Sv: Orkidéer

Svarar här istället för att göra en ny tråd om orkidéer. Fick en på min födelsedag (28/8) och den lever än vilket förvånar mig.

Jag har väldigt ogröna fingrar men har fått lära mig att de inte vill stå för ljust och absolut inte får vattnas för mycket. Men min sloknar när det gått kanske två veckor utan vatten! Visserligen står den i köksfönstret men det skulle inte vara någon fara enligt svärmor. Men hur kommer det sig, behöver den ny jord?

Hur länge brukar de stå utan blommor? (och hur vet man då när det behövs vatten,? Nu ser jag ju på blommorna :eek:)

De flesta lever som epifyter på andra växter tex träd. De vi har hemma i fönstren lever i regnskogen där det är mycket fuktigt och de tar upp denna fukt med hjälp av sina rötter. Orkidéerna växer inte i jord och ska ha så kallad orkidéjord eftersom det material som normalt finns runt deras rötter består av just gamla växtdelar mm.

Ge din orkidé vatten! Låt den absolut inte stå och torka ut länge mellan du vattnar den, då är det inte konstigt att den tappar sina blommor. Normalt blommar de i flera månader och de är vana att ha fukt runt sina rötter men får givetvis inte stå i vatten, då riskerar de att drunkna istället. Ha dem så ljust det bara går men inte direkt i solen då riskerar de brännskador. I det vilda skyddas de av trädkronorna.

Mina egna orkidéer har jag både i norr, söder, öst och väst! Det är bara att komma ihåg att ta bort dem från fönstret de dagar som solen är extra stark. När det kommer till vattningen så sätter jag dem i en ytterkruka och fyller på med vatten. Sedan får de stå så ett tag, ibland över ett dygn om jag glömmer bort dem. Då hinner de dra åt sig rejält med fukt och blir stora och spänstiga.

Olika arter blommar olika. Vad har du för sort?
Mina phalaenopsis blommar ett par månader. Blommorna ramlar av och direkt efter skjuter stänglarna fler skott som det kommer ytterligare blommor på och så håller det på ett tag.

Mina papheopedilum blommor max 1 gång om året, missköter dem lite för mycket för att de ska trivas optimalt.

Fråga om det är något speciellt du undrar, svarar gärna.

Senast ändrad:

Tack för snabbt svar. :)

Blev bara så förbryllad av att höra en sak men uppleva en annan. Än så länge har jag ställt blomman i vasken och låtit det rinna på rötterna några minuter (mitt miljösamvete gråter, får nog bättra mig där) men då vet jag att jag inte behöver vara så rädd för vatten i alla fall.

Än så länge har den behållt alla blommor, fasar för den dag då det bara är en pinne kvar. :D Funderar dock på att köpa in några när julen städas bort, de är ju så himla fina!

Ta och fyll upp ytterkrukan med vatten och låt blomman stå som jag, om du nu har krukor som tål vatten eller flytta över till en skål. Då sköter de sig själv!
Jag är blomsterdekoratör och hör hundratals olika sätt på hur de ska skötas och inte skötas men jag tycker personligen att det här är det bästa sättet. Funkar super för mig och mina skönheter!

Jag har än så länge ingen ytterkruka. :o Bara den genomskinliga som den kom i..

Hittade denna gamla orkidétråden så nu återupplivar jag den!!
Anledning: Min ena orkidé har börjat komma igen!! Med tre "utskott" på de befintliga stänglarna och två nya stänglar på G nerifrån barken. Jippiii!!
Den tappade blommorna nån gång i oktober, så det tog ett tag, men det var det värt!!
Blommorna har inte slagit ut än, men jag hoppas att det kommer snart! Då blir det bilder, den är jättesöt!

Måste då bara visa bild på min som omnämns överst på sidan. Ganska snart efter mina inlägg här dog stängeln och blomfan fick sköta sig själv. :D När jag i mars nån gång skulle slänga eländet hade en ny stängel börjat växa! :eek::banana:

Såhär såg den ut i april nån gång, nu är det tre lika fina blommor och två knoppar till som är på gång på den inte ens decimeterlånga stängeln. Tycker den är så söt! :love:

orkiden001.jpg

Numer har den en fin blå kruka som matchar de andra orkidéerna som jag fått överta från svärmor...

*KL*

Jag ääääälskar orkidéer! Och ibland är kärleken besvarad! Fick t ex en brudorkidé i present i slutet av augusti och den blommade i FEM månader! I februari började den se hängig ut, hade nog råkat vattna för mycket för rötterna verkade skadade... Planterade om i mossa och nu har den fått nya knoppar! Tyvärr fotade jag den aldrig när det blommade förra gången... Hade ju "bara" fem månader på mig så jag hann ju inte... ;) Men det ska definitivt bli av nästa gång! Har flest brudorkidéer och lyckas absolut bäst med dem. Oncidium (tror jag de heter) med gula blommor (som de pmm visar bild på) får av någon anledning ohyra och tvärdör så snart de kommer hem till mig... :crazy: Har även två papheopedilum men ingen av dem har blommat om ännu...

Har inte lyckats lära mig att lägga in bilder här på Buke... :o
*länk borttagen av moderator*

Senast ändrad av en moderator:

Oncidium, fick den i påskpresent av min mamma :)

Min pappa har faktiskt en orkidée som han haft i 10 år. Han fick den i 40 års present och den är still going strong och får vackra blommor om och om igen. Den har faktiskt inte ens fått byta kruka eller fått ny jord insåg min mamma när vi prata om den blomman sist jag var dit!

kl.

Jag har varit på Göteborgs botaniska trädgårds orkidéutställning och fotat lite. Har inte tagit namn på dom lika sorterna ännu, men skulle ni vara intresserade av lite kort att kika på?

Det här var en riktigt rolig tråd! :D

Efter att jag hade läst/sett 2-3: Att ha orkidéer kan vara ganska roligt :laugh:

Efter att jag hade läst/sett 3-4: Jag kan kanske köpa en, men jag är ju pank :cry:

Efter att jag hade läst/sett 4>: Jag är beredd att råna en bank . . . :angel:

-kl-

Någon som har en teori om vad som har flugit i min ena orkidé? Jag tror att den har fått en psykos...:crazy:

Brukar de sätta blad så högt upp som möjligt?

dsc_0006_x_web_39115143.jpg

dsc_0004_x_web_39115208.jpg

dsc_0005_x_web_39115256.jpg

Liknande trådar

Trädgård & Växter Det kanske är dumt att starta en egen tråd åt enbart mina orkidéer, men jag tänkte att jag kan hålla mitt orkidéspammande till en egen...
4 5 6
Svar
101
· Visningar
6 168
Senast: TisseTass
·
Relationer Anonymt konto, för detta känns läskigt att skriva. Jag har i mina tidigare förhållanden haft en förkärlek för lite hårdhänt sex. Inte...
2
Svar
29
· Visningar
5 106
Senast: Stereo
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag är mitt inne i första sommaren med att försöka odla ätbara grejer på min plats. Visst har jag pysslat mycket med trädgård tidigare...
Svar
4
· Visningar
752
Senast: cassiopeja
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 865
Senast: Lhas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka