Orken tryter....

Sv: Orken tryter....

Kan vara lämpligt att ta prover på muggen, dels genom vanligt skrap prov för att kolla om det är svamp eller bakterier men även biopsi om det inte ger utslag på skrapprovet. Har haft en dam med mycket mygg och behandlade henne med den ena salvan efter den andra och inget hjälpte. På henne funkade att använda brems, men då måste man vara två. Tyvärr så visade hennes prover att hon var frisk, men kraftig mugg hade hon, magen var kontrollerad. Lycka till vet hur jobbigt det är.

Förstår att det är skitjobbigt!
Jag hade en häst med väldiga problem och det som tillslut fungerade var krossad vitlök i olja. Man stank ju vitlök i ett par veckor men det fick man väl ta...

*kl*

Nu har jag aldrig haft så extrem mugg på mina häsatr (tack och lov), men har du provat "mirakelmedlet" Aloe Vera? Jag är i alla fall helt chockerad hur bra det har läkt småsår och dämpat klåda på mina hästar. Kan vara värt ett försök kanske? En stor fördel är att det är helt naturligt, celeston är ett cortisonpreparat och enl min erfarenhet är att det bara dämpar symptomen ett tag, men sen kommer eländet tillbaka med förnyad kraft.

Det bästa magpreparatet jag har använt till mina hästar är Microbalans och det rekommenderar jag varmt!

Har du ngt bra tips?
Tänkte just av den anledningen prova B.Ursonne.

Jag tänker kanske att linfröolja som ger en stabilare mage och höjer immun försvaret, skulle kunna hjälpa till här. Renande örtkur som nämnts är också en ide, körde den på vår gammelman innan jag började med linfröoljan som för övrigt har visat en otroligt positiv effekt.

Menar du att linfrökaka är sämre?
De har fått det nästan hela sin livstid.

Det viktiga innehållet är omega fetterna, hur mycket sådant finns i linfrökaka. För att få ett skifte i mage och tarm krävs linfröolja i minst 120 dagar för islänning minst 1 dl per dag, oljan har omegafetter med över 70 %. Jag känner inte till vad linfrökaka innehåller, men kan nämna att rapsolja inte räcker trots att även den innehåller omegafetter fast endast ca 12%.

Det är väl så att linfrökaka är en restprodukt från linfröoljatillverkningen o då förstås inte innehåller lika mkt.
de får 2-3 o 4-5 dl.
får köpa själva oljan då.

vilka örter rensar kroppen?
blir det inte värre under den processen?

Jag använde en som heter D-tox samt Herbal Cleaner från Equimins, men det kan säkert finnas andra också.

Loberavit, Loberavit och Loberavit! :bow:

Det är en örtsalva som säljs på vissa hästsportbutiker (jag hittade min på vår travshop). Bästa salva jag provat, stinker kamfer men super att använda. När jag fick hem min häst hade han också mugg och det hade börjat sprida sej upp på benen, men efter 2 veckor med salvan så vart han helt bra och det har inte kommit tillbaka och det är över 2,5 år sedan, peppar peppar...

Kan vara lämpligt att ta prover på muggen, dels genom vanligt skrap prov för att kolla om det är svamp eller bakterier men även biopsi om det inte ger utslag på skrapprovet.

Prover har vi tagit och det är alla möjliga bakterier i det, men inget som direkt ger mer kött på benen...

Jag tänker kanske att linfröolja som ger en stabilare mage och höjer immun försvaret, skulle kunna hjälpa till här. Renande örtkur som nämnts är också en ide, körde den på vår gammelman innan jag började med linfröoljan som för övrigt har visat en otroligt positiv effekt.

Ska självklart köpa linfröolja, men kan tillägga att hon i stort sett hela sitt liv har ätit linfrökaka. Nu får hon Mare & Youngstock Mix från Dodson & Horrell och det är också lite smått och gott i det.

Frontline! sprayflaska.
spruta 3 ggr inom 10 dagar eller lite mer om det behövs.
alla dagar utom dom dagarna man sprutat så smörj med salisyre vaselin 2%, en salva från apoteket. Frontline köper man också på apoteket. salisyre vaselin har gör så krystorna lossnar och man kan plocka bort med händerna!

Senast ändrad av en moderator:

nu hänger inte jag med..:confused: frontline är ju ett ohyremedel, katterna får det för att inte dra in loppor/löss och fästingar.

Du menar Fucidin. Det hjälper ofta väldigt bra om man har "vanlig" mugg.
När min var som värst fick han proequo för magen. http://www.proequo.se/
Tror dock inte att hans problem satt i magen men de kan ju vara värt att prova.

även celeston finns som droppar(och salva) som veterinären ibland har skrivit ut till våra hundars öronproblem förr. det finns en mängd olika örondroppar/salva för hund och katt ;)

Men det har jag hört förr, hjälper även på hot spots på hundar, lägger sig på huden och dödar svamp...

japp, men det används på häst också.
det va veterinär på hästklinik som sa att man skulle göra det.
min häst hade mugg etc på alla 4 ben när jag köpte den i januari.

började med frontline för ca 1 månad sen (efter o försökt med mkt annat)
och nu är snart allt borta. Behöver göra en behandling till men det ska nog räcka för att allt ska försvinna för det är bara pyttelite kvar :-) men salvan har dock hjälpt också, just kombinationen.

Senast ändrad av en moderator:

*knapplån*

- alla sätt är bra som funkar.... min gamla häst reagerade på korn. Rasp direkt!!! Om inget annat funkar - har du provat att gå ner till bara hö och sen försiktigt testa olika fodermedel? - Rekommenderades av min vet för länge sen.

okej :crazy: det har jag aldrig hört utan förknippar bara med löss, loppor och fästingar :crazy::angel: ja ja, man lär så länge man lever :D

du menar celeston ?

några av dom shi-tzu vi hade fick "fukt svamp" i öronen pga. sina långa/hängande/pälsbeklädda öron, där hjälpte den salvan både snabbt och lätt :)

därimot visste jag inte att den va bra till hot spots. hade en schäfer under 80 talet som hade kraftig hot spot, men "det fanns ingen behandling" fick jag som svar på klinken. vet. sa att det va foderrellaterat och berodde på benmjölet i torrfodret. han skulle bara äta ris/pasta med kokt lammkött samt vitaminpulver, inte blev han bra för det :crazy:

Liknande trådar

Hästvård Någon som har några idéer om vad detta kan vara? Försöker göra en lång historia kort. 1/2 fick jag hem min fina tjej som jag har på...
12 13 14
Svar
270
· Visningar
30 021
Senast: sandrafors
·
Hästvård Jag misstänker att det här kan bli långt och mest vill jag skriva av mig och få alla bitar sammanfattade på ett ställe. Alla tankar och...
Svar
5
· Visningar
1 810
Senast: Jerseyite
·
Hästvård Jag bli bara så less och börjar känna att jag snart nått punkten där jag inte orkar mer. Samtidigt så vetesjutton om jag orkar...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
11 729
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka