Sv: Orkidéer
Ingen fara att du inte kan skriva en uppsats om bekämpningen
Måste ju först och främst försäkra mig att det handlar om ohyra (på den där jag tror har spinn, nu ska jag hämta den och kolla nogrannare).
Okej. De tre orkidéerna jag tittade på nu såg ju minst sagt lite konstiga ut. När jag kikade närmare på miniorkidéen så såg ju bladen faktiskt väldigt konstiga ut. Och precis när jag hade ansiktet typ mitt bland bladet så kom det upp ett litet äckelkryp från komposten, som sprang upp på bladen och sedan FLÖG DEN IVÄG! Fick panik och ville inte att den skulle sätta sig någon annanstans, så jag sprang efter den ganska länge och sen smällde jag ihjäl den (hoppas jag, den var ju så liten). Så... Det var som en mini, mini fluga ungefär. Väldigt smal till bredden och kanske 1 mm lång kanske. Såg nästan ut som en bananfluga. Har du någon idé på vad det kan vara? Det är ju inte spinn för det var ju spindeldjur som jag förstod det, men plantan har säkert spinn också...
Miniorkidéen, detta ser ju inte normalt ut: (det går liksom att skrapa bort, ligger liksom "på" bladen, ser ju ut som väv nästan, eller?)
En annan orkidé som pojkvänen fick i mars. Vet inte, funderade inte på varför bladet såg ut såhär (tänkte att det var någon brännskada eller något sånt) men nu är jag misstänkssam mot allting:
Såhär ser samma orkidé ut fast ovanifrån. Har alltid trott att detta är damm (vi städar inte så mycket hemma
), men är det/kan det alltså vara väv från spinn?
Baksidan på en annan orkidés blad. Det har ringat in är jag mest misstänkssam mot! Det är som en vit liten tråd. Läste ju på sidan du länkade till att man kunde se om vita, små trådar.
Samma orkidé, här ser man det "dammiga" liksom... Det var på denna orkidé som det låg som lite "väv" runt den ny stängeln som kom upp, plockade bara bort det då jag trodde det var något dammliknande (såg ju inte riktigt ut som damm dock).
Försökte titta dem överallt noggrant, men kunde INTE se några djur i alla fall, även fast jag typ hade näsan bland bladen. Men som jag förstått kan de vara så pass små att de inte går att se ens?
Åh
Mina små älsklingsorkidéer! Men alltså, om det nu är spinn kanske de har haft det ett tag, och de verkar ju ändå inte "fara illa" av det så att säga? Inga blad som ruttnar, det kommer ny blomstänglar, nya blad osv...