Sv: Orkidéer

En av mina orkidéer har fått en liten grön plupp nere på stammen så nu håller jag tummarna för att det är en blomstängel på g och inte en rot till som det alltid varit tidigare...:D

Det är ganska lätt att se skillnaden :)
Blomstänglarna kommer alltid i mellan bladen, det liksom spricker lite precis i bladvecken längst in mot "stammen".

Jag har haft ganska många, men har just nu bara en. Ska köpa en till snart.

boris.jpg

Jag gör med dem som jag alltid gjort med mina orkidéer, en skvätt vatten varannan vecka, aldrig vattenbad. Det har funkat bra hittills. Har inte heller genomskinliga krukor.

KL

Jag har tre orkidéer, har fått alla tre och är verkligen inte duktig på att ta hand om dem :o

Men nu har jag en som blommar jättefint med 5 vita blommor på en stängel, Aphrodite tror jag den heter. Den peppar lite till att försöka få dem att må bra alla tre, så nu för tiden får de stå i näringslösning i ett par timmar en gång i veckan :laugh:

Då har nummer två, som jag inte vet vad det är för sort... fått nya blad högt uppe på en stängel. Troligen inte en blomstängel då, kan det vara ett rotskott trots att den växer uppåt?? Det är två blad och två rötter som växer 20 cm ovanför jorden. Vad ska jag göra med dem? Ska de få en egen kruka med jord och i så fall hur/vad? Vill ju inte ta död på orkidée-bäbis :crazy:

Den tredje är en Phalaenopsis (tur att lapparna sitter kvar!) med bara blad, inte en tillstymmelse till stängel, blomma eller nya skott. Lite tråkig men den lever i varje fall och då finns det ju fortfarande hopp...

Blomstänglarna kommer alltid i mellan bladen, det liksom spricker lite precis i bladvecken längst in mot "stammen".

Den här sitter nedanför bladen men ovanför den gamla blomstängeln, så det kanske är svårt att säga än.

*Sätter orkidén framför datorn och kikar*

Hm, den kommer ut emellan där det suttit blad tidigare så med lite tur så....:D

Åh, ännu ett bra tips från Rosi! TACK!!!

Min "Baby blue" har föresten bara behagat öppna en blomknopp ännu - så jag avvaktar med bild till dess det finns liiite mer att visa!

Nu har jag börjat med vattenbad för mina orkidéer och duschning om söndagarna, så får vi se hur de tar sig. SKvättvattna har inte fungerat så bra.
Har två Phalaenopsis, en fick vi i MAj, den slutade blomma rätt snabbt, pga bristande omsorger och väldigt stark sol och värme. En annan som vi fick i Juli blommar fortfarande och sedan har jag en dendrobium som bara blommar i augusti, basta, har så gjort i tre års tid. DEn har så otroligt vackra små blommor att den gärna får blomma oftare. Tror den behöver planteras om, har haft den i tre år. Funderar på att köpa lite näring till dem också för att kompensera ett par års vanvård :o
Såg att Orchidéehuset också rekommenderar vattenbad förresten

kl

Jag har precis budat hem ett skott av en vaniljorkidé på tradera.:D Är det någon som har en vanilj och som vet hur den ska skötas, jag köpte den mest på impuls. Hur får jag den att rota sig? den kom med lite mossa och det finns rotliknande saker mellan alla bladen kan det vara rötter och kan jag sätta den i vanlig orkidéjord?

knapplån

10522_174488787564_646172564_3823672_5346666_n.jpg

Har blommat heela sommaren trots att vi mer eller mindre varit bortresta under längre perioder (bott på annan ort), har på sin höjd badat var tredje vecka om ens det... Har två till med knoppar på gång efter att ha varit på träningsläger hos mormor:love:

Sedan jag började "bada" mina orkidéer enligt tipsen här från rosi så har det nästan blivit "galna"! ;) Har precis räknat till sex stycken som håller på att få nya blomstänglar. :D Dessutom TROR jag att jag ser början till nya stänglar på två som precis tappat blommorna efter att ha blommat nonstop i fyra månader. De flesta är vanliga brudorkidéer. Denna sort tyckte jag tidigare att jag lyckades rätt bra med - jag brukade få 1-2 att blomma om varje år... Men, som sagt, nu har de visst blivit "galna"! :D

TACK än en gång rosi!:)

Föresten - jag har ju en fråga också! En av mina brudorkidéer hade fått skadade rötter i början av året, så jag planterade den i mossa. Nu har den fått massor av nya rötter, t o m flera som sticker rakt upp ur krukan. Kan det vara dags att plantera den i orkidékompost igen? Eller hur länge ska man vänta med det?

Senast ändrad:

VIlket vädersträck har du dina orkideer i? Har du någon värmekälla (typ element) under dem? Mina visar inga tendenser till att vilja blomma om men några har fått nya blad.

VIlket vädersträck har du dina orkideer i? Har du någon värmekälla (typ element) under dem? Mina visar inga tendenser till att vilja blomma om men några har fått nya blad.

Sommartid har jag några i norrfönster och resten ute under en buske i trädgården.

Vintertid har jag dem i norr- öster- och söderfönster.

Vi har ett gammalt hus med timmerstomme och därmed djupa fönstersmygar - så även om det är element under de flesta fönstren så är inte elementen direkt under orkidéerna.

Orkidéekomposten är inget som är nödvändigt för att orkidéen skall överleva så plantera ner den när du tror och anser att den har tillräckligt med rötter, ungefär när den klarar av att "sitta fast" själv. Om du förstår vad jag menar :)

Bara den får vatten så kommer den att klara sig.

Kul att du fått användning av mina tips :)

samma här, mina står på fönsterbräda med element under. Kanske skulle testa flytta dem så de inte har element under sig?
Ska fundera på var jag kan ställa dem så de fortfarande får ljus och se om det blir någon skillnad.

Varma element är inte bra för någon växt som vi har inomhus (skulle väl vara kaktusar i så fall...). Luften blir alldeles för varm och alldels för torr. Det är inga optimala förhållanden för en orkidé. De lever normalt i mycket hög luftfuktighet. Så flytta dem därifrån så mår de säkert bättre :)

Tänk bara på i dessa tider att även akta dem för kallt drag, de är extremt känsliga för det.

Fast just mina står i ett ljusinsläpp utan element under, i mitt fall har det inte gjort något bättre :D

*KL*

Har tidigare lovat bilder på mina orkidéer när min "Baby blue" behagat slå ut sina knoppar. Men jag har fortfarande inte lärt mig hur man lägger in bilder här... :o så ni får hålla till godo med denna LÄNK.

Liknande trådar

Trädgård & Växter Det kanske är dumt att starta en egen tråd åt enbart mina orkidéer, men jag tänkte att jag kan hålla mitt orkidéspammande till en egen...
4 5 6
Svar
101
· Visningar
6 168
Senast: TisseTass
·
Relationer Anonymt konto, för detta känns läskigt att skriva. Jag har i mina tidigare förhållanden haft en förkärlek för lite hårdhänt sex. Inte...
2
Svar
29
· Visningar
5 107
Senast: Stereo
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag är mitt inne i första sommaren med att försöka odla ätbara grejer på min plats. Visst har jag pysslat mycket med trädgård tidigare...
Svar
4
· Visningar
752
Senast: cassiopeja
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 866
Senast: Lhas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka