mina venusskor komma in från sommarvilan ute, fick plantera om dem eftersom hönsen hade varit och rafsat lite. Nu är det lite gödning och bara att hoppas på att de blommar till vintern!

028.JPG

Titta - nu lyckades jag ju lägga upp en bild på mina miniorkidéer! Är de inte underbara??!!

I kväll fotade jag dagens nyförvärv, men ljuset var för dåligt... ska ta nya bilder i morgon när det förhoppningsvis är bättre ljus!

001.JPG

Här kommer bilder på de orkidéer jag köpte på utställningen igår. Den här har FYRA blomstänglar - mitt rekord hittills har varit tre.

006.JPG

Lyckades för en gångs skull köpa en som inte är helvit också - bara nästan! När det numera alltid är många av mina orkidéer som blommar samtidigt kan det ju vara trevligt med lite färgvariation!

007.JPG

Hade bestämt innan jag åkte att jag BARA fick köpa phalaenopsis - för det är dem jag vet att jag får att blomma om. Men den här kunde jag inte motstå! En BLÅ orkidé - Doritaenopsis - korsning mellan phalaenopsis och doritis - som ska skötas på samma sätt som en phalaenopsis. Det borde jag ju klara av!

Annars suktar jag alltid efter en Vanda - en helt fantastiskt vacker orkidé med den för dem ovanliga färgen blå.... Men den ska växa hängande med rötterna fritt i luften och därför duschas varje dag. En sådan skulle jag lätt kunna ta död på... Men nu har jag alltså en - förhoppningsvis - lättskött blå orkidé, även om den förståss inte är lika vacker och maffig som en Vanda...

Jättefina!
Planterar du alltid om dina när du köpt dom? Kom att tänka på det eftersom dom alla står i likadana krukor :idea: Det skulle man kanske prova. Dels för att det är snyggare men också så man kan få dom "raka". Har några som håller på att tippa för att bladen är helt sneda...
Vad använder du för bark?

På utställningen hade de ett erbjudande att om man köpte orkidé + kruka så bjöd de på omplanteringen! Jag tycker de här krukorna är så SNYGGA så jag köpte en extra och planterade själv om en orkidé jag hade hemma. Har köpt speciell orkidébark att plantera i.

På utställningen satte de först lite grovt grus i botten på krukorna, jag tog lecakulor i brist på grus - men misstänker att det inte alls är lika bra. Tanken med gruset är väl att det inte ska kunna vara fukt kvar i botten på krukan - orkidérötternas värsta fiende om jag förstått saken rätt. Och i lecakulor kan det väl vara endel fukt, så jag kanske lika gärna hade kunnat ha bara bark...

Har annars de flesta av mina orkidéer i runda frostade glaskrukor där jag kan sätta ner orkidéerna direkt med den plastkruka man köper dem i.

Men är det hål i botten på dom krukorna på bilderna?
Undra om man ska försöka ge sig på att plantera om... Vissa är så sneda så dom håller på att trilla omkull!

Jag har en liten fråga angående Orkidéer..

Jag älskar Orkidéer och har flera st här hemma.. En utav dem hade lite slokiga blad så jag var inne och köpte Orkidéenäring till denna för att se om det hjälpte!
Blandade ut denna näring efter vad som stod på flaskan och gav en omgång till alla mina små älsklingar..
2 dagar efter var ALLA jättesjuka och tappade alla blommor och sloknade i bladen!
Vadan detta?
Efter det har jag inte vågat ge näring till dem något mer..
Någon som vet vad som hände och hur man vet när en Orkidée är i behov av extra näring?

Dina orkidéer var troligen väldigt törstiga. Bladen skrumpnar lite och blir slappa när de är uttorkade. Då är det vatten som gäller. När jag utbildade mig fick jag lära mig att aldrig ge näring till en uttorkad växt. Om någon vet bättre så rätta mig gärna, börjar att bli lite ringrostig.

Liknande trådar

Trädgård & Växter Det kanske är dumt att starta en egen tråd åt enbart mina orkidéer, men jag tänkte att jag kan hålla mitt orkidéspammande till en egen...
4 5 6
Svar
101
· Visningar
6 168
Senast: TisseTass
·
Relationer Anonymt konto, för detta känns läskigt att skriva. Jag har i mina tidigare förhållanden haft en förkärlek för lite hårdhänt sex. Inte...
2
Svar
29
· Visningar
5 107
Senast: Stereo
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag är mitt inne i första sommaren med att försöka odla ätbara grejer på min plats. Visst har jag pysslat mycket med trädgård tidigare...
Svar
4
· Visningar
752
Senast: cassiopeja
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 866
Senast: Lhas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka