Sv: Orkidéer

Elak blomma! :mad::mad:

;):D

Hmm... Borde jag ge den jord eller kan jag chansa på att hon mår bra ändå? Hon jag köte av verkade kunnig och sa att det gick bra om man höll koll på vattnet, hon är ju grön och fin så.. :laugh:

Jag får skälla lite på den :angel: eller kanske klaga hos affären, sälja olydiga blommor så där :mad: ;)

Ingen aning faktiskt men så länge den är grön och ser frisk och kry ut så borde det ju vara "grönt" så att säga :)

*KL*

Har haft köpstopp avs orkidéer de senaste åren. Och ändå har de på något underligt sätt bara blivit fler och fler... :angel: I dagsläget har jag drygt 20 st. Och det är risk att det blir några fler på lördag, för då ska jag till IKEA i Haparanda...

Har haft alla mina, utom de tre som blommade just då, ute under sommaren. Ställer dem i en hylla under en syrenbuske, så att de får skugga. I o m att vi hade så torr och solig sommar duschade jag över dem då och då med vattenslangen. För ett par veckor sedan fick de komma in igen, innan det var risk för nattfrost. Och man kan verkligen säga att de tackar för utevistelsen, nästan alla har nya blomstänglar på gång!!! :D

Sedan de fick komma in igen har jag förståss återgått till att "bada" dem, efter tips i den här tråden. Sedan jag började med det här om året har jag alltid haft flera som blommat och flera med nya blomstänglar på gång!

Är du helt säker på att din vita längst upp inte vill flytta in hos mig? :angel: :D
Har du jord till den eller har den bara rötter?

Vår har bara rötter, även om det är snyggt så känns det lite elakt, som att man tvingar dom att stå utan något på underkroppen... :rofl:

I naturen växer de i trädklykor, så det är mer naturligt för dem att ha rötterna mot bark, mer fukt i barken också (de vill ju ha fuktigt men inte blött). Ditt arrangemang är kanske snyggt, men inte så snällt mot växten (tänker på glasvaserna, rötterna har liksom ingenstans att ta vägen heller, och bladen tvingas växa i en riktning de egentligen inte har, förutom att glaskulorna). Så du kanske får leva med att de inte blir så fina efter ett tag, utan att du kanske får byta ut dem med jämna mellanrum om de ska blomma och se fina ut.

Den här sortens orkidéer har ju egentligen luftrötter, de vill klamra sig fast vid en stor trädstam nånstans där det är väldigt fuktigt. Så det är den miljön man får försöka efterlikna åt dem i krukan. Eftersom det är luftrötter ska man inte packa in dem i jord, utan de vill ha ljus, luft och fukt. Och då är bark och genomskinlig kruka ett hyfsat sätt att få till det. Jag har torkad björnmossa i mina krukor också, den suger åt sig vattnet och ser till att det blir lagom fuktigt i krukan hela tiden.

Senast ändrad:

Längesedan jag besökte den här tråden, men vad roligt att se att mina tips har hjälpt vissa av er att få så fina växter!

Känner dock att jag måste lägga mig i lite här :o
Det går alldeles utmärkt att ha sin orkide naken i en glasvas så som Fashionistan har på en bild! Lite vatten i botten som man byter regelbundet och med fördel låter den stå torr lite då och då i korta perioder. Risk för mögel annars. Så lite mer bök men ack så vackert! Själv har jag riktigt stora glasvaser med ett par orkidéer ståendes precis så :)

Kul! Orkidéefika? :D

Är du också lulebo?!

Vi får väl bilda en orkidéförening - och varje år vallfärda tillsammans till Blomsterlandets orkidédagar! (De brukar väl vara i februari eller mars.) ;)

Igår var jag alltså på IKEA i Haparanda/Tornio. Mitt köpstopp avs orkidéer kringgicks denna gång genom att jag kom på en specialregel: Eftersom jag har så många vita brudorkidéer får jag bara köpa sådana med annan färg. Dessutom hade jag faktiskt bara tre stycken som blommar just nu. Även om de flesta andra har börjat få nya stänglar så dröjer det ju innan de kommer att slå ut. Så det blev två nya "rosarandiga". Totalt antal är 24 st nu, tror jag... :angel:

Längtar efter att köpa nästa Orkidée nu när jag kommer upp, (åker om ett par timmar :love:) blir en vit med rosa i mitten så att den matchar den andra donnan vi har i fönstret brevid! :D:D

*kl*

Äntligen!!!!! Har en ny stängel i den stora, och en i ena lilla :) Som jag väntat!!!! Vattnar lite varannan vecka efter råd från Plantagen och det verkar banne mig funka. De står i fönster så de har sol från 13 tills solen går ner, men med en vinklad persienn emellan. Vad spännande det är!!! :bump:

Mina har också kickat igång här på senhösten, alla som bara haft blad ett tag har fått nya stänglar och den som nyss blommat klart har fått en ny knopp på den gamla stängeln. Härligt med lite livskraft i höstmörkret!! :laugh:

Alla mina 12 orkidéer har stänglar nu :) jag tror att det är blomsäsong nu för alla som inte står i norrfönster på sommaren. Mina står i väster och det är för varmt på sommaren, men så fort sommaren är över och de mår bra skiter de stänglar. Min självmordskandidat (försöker krypa ur krukan) firar flytten med att skjuta två stänglar. Den har inte blommat på flera år.

Mina står i sydfönster men blommar alltid som mest på sommaren ändå. I våras i maj så skjöt alla mina orkidéer stänglar, och sedan stod de med blommor till augusti/september. Nu är det på väg nya stänglar på alla orkidéer igen, en av dem har än så länge skjutit 5 stänglar :eek:

Haha, oj, jag ser nu att min tfn stavade om skjuter till skiter :o

Då höll inte min teori om vädersträck heller... Dock tror jag fortfarande att det är för varmt i mina fönster på sommaren, mina har liksom alltid blommat höst/vinter/vår.

*kl*
Jag fick en vacker orkidé av mamma idag! :love: Den är färgad blå och jag blev dökär i den!!!!

393107_10150519711842542_727117541_11368331_1567513422_n.jpg

Antagligen är det karamellfärg eller liknande, för om man "badar" orkidéen så blir vattnet blått.

Liknande trådar

Trädgård & Växter Det kanske är dumt att starta en egen tråd åt enbart mina orkidéer, men jag tänkte att jag kan hålla mitt orkidéspammande till en egen...
4 5 6
Svar
101
· Visningar
6 168
Senast: TisseTass
·
Relationer Anonymt konto, för detta känns läskigt att skriva. Jag har i mina tidigare förhållanden haft en förkärlek för lite hårdhänt sex. Inte...
2
Svar
29
· Visningar
5 107
Senast: Stereo
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag är mitt inne i första sommaren med att försöka odla ätbara grejer på min plats. Visst har jag pysslat mycket med trädgård tidigare...
Svar
4
· Visningar
752
Senast: cassiopeja
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 866
Senast: Lhas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka