Sv: Orken tryter....
Hej Lady Vip! Det här blev långt...hoppas du orkar läsa...
Jag minns bestämt att vi har pm:at förut. Jag har också testat ALLT! Tog ditt råd med fikleverolja och Celestona men. Jag kämpade precis som du med detta. Jag var tvungen att sluta med Celestona pga av att jag ville ut och tävla och sen tyckte jag inte att det hjälpte direkt.
Men nu är det nästan helt borta och pälsen har växt ut, se nedan.
Jag tittade på bilderna och jag tror inte det är det som Axels häst har (men du vet ju bäst) utan ett rejält svampangrepp i småsåren, min häst såg precis ut som din fast bara på ett rosa bakben.
OK jag vet att en del folk kommer att skrika högt nu och jag tror att du var emot den här behandlingen också MEN det är det enda som hjälper i detta läge! Enligt tre vet. jag känner är det helt OK.
Tips på behandling:
Smörja in salsyvase 2%, låt verka några timmar (benet kan svullna något), tvätta med Hexosil och gnugga försiktigt på krustorna med rena skumlappar (som man har till bebisstjärtar mm) det som lossar lossar. Tvätta allt rent med vatten och torka så tort du kan med handduk och papper. Spreja sen på Virkon S (köpte idag flaska och burk med tabletter så man får en 1% lösning, jättesmidigt). Spreja också på en bommullstuss och gnugga försiktigt på såren, låt torka över natten i box. Linda INTE, smörj INTE, låt det vara, låt hästen gå ute. Följande 3-4 dagarna spreja Virkon S på såren och på en bommulstuss och gnugga försiktigt. Efter 4-6 dagar gör om allt igen med salsyvase osv.
Min häst blev sju resor värre så fort jag smörjde på något eller lindade i hagen, Celestona tar inte svampen. Ibland har jag smörjt på lite salva som man har till såriga bröstvårtor när man ammar (kommer ej ihåg namnet, finns på apoteket) under benlindan när jag har ridit men direkt efter ridningen har jag tvättat bort det med Virkon S för att inte lämna något till svampen att fästa sig i.
Den salvan har funkat bra en liten stund när det inte kommer smuts i (pga av benlindan). Men benlinda har jag bara använt på träningar i ridhus och grusbana (där det dammar och blir smutsigt) annars har jag ridit utan benlindor.
Vikon S tar alla kända bakterier och svampar och du behöver inte oroa dig för att det är bött ute i hagen om du använder det. Här har det regnat och varit blött i stort sett hela sommaren och jag har fått bort det i alla fall. Hästen får inte ont av det, trots sår, och huden har läkt fint.
Vad tror du?