Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
KL
Vad gör man när rötterna på orkidén blir jättelånga och tar sig utanför krukan och tar över fönsterbrädan? Ska man plantera om? Hur? Ska jag knöla ner alla rötter i krukan?
/Mvh inte så gröna fingrar
Förresten.. keikin jag planterat om har som ni ser redan en blomstjälk? Ska jag klippa bort den? Den kommer väl inte ha kraft att växa om den redan ska kämpa med blommor?
Förresten.. keikin jag planterat om har som ni ser redan en blomstjälk? Ska jag klippa bort den? Den kommer väl inte ha kraft att växa om den redan ska kämpa med blommor?
Svår fråga! Har också en keiki som har skjutit en blomstängel ganska tidigt (keikin började växa på mamman förra sommaren, fick en egen kruka i höstas och nu har den skjutit en blomstängel). Min är förvisso lite större än din men jag skulle se till rotsystemet snarare än storleken på bladen... Så hur välutvecklade är rötterna? Är plantan fin och frisk i övrigt så skulle jag nog tro att den orkar blomma litegrann, det kommer kanske bara några få blommor ändå. Plantan kanske växer lite långsammare sen än vad den annars skulle gjort kanske?
Och skjöt den blomstängeln när den satt på mamma eller när den planterats om?
Jag brukar låta dom sitta på moderblomman tills lillen har blommat första gången, men jag tror inte du behöver klippa bort den! Det kommer kanske bara ta lite längre tid för den att växa till sig, men å andra sidan är keikiblommorna så vansinnigt söta
Man trimmar rötterna Plocka bort bark, och så klipper du av de rötter som ser långa och skrangliga ut. Behåll tjocka fina rötter. Man kan trimma ner dem rätt ordentligt. När de har såna långa rötter passar det bra att göra ett arrangemang av dem, sätt en sten eller en stor bit trä eller bark i en vattencylinder, placera dit blomman o linda fast den lätt med nåt varv garn eller tråd. Låt rötterna hänga så de nästan når ner till vattnet. Sen kan den bo så resten av sitt liv Den har konstant bra luftfuktighet o det är jättesnyggt. Håller på o ska göra så med två av mina nu när de blommat över.
Låt den växa du, det blir en miniblomma, o de är jättesöta. Keikin växer till sig efter blomningen