Sv: Orkidéer

Smart! Det ska jag testa på min något misshandlade Phalaenopsis. Katten tyckte väldigt mycket om att leka med bladen på den så den mår inte så bra..

Tack för tipset :) Planterade visserligen om den för nån månad sedan, och de flesta rötter såg rätt okej ut då.. men får kolla igen för säkerhets skull.
Finns det något annat det kan vara eller som jag kan göra? :)

kl
Någon som vet om orkidéer tål att åka 50 mil bil vintertid eller är det lika bra att slänga dem på en gång?

Jag har bara en brudorkide kvar :( De andra blev offer för sorgmyggelarvsinvasion och galen katt...

KL

Vad gör man när rötterna på orkidén blir jättelånga och tar sig utanför krukan och tar över fönsterbrädan? :D :nailbiting: Ska man plantera om? Hur? Ska jag knöla ner alla rötter i krukan?

/Mvh inte så gröna fingrar

Min älskade Orkide får massvis med bäbisar, och den ena planterade jag om förra veckan, jag har ingen aning om hur man gör men den lever än så länge:D.

2 bäbisar till har den, men dom är så små än så dom lär nog få amma ett halvår till ungefär :p

Förresten.. keikin jag planterat om har som ni ser redan en blomstjälk? Ska jag klippa bort den? Den kommer väl inte ha kraft att växa om den redan ska kämpa med blommor?

Rötterna i sig mår inte dåligt av att ta sig ur krukan, det är ju luftrötter :)
Men om det är av utrymmesskäl man känner att man vill begränsa deras framfart kan man plantera om som man gör med vanliga blommor, i princip. Jag gav mina en uppfräschning i höstas, trimmade ner rötterna (ganska många var döda/intorkade eller skadade på annat vis) rätt så rejält så att de fick plats innanför krukan, och bytte orkidéjorden mot ny. Trots det radikala angreppet verkar de må bra (bättre) idag.

Finns en del att läsa om att plantera om orkidéer om man googlar också, men det är klart görbart :)

Svår fråga! Har också en keiki som har skjutit en blomstängel ganska tidigt (keikin började växa på mamman förra sommaren, fick en egen kruka i höstas och nu har den skjutit en blomstängel). Min är förvisso lite större än din men jag skulle se till rotsystemet snarare än storleken på bladen... Så hur välutvecklade är rötterna? Är plantan fin och frisk i övrigt så skulle jag nog tro att den orkar blomma litegrann, det kommer kanske bara några få blommor ändå. Plantan kanske växer lite långsammare sen än vad den annars skulle gjort kanske?

Och skjöt den blomstängeln när den satt på mamma eller när den planterats om?

KL

Vad gör man när rötterna på orkidén blir jättelånga och tar sig utanför krukan och tar över fönsterbrädan? :D :nailbiting: Ska man plantera om? Hur? Ska jag knöla ner alla rötter i krukan?

/Mvh inte så gröna fingrar

Man trimmar rötterna :) Plocka bort bark, och så klipper du av de rötter som ser långa och skrangliga ut. Behåll tjocka fina rötter. Man kan trimma ner dem rätt ordentligt. När de har såna långa rötter passar det bra att göra ett arrangemang av dem, sätt en sten eller en stor bit trä eller bark i en vattencylinder, placera dit blomman o linda fast den lätt med nåt varv garn eller tråd. Låt rötterna hänga så de nästan når ner till vattnet. Sen kan den bo så resten av sitt liv :) Den har konstant bra luftfuktighet o det är jättesnyggt. Håller på o ska göra så med två av mina nu när de blommat över. :D

Förresten.. keikin jag planterat om har som ni ser redan en blomstjälk? Ska jag klippa bort den? Den kommer väl inte ha kraft att växa om den redan ska kämpa med blommor?

Låt den växa du, det blir en miniblomma, o de är jättesöta. Keikin växer till sig efter blomningen :)

Jag har blom i tre av mina fina nu. Den längst till vänster är min moderplanta som jag fick för ganska exakt 5 år sedan när jag fyllde 30. Den blommar nu, efter att ha bott på balkongen över sommaren. Den mittersta är den som var blå när jag fick den, den blommar om med stoooora vita blommor nu, och den längst till höger fick jag som halvdöd i ett försök att rädda den efter att den agerat prydnad på en lägenhetsvisning i några månader. Nästan ihjälvattnad, men snablar, så fort den fick flytta ut på min balkong kom det nya små stänglar på den stora, och den har nu en blommande kvist och två till på gång.

1474429_10152421228387542_2016350214_n.jpg

Jag brukar låta dom sitta på moderblomman tills lillen har blommat första gången, men jag tror inte du behöver klippa bort den! Det kommer kanske bara ta lite längre tid för den att växa till sig, men å andra sidan är keikiblommorna så vansinnigt söta :D

Svår fråga! Har också en keiki som har skjutit en blomstängel ganska tidigt (keikin började växa på mamman förra sommaren, fick en egen kruka i höstas och nu har den skjutit en blomstängel). Min är förvisso lite större än din men jag skulle se till rotsystemet snarare än storleken på bladen... Så hur välutvecklade är rötterna? Är plantan fin och frisk i övrigt så skulle jag nog tro att den orkar blomma litegrann, det kommer kanske bara några få blommor ändå. Plantan kanske växer lite långsammare sen än vad den annars skulle gjort kanske?

Och skjöt den blomstängeln när den satt på mamma eller när den planterats om?

Rötterna är inte så välutvecklade , den har bara en rot, men å andra sidan är den rätt lång. Den hade skjutit en blomstängel innan jag klippte av den från moderplantan.

Jag brukar låta dom sitta på moderblomman tills lillen har blommat första gången, men jag tror inte du behöver klippa bort den! Det kommer kanske bara ta lite längre tid för den att växa till sig, men å andra sidan är keikiblommorna så vansinnigt söta :D

Ja visst är dom söta:D Jag hoppas att den överlever, att det tar lite längre tid att växa gör inte så mycket för min del!:)

Man trimmar rötterna :) Plocka bort bark, och så klipper du av de rötter som ser långa och skrangliga ut. Behåll tjocka fina rötter. Man kan trimma ner dem rätt ordentligt. När de har såna långa rötter passar det bra att göra ett arrangemang av dem, sätt en sten eller en stor bit trä eller bark i en vattencylinder, placera dit blomman o linda fast den lätt med nåt varv garn eller tråd. Låt rötterna hänga så de nästan når ner till vattnet. Sen kan den bo så resten av sitt liv :) Den har konstant bra luftfuktighet o det är jättesnyggt. Håller på o ska göra så med två av mina nu när de blommat över. :D

Låt den växa du, det blir en miniblomma, o de är jättesöta. Keikin växer till sig efter blomningen :)

KUL idé med arrangemanget - det ska jag testa med någon av mina!!!

Jag har en kelki som blommat de senaste månaderna - alltså medan den sitter kvar på moderplantan. Men det är inga små blommor, utan lika stora som moderplantans egna brukar vara...

Vill se bild på ditt arrangemang! Låter asläckert ju!

Måste bara få liv i min enda överlevande orkidé först och hålla tummarna att den vill leva med katterna..
Om någon har lite små keikosar att dela med sig av vet ni var jag finns :angel:

Liknande trådar

Trädgård & Växter Det kanske är dumt att starta en egen tråd åt enbart mina orkidéer, men jag tänkte att jag kan hålla mitt orkidéspammande till en egen...
4 5 6
Svar
101
· Visningar
6 168
Senast: TisseTass
·
Relationer Anonymt konto, för detta känns läskigt att skriva. Jag har i mina tidigare förhållanden haft en förkärlek för lite hårdhänt sex. Inte...
2
Svar
29
· Visningar
5 106
Senast: Stereo
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag är mitt inne i första sommaren med att försöka odla ätbara grejer på min plats. Visst har jag pysslat mycket med trädgård tidigare...
Svar
4
· Visningar
752
Senast: cassiopeja
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 865
Senast: Lhas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka