Orken tryter....

Sv: Orken tryter....

Har nu idag köpt Probiotika, kan bara inte minnas exakt vilken sort, men det är köpt hos vet. iaf.

Var dessutom och köpte nytt 100-pack plasthandskar och 1 liter Klorhexidin, kan ju säga att folk titta något skeptiskt på mig när jag kom med detta och då min fina blåtira:D

Har nu idag köpt Probiotika, kan bara inte minnas exakt vilken sort, men det är köpt hos vet. iaf.

Var dessutom och köpte nytt 100-pack plasthandskar och 1 liter Klorhexidin, kan ju säga att folk titta något skeptiskt på mig när jag kom med detta och då min fina blåtira:D

då håller vi tummarna!

Uppdatering: Det bara sprider sig, ju mer gult jag plockar bort ju mer kommer fram och jag ger nu upp. På måndag körs hon till HBG, det känns som att jag tjänar mest på det i detta läget. Hästen har ont och jag vill inte hålla på och exprimentera.
Dessutom har jag just nu sällskap åt min andra häst och om jag blir av med det nu så har jag inte slösat bort hela ridsäsongen med att leka veterinär... igen...

Så har ni något särskilt som jag ska försöka få gjort där? Utreda något särskilt? Kan man kolla om hon har någon brist? Förgiftning?

Be dem ta alla prover de kan..... På min tog vi hudprover nästan varannan dag i 3 veckor. Både för bakterier och svamp. Han hade olika bakterier som krävde olika mediciner. Be dem även att ta blodprover och leverprov.

Det är ingen vits att pilla om det ser ut som på bilderna- blir oftast bara värre. Det är ju sårvätska som bakterierna stortrivs i.
Rätt salva, desinfekt o skydda mot solen.

Har du haft på hibiscrub när du har pillat? bytt handskar för varje ben?

Förutom rätt PCsalva har det där desinfekt. sårpudret från UK varit det bästa för mina.

Lady VIP. Jag tycker du ska diskutera med vet att ta en hudbiopsi. Det är ingen vanlig mugg din häst har. Men vad det är kan man nog bara säga om man tittar på vävnaden i mikroskopet och ser hur kärlen ser ut och vilken typ av celler som finns. Jag är säker på att det är värt pengarna. HH

prova Hibitan (salva/lotion) (ej säker på stavningen) den är till för något helt annat men har fungerat för vår familj i 30 år... även till vår tinker med tonvis med hovskägg... samma visa varje vinter...
Finns på Apoteket om man frågar.. kan vara beställnings vara.

Sen måste det hållas rent, torrt och skyddat.. och mjukt så det inte hud-skropan spricker..

Nu har hon stått i HBG sen i måndags och de har tagit i stort sett alla prover som går att ta; skabbprov (inget), bakterieprov x 2 (det ena visar stafilycocker, det andra är inte klart), blodprov (visar bara på infektion i kroppen vilket inte är så konstigt), leverprov (visar inget onormalt).

De ska sätta in antibiotika nu och fundera vidare på vad de ska behandla med lokalt när de får mer svar på bakterieodlingen.

Muggen ser i stort sett likandan ut nu som när hon kom eftersom de inte gjort så mycket med den, pillat bort lite krustor bara och håller henne lindad med torskleverolja.

Annars är hon hyffsat pigg och får gå ute på dagarna.
De sista dagarna hon var hemma lät jag henne gå ute med de dräktiga tanterna utan lindor, skydd och salvor och det fullständigt exploderade... Har bilder, men det vill inte riktigt funka med överföringen.

Riktig sötnos du har!
Jag har testat en gammal kärringkur, som jag även själv har använt på mina atopiska eksem som jag slet med i många år. Fick rådet och receptet av välrenommérad läkare, skall tilläggas.

Kaliumpermanganat. Finns receptfritt på apoteket.
Kostar inte mycket för en flaska.
Och ja, det är det man badar gamla med liggsår med, fast i deras fall inte samma koncentration. Liggsår på äldre är inte att leka med...

Den tar död på allt av bakterier heter, utan att förstöra huden i övrigt.
Den är först härligt lila. Jag har gjort ett omslag på hästen, använt ljummet vatten och låtit det sitta på 20 minuter. Där det finns bakterier blir det först gult och sedan svartbrunt.
Det gör du morgon och kväll i tre dagar och utvärderar.
Min pålla hade eländig mugg på sin vita fot, och blev halt av alla tjocka skorpor, blandade men svampigt vätskande.
Det torkar ut något otroligt.
Nackdelen är att du behöver skyddskläder, för den missfärgar allt den kommer i närheten av.

Får du på din hud, gnider du med nägot med c-vitamin i. Citron är bäst, men inte trevligt om man har sår! ;)

För mina egna eksem på händerna, som jag hade dragits med i flera år, fick jag i tillägg till att de skulle ligga i blöt i blandningen, även starkt steroid kortison. Att lägga på 1 gång/dag i tre dagar.
Det är nu 7 år sedan jag gjorde det, och det har återkommit 1 gång på dessa år. Var utomlands i väldigt hög luftfuktighet...
Kom hem, badade händerna 2 gånger -> borta.

Nu är jag klar över att human och vet medicin inte går att jämföra, men det här funkar!

Om hon nu inte blev kurant efter klinikbesöket, vilket jag hoppas och tror!
Lycka till!
mvh

kan du bara beskriva vad du hade på dina ekesem? Jag förstod inte eller om du kan pma mig.

Har någon här med mugghästar provat silversalva? Har inte själv någon mugghäst, men har fått höra att det hjälper mycket bra eftersom det är både bakterie- och svamdödande.

*delvis knapplån*

Chili har nu stått där i nästan 3 veckor och orsakat dem huvudbry, men idag får jag nog ta hem henne. Just nu kan jag inte svara på exakt vad de har gjort, men äntligen har hon börjat svara på den lokala behandlingen.

Så det blir nog snart nya bilder, har några från samma dag jag körde dit henne för att jämföra, så det ska bli intressant.

oh, sorry, var nog lite otydlig eftersom jag beskrev både mig och hästen samtidigt..
Mina egna händer badade jag i kaliumpermanganatblandning 20 min morgon och kväll (lugn, det svider inte!). Till kvällen smorde jag med kortisonsalva, Synalar 3%. Det gjorde jag i 3 dagar.
Jag hade atopiska eksem med vätskande blåsor och hade både svamp och bakterieinfektioner i händerna i flera år. De vanliga typ hydrocortison, gjorde bara saken värre, eftersom jag aldrig fick bakteriefritt.

Man blir inte snygg om händerna. I mitt fall gick jag med svartgulbruna händer i 3 dagar! För jag brydde mig inte om missfärgningen. Men de var torra, och helt klart läckrare än mina svampiga, vätskande, kliande händer.
Och sedan kunde jag använda ringar igen! Som jag inte gjort på många år!!!
Jag kunde skala potatis, tomater, you name it, utan att händerna brände som eld eller blossade upp.
Nu är huden så tålig att jag kan vara hur mycket jag vill i vatten!

Och är jättenöjd att det hade så bra resultat på min märr med!

Var jag otydlig igen, så pma!
mvh

spännande!
När jag såg bilderna kände jag verkligen med dig!!
3 veckor!!!
Kära nån!!!
Vilken lokal behandling är det hon har svarat på?
Eller är det en kombination med de olika behandlingsmetoderna hon har fått?

Det vore jätteintressant med bilder när hon kommer hem.
Hoppas att humöret inte tar stryk på henne. Jobbigt för er bägge två...
Håller tummarna för att det fortsätter gå åt rätt håll!

mvh

Vad skönt:banana:

Men visst är det eländigt när det kommer tillbaka- varje år:eek:

mitt stos mugg har torkat upp o krustorna har ramlat av, men vet att det kan återkomma av ett enda litet skrapsår :crazy:

har 8 par av såna där benskydd som går nedanför kotan. Fick ett litet skav av dem förra vintern= Mugg

De får ligga på hyllan:crazy:

*kl*

Nu har jag aldrig haft så extrem mugg på mina häsatr (tack och lov), men har du provat "mirakelmedlet" Aloe Vera? Jag är i alla fall helt chockerad hur bra det har läkt småsår och dämpat klåda på mina hästar. Kan vara värt ett försök kanske? En stor fördel är att det är helt naturligt, celeston är ett cortisonpreparat och enl min erfarenhet är att det bara dämpar symptomen ett tag, men sen kommer eländet tillbaka med förnyad kraft.

Det bästa magpreparatet jag har använt till mina hästar är Microbalans och det rekommenderar jag varmt!

Jag har försökt med Aloe Vera salva på min och det blev mycket värre. Det som nu funkat är tvätta med hexocil och på med helosansol och sen idomin ovanpå det! Mycket salva alltså! So far so good

För att haka på förslagen om kanske problem från magen.. Det finns ett preparat som heter Pro Eqou (stavning?) Ges för att förbättra magens tarmflora. Kanske något att prova?

Köpa min burk? Hästen vägrar äta det...

Lycka till till ts. Det är inte roligt när det bara blir oro med att ha häst!

Liknande trådar

Hästvård Någon som har några idéer om vad detta kan vara? Försöker göra en lång historia kort. 1/2 fick jag hem min fina tjej som jag har på...
12 13 14
Svar
270
· Visningar
30 021
Senast: sandrafors
·
Hästvård Jag misstänker att det här kan bli långt och mest vill jag skriva av mig och få alla bitar sammanfattade på ett ställe. Alla tankar och...
Svar
5
· Visningar
1 810
Senast: Jerseyite
·
Hästvård Jag bli bara så less och börjar känna att jag snart nått punkten där jag inte orkar mer. Samtidigt så vetesjutton om jag orkar...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
11 729
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Valp 2025