Sv: Orkidéer

Jag har länge tänkt köpa lite blommor från Blomsterlandet och samtidigt ta med mig broschyrer om dem, men den här orkidén fick jag ju helt oplanerat och då var den redan i princip död. Riktigt förvånande att den hållt sig vid "liv" så här länge. Så jag har väntat på att den ska då så att jag kan köpa en eller två nya...men nu får jag nog planera om. :D

Tar mig friheten att svara. ;) Blomsterlandet är det som ligger bredvid Hööks. Blomgaraget ligger på bäckby, som visserligen inte är så långt från Erikslund.

Och jag ursäktar mig med att ha slarvat och skrivit fel namn. BlomsterLANDET ska det vara :crazy: Sorry för eventuella missförstånd! Så det är alltså på Erikslund jag hittade min folder. :)

Ja jag kom på när jag hade postat att det inte är så mycket garage över den byggnaden, men det är där och Plantagen på Hälla (?) som jag vet säljer blommor. Bäckby är en vit fläck på min västeråskarta. ;)

KL
Fick en ny orkidée av gubben igår. Fanns jätte många snygga, stod och vela ett bra tag, Men denna fick följa med hem.
427763_10150521680988068_601108067_8883465_1253922252_n.jpg

KL

Hur lange blommar Orkideer egentligen?

Jag har en sadandar vanlig stor med vita blommor. (Ja ni vet... :o ?)
Fick den i present november 2010 och da hade den tva stanger fulla med fina blommor. Den ena slutade blomma i hostas men den andra blommar fortfarande och har nya knoppar med.

Men samma stangel har ju blommat i 15 manader (minst) och verkar fortfarande halla sig ett tag till med tanke pa knopparna. :eek:

Den har aven fatt en ny stangel som blommar den med....!

*knapplån*

En fundering appropå de blå orkideérna... Tror ni det själv fungerar att vattna en vit orkidé blå? Leker bara med tanken...

Jag köpte en ny orkidé här om dagen, alla mina är kvar i Stockholm och nu blev jag riktigt sugen på en fin att ha hemma!
Hade gärna velat ha den mer lila i mitten, för att matcha väggen i köket där den är fotad, men den står i sovrummet nu så det funkar ändå. :)
Köpte en med en stängel den här gången, min andra jag köpt med två stänglar har ju fått typ två till var + keikis så jag börjar såhär. :D

32898917.jpg

När ska man börja fundera på om sin orkidee har dött? :confused:
Menar, när kan man se det?

Om "toppen" på "grenen" har börjat torka ut, kan man förvänta sig att den tar sig igen då? Ska man typ bryta av den torra delen?
Eller vad ska man göra? :angel:
Kan erkänna att jag varit lite dålig med vattningen :crazy:

Du kan bara vattna ihjäl en orkidé! ;)
Skämt och sido, många vattnar sina alldeles för mycket, de vill inte ha så mycket vatten. Bättre att den är torr än för blöt. Har blomman hängande blad är den övervattnad.

Har stängeln börjat torka så klipp bort den delen som blivit brun.
Sen så får du vänta på att det kommer fler. Så länge bladen ser fina ut så lever ju blomman.
Köp orkidénäring och ge varje till varannan gång du vattnar. Tänk på att orkideér vill vattnas genom vattenbad! Vattenbadas varannan vecka ungefär. :)

Så sant som det är sagt.. jag verkar vara expert på att vattna mina för mycket. Måste sätta upp en lapp där jag skriver i när jag vattnat. Tycker liksom att de börjar bli lite hängiga, och behöver en skvätt vatten... men så var det tvärt om och alla blommorna rasar av. Jävla mig. Har liksom lyckats gjort det igen. så nu står alla mina blommor på torka.... :(

knappen

Så surt! Jag var på orkidéutställningen i Göteborg och köpte på mej 6 olika orikidéarter. En av dem visar sej ha löss på sej. Eller ja, den är full i löss! :(

*KL*

Har inte läst hela tråden så det kanske finns svar redan. En av mina orkidéer (Phalaenopsis) har skjutit nya skott på stammen, det ena (det första) har en fin och kraftig luftrot, hur planterar jag dem bäst, för jag antar att det är det jag ska göra?:crazy:

Verkar för övrigt ha flyttat till ett hus orkidéer gillar, alla började blomma som tokiga efter någon månad.:banana:

Senast ändrad:

Vilken snygg orkidé!! :)

Jag har en fråga: Planterar ni era orkidéer med vitmossa runt rötterna? Jag måste plantera om två stycken som fick prova på livet bland vattenkulor (sånna i polymer) men känns säkrare med vanlig bark.

Nja, jag vet inte riktigt. De har stått i dom sen efter nyår typ. Och jag har stora stenar i botten för att hålla bort ifall det samlas lite vatten. Men den ena har ändå fått ruttna rötter... Mest längst ner. Så kan jag kapa rötterna på mitten (ovan det ruttna) och tro att de fortsätter va friska ovanför?

Sen har den ena råkat bränna sina rötter, även fast de bara har tidig morgonsol... Så jag blir feg och vill ha tillbaka enkel smidig bark i en snygg ytterkruka.

Knapplån

Tråkigt nog igår skulle jag plantera om mina två stackars orkideer så hadde dom ruttna mjuka rötter och ena hadde typ skummgummiliknande på några rötter.. skumt mkt skumt tycker jag dom åkte med världens fart och stå numera ute på trappen.'

I nya lägenheten ska jag ha nya orkideer, men de finns ju en djungel av dm ska ha de i sovrummet :) efter ha läst denna tråd så känns de som om jag är beredd att köpa två nya :):love:

*KL*

Har hittat denna tråden som först nu.
Jag har ca 20 phalanopsis och 17 av de är på G till att blomma om nu.

Här är några av alla jag har :)

Har äntligen hittat ett sätt att hålla mina brudorkidéer vid liv i mina varma och soliga söderlägenhet. Fyra styck fick bli sambo i en stor skål och verkar trivas bra med det!

Köpte också på mig en Dendrobium Berry Oda. Lite googling sa dock att han inte ville sambo med brudorkidéerna, han ville ut på balkongen på nätterna! Så han kanske får en likadan kompis att sambo med han också.

Liknande trådar

Trädgård & Växter Det kanske är dumt att starta en egen tråd åt enbart mina orkidéer, men jag tänkte att jag kan hålla mitt orkidéspammande till en egen...
4 5 6
Svar
101
· Visningar
6 168
Senast: TisseTass
·
Relationer Anonymt konto, för detta känns läskigt att skriva. Jag har i mina tidigare förhållanden haft en förkärlek för lite hårdhänt sex. Inte...
2
Svar
29
· Visningar
5 107
Senast: Stereo
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag är mitt inne i första sommaren med att försöka odla ätbara grejer på min plats. Visst har jag pysslat mycket med trädgård tidigare...
Svar
4
· Visningar
752
Senast: cassiopeja
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 866
Senast: Lhas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka