Sv: Orkidéer

Snabb fråga utan att läsa igenom hela tråden.

Min ena orkidé har blommat klart och tappat en blomma idag och de andra ser vissna ut. Ska man skära bort själken nere vid bladen eller strax under där blommorna varit?

Låt stängeln vara kvar, det är mycket möjligt att det kommer att komma nya knoppar på den gamla. Så länge den är grön finns det hopp.

Fortsätt att sköt den väl och glöm inte bort att ge den vatten :)

Min lilla blomma har också tappat alla blommor nu, så jag ska inte hota med saxen så länge den är grön?

Absolut inte!
Själv har jag just nu två stycken som blommar om på gamla stänglar. Du får gömma den bakom en gardin eller något under tiden :)

KL

Tror ni att min blomma kan överleva och frodas i det här ganska mörka badrummet. Det finns ett stort fönster som ligger i nordväst-läge så så vidare värst ljust är det inte.

Blomman har överlevt i tre veckor nu och jag hoppas att den fortsätter vara lika fin som den är nu.
bra1_59939694.jpg

Överlag så vill de ju ha mycket ljus.
Men växter är fantastiska och kan verkligen anpassa sig till de allra konstigaste levnadsförhållanden! Det är svårt att veta hur mörkt det blir där inne och om det är tillräckligt för den utan du får nog vänta och se. Men jag skulle ha kvar den där inne om jag ville ha den där :)

Vad som däremot är bra med badrummet är ju den höga luftfuktigheten! Det gillar orkidéen garanterat!!

Har den stått sig så där fin i 3 veckor så kommer det nog att fungera bra. Den kanske skulle stå ännu längre under bättre ljusförhållanden.

Sjukt snyggt badrum förresten :love:

Här kommer ett par exempel på blomstänglar som har fått nytt liv och börjat blomma om:

29989540.jpg

29989543.jpg

Som ni ser så torkar det döda ovanför de nya blommorna ihop och är bara att ta klippa bort.

Överlag så vill de ju ha mycket ljus.
Men växter är fantastiska och kan verkligen anpassa sig till de allra konstigaste levnadsförhållanden! Det är svårt att veta hur mörkt det blir där inne och om det är tillräckligt för den utan du får nog vänta och se. Men jag skulle ha kvar den där inne om jag ville ha den där :)

Vad som däremot är bra med badrummet är ju den höga luftfuktigheten! Det gillar orkidéen garanterat!!

Har den stått sig så där fin i 3 veckor så kommer det nog att fungera bra. Den kanske skulle stå ännu längre under bättre ljusförhållanden.

Har sugit åt mig alla råden i tråden, hoppas på att få den att överleva, annars om de klarar sig en månad så får man väl investera löpande... För en okrideé i där den står just nu är verkligen pricken över i:et.

Sjukt snyggt badrum förresten :love:
Tusen tack!:laugh:

OMG vilket snyggt badrum :p

Tack :laugh:

Senast ändrad:

Måste fråga experten;)

Jag köpte 2 phalanopsis med små blommor, 2 stänglar på varje för ungefär en månad sen. Har ställt dem i söderfönster, vattnat efter behov osv.

Nu har en stängel börjat vissna trots att den inte på långa vägar hade blommat klart, där finns massor med outslagna knoppar som nu vissnar och stängelen har börjat bli brun. Den andra stängeln är frisk och blommar jättefint. Vad har hänt??
Det enda jag har hittat när jag har undersökt blomman är att en luftrot var möglig ganska snart efter köp och jag tycker de står i väldigt små krukor och hade tänkt plantera om dem, men ska blomman gå och dö känns det lönlöst... Men vill gärna rädda den andra phalanopsisen och gärna denna också.

Hm, det är svårt att veta vad det är för fel och det kan vara en hel del...

Om stängeln vissnar så brukar det kunna röra sig om att den är uttorkad eller står för varmt. Men den kan också ha haft någon skada redan när du köpte den. Knopparna kan ha varit intorkade redan från början, det är väldigt vanligt och det kan vara svårt att få mycket små knoppar att blomma ut. Sedan är det även svårt att veta hur länge blomman har stått i blom i butik innan du köpte den.

Som sagt, mycket svårt att avgöra vad som har hänt med den när man inte har sett den från början eller nu.

Hoppas att den andra blommar fint i alla fall!!

På mina egna händer det någon gång då och då att den ena stängeln vissnar före den andra men då är blommorna alltid helt utslagna och har blommat en tid. Eller så har jag råkat öppna ett fönster vid den och det har blivit lite kyligt :angel:

Kan man klippa bort torra rötter?

Är det dåligt om barken/komposten blivit liiite möglig? Vad gör man då? Badar dem 1g/v.

Tack för råd!!

Om rötterna är torra och döda kan du ta bort dem. Mina har inte dött av att bli av med ett gäng friska rötter heller för den delen.

Jag skulle inte bry mig så mycket om komposten blivit ytterst lite vit, men vid större mängd skulle jag byta ut den.

Frågar dig som verkar kunna det här med orkideer :laugh:

Jag har en Dendrobium som inte är i blom, den har haft några vissna blad men annars verkar den pigg och det börjar komma upp nya stänglar. Men sen läste jag någonstans i den här tråden att de vill stå kallt för att blomma om?
Hur kallt är det?

Min kallaste plats inne i huset är nog fönstret i tvättstugan, där kan jag dock tänka mig att det drar lite från fönstret.
Annars har jag en jordkällare som håller några plusgrader men där är det ju mörkt. Utomhus antar jag är alldeles för kallt?

Och en fråga till. Nu på vintern, blir det för mörkt för dem att stå inne i rum? Alltså en bit från fönstret?

Nu har båda mina orkidéer gått hädan, eller blommorna och stänglarna... Bladen lever fortfarande... Tänkte testa att plantera om dem och se om de får nytt liv annars får de hamna i komposten.

Fick en King Arthur av min kusin som stormtrivs i exakt samma fönster som mina andra, men jag misstänker ändå att det har blivit för kallt för dem, de har varit lite dragit där.

Om rötterna är torra och döda kan du ta bort dem. Mina har inte dött av att bli av med ett gäng friska rötter heller för den delen.

Jag skulle inte bry mig så mycket om komposten blivit ytterst lite vit, men vid större mängd skulle jag byta ut den.

Tack raring, du är min orkidée-guru nu!

Jag brukar misslyckas med orkideer, bara att inse att jag är en pelargon och änglatrumpetsmänniska!:D

Men apropå orkideer så var jag och sambon för 2 år sedan och besökte släktingar som bor på en liten ö i västindien. (Aruba).

Sambons moster hade byggt ett orkidehus! Jättestort! Tänk er som ett växthus i trä. Med ett svalkande tak och helt innätat med kraftigt nät så att leguanerna inte skulle ta sig in och knapra i sig orkideerna.

Det var nog så att orkidehuset var ca 8-10 meter långt. Och FULLT med de mest underbara orkideer!

Det var en fantastisk upplevelse och vi fotograferade en hel del där. Tyvärr ligger dessa bilder i sambons dator ( och han jobbar utomlands) så jag kan inte bara smälla ut de bästa bilderna.

Är ni intresserade så kan jag be honom maila ett par av de bästa bilderna till mig så att jag kan visa dom för er sen!

Liknande trådar

Trädgård & Växter Det kanske är dumt att starta en egen tråd åt enbart mina orkidéer, men jag tänkte att jag kan hålla mitt orkidéspammande till en egen...
4 5 6
Svar
101
· Visningar
6 168
Senast: TisseTass
·
Relationer Anonymt konto, för detta känns läskigt att skriva. Jag har i mina tidigare förhållanden haft en förkärlek för lite hårdhänt sex. Inte...
2
Svar
29
· Visningar
5 107
Senast: Stereo
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag är mitt inne i första sommaren med att försöka odla ätbara grejer på min plats. Visst har jag pysslat mycket med trädgård tidigare...
Svar
4
· Visningar
752
Senast: cassiopeja
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 866
Senast: Lhas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka