Orken tryter....

Sv: Orken tryter....

Jag menar frontline, tydligen ska den hjälpa mot hot spots, men det är noga att man sätter på det regelbundet innan spotsen kommer.

Hejsan!

Mugg problemen kommer tyvärr inte ifrån fuktigheten i gräset utan det är en tarmstöring hos din häst. Be veterinären att ta hem Probimin ett pulver som hjälper din häst att läka muggen innefrån.

Lycka till.

Fast fukten bidrar till problemen, tro mig. Står hon helt torrt så läker den nämligen. Det ÄR en hudhäst med diverse hudproblem.

Då har vi lite bilder, börjar med vänster fram, på utsidan

Chilismugg002.jpg

Har även höger fram, fast insidan, inte alls lika farligt, men dett har uppkommit på 3 dagar:

http://i163.photobucket.com/albums/t290/lady_vip/Chilismugg003.jpg?t=1188842664

Vänster bak, utsidan:

Chilismugg005.jpg

Karleden samma ben:
http://i163.photobucket.com/albums/t290/lady_vip/Chilismugg006.jpg?t=1188842760

"plopparna" på benet beror på benskydden.

Dessa bilderna är tagna idag, för en halvtimme sen när jag tog av lindorna.

Tycker de ser liknande ut som Axels hästar hade. Har din häst vita ben ? Kolla Axels tråd om mugg ele eksem. PM dig namnet på hudspecilisten som både jag och Axel haft.

Såg att du bor i Skåne, men du kanske kan ringa henne i alla fall och maila de bilder du har.

Jag har försökt ta kontakt med henne, fast det gick knappt, men jag kan ju försöka igen. Vilken behandling fick ni?

Kan ju tillägga att detta verkar bara vara början. Bakbenet ser riktigt bra ut nu tycker jag, men det lyckades jag raka igår, frambenen är betydligt svårare att komma åt.

Angående hennes vita ben, så ser hon ut såhär... Så hennes mugg brukar vandra uppåt, förra året hade hon ovanför knäet:crazy:

Chilismugg001.jpg

Våra problem var också ovanför knät. Vet egentligen inte vad de var som hjälpte till slut, provade så mkt. Men precis som din hade min bakterier så det blev mkt penecillin intravenöst under lång tid. Till de sprutades han med B-vitamin, behandlades med laser, fick magnesyl ???, proequo för magen och smörjde med Aloe Vera. Jag tror mkt på Aloe Veran och de fortsatte jag med i maten när han kom hem och smörjer i dag med så fort det kommer lite krustor.

Har precis PMat tillbaka;)

Har idag börjat smörja på Aloe Vera faktiskt, vet ju sen innan att det har en läkande effekt, så man kan inte mer än prova. Penecillin är värdelöst på min häst, gör varken till eller ifrån, därför har jag kört på min Djävulsklo som jag inbillar mig hämmar det lite iaf...

Vi hade rätt många mugghästar på jobbet, en del mer och en del mindre, dock ingen med så mycket som din.... Vi har använt streptocillinsalva till det. Det har varit jätteeffektivt! Den är receptbelagd.

Hoppas de löser sig! Förstår att de är jobbigt :(

Det som är så tråkigt är att hon hade typ lite på bakbenet för 2 veckor sen och då bestämde jag mig för att stalla in och "döda det", men luftfuktigheten har gjort tvärtom... Fast jag vågar inte tänka på hur det hade sett ut om jag inte hade tagit hem henne.

Vet. kommer iaf i morron och hjälper till lite.

Hittade några dåliga bilder från tiden då han stod på klinik. Han fick efter ett tag gå ut i hagen på dagarna på klin iken och lufta benet. Tyvärr fick han även bandage skav.
Då hade alla krustor lossnat men har var hårlös upp över knät. Ser mest grått ut på bilderna. I dag har han fått tillbaks pälsen helt. De som var konstigt på min häst var att de bara var på ett ben.

benet-1.jpg

benet.jpg

Det verkar ofta som om det är de vita benen som får mugg oftare än de svarta. Har haft samma problem, men fick bukt med det på två sätt. 1. Ta olivolja och pressa ner ett par vitlöksklyftor och rör om så att det blir en gröt. Lägg på muggen och linda. Låt vara över natten. 2. Blanda ut tea-tree oil med olivolja och smörja benet morgon och kväll. Pröva på ett litet ställe först. Fördelen är att det inte svider utan det är smärtlindrande och samtidigt svamp och bakteriedödande. Använd helst Australian bodycares tea tree. Finns i hälsokosten. Ta ca 10 droppar till 2 msk olja.
Är det mycket öppna sår skall du inte använda vitlöken, det svider.
När det börjar torka ut och bli krustor kan du smörja med tea tree
bodylotion för att mjuka upp det. Detta är gamla huskurer.
Lycka till!

Det ser ut som på mitt sto förut- fast värre.
När det är sådär gult är det aktivt- smittar vidare.

Vilken salva fick du?
engelskt dec. sårpuder torkar upp skiten o det läker i kombation med rätt salva i x antal da´r.
när bakterierna är behandlade så tog jag bara puder.
min har bara kvar i övre delen av ena karleden. Det får vara o sen kör jag på puder efter ca 3 v.

Precis, det gula är borta på bakbenet, det har jag pillat bort och rakat bort och sen läker det. Torskleveroljan drar dessutom ut det gula under dagen. Får se hur mycket jag får bort i morgon när hon är preparerad, hoppas på att det ska få det att vända...

Annars kör jag med Celeston, funkar utmärkt om jag får bort det gula och bara har skinnet kvar. Ikväll har jag dock kör på Aloe Vera för att se vad som händer.

Hej Lady Vip! Det här blev långt...hoppas du orkar läsa...

Jag minns bestämt att vi har pm:at förut. Jag har också testat ALLT! Tog ditt råd med fikleverolja och Celestona men. Jag kämpade precis som du med detta. Jag var tvungen att sluta med Celestona pga av att jag ville ut och tävla och sen tyckte jag inte att det hjälpte direkt.

Men nu är det nästan helt borta och pälsen har växt ut, se nedan.:banana:

Jag tittade på bilderna och jag tror inte det är det som Axels häst har (men du vet ju bäst) utan ett rejält svampangrepp i småsåren, min häst såg precis ut som din fast bara på ett rosa bakben.

OK jag vet att en del folk kommer att skrika högt nu och jag tror att du var emot den här behandlingen också MEN det är det enda som hjälper i detta läge! Enligt tre vet. jag känner är det helt OK.

Tips på behandling:
Smörja in salsyvase 2%, låt verka några timmar (benet kan svullna något), tvätta med Hexosil och gnugga försiktigt på krustorna med rena skumlappar (som man har till bebisstjärtar mm) det som lossar lossar. Tvätta allt rent med vatten och torka så tort du kan med handduk och papper. Spreja sen på Virkon S (köpte idag flaska och burk med tabletter så man får en 1% lösning, jättesmidigt). Spreja också på en bommullstuss och gnugga försiktigt på såren, låt torka över natten i box. Linda INTE, smörj INTE, låt det vara, låt hästen gå ute. Följande 3-4 dagarna spreja Virkon S på såren och på en bommulstuss och gnugga försiktigt. Efter 4-6 dagar gör om allt igen med salsyvase osv.

Min häst blev sju resor värre så fort jag smörjde på något eller lindade i hagen, Celestona tar inte svampen. Ibland har jag smörjt på lite salva som man har till såriga bröstvårtor när man ammar (kommer ej ihåg namnet, finns på apoteket) under benlindan när jag har ridit men direkt efter ridningen har jag tvättat bort det med Virkon S för att inte lämna något till svampen att fästa sig i.
Den salvan har funkat bra en liten stund när det inte kommer smuts i (pga av benlindan). Men benlinda har jag bara använt på träningar i ridhus och grusbana (där det dammar och blir smutsigt) annars har jag ridit utan benlindor.

Vikon S tar alla kända bakterier och svampar och du behöver inte oroa dig för att det är bött ute i hagen om du använder det. Här har det regnat och varit blött i stort sett hela sommaren och jag har fått bort det i alla fall. Hästen får inte ont av det, trots sår, och huden har läkt fint.

Vad tror du?

Rättning: Det var det enda som hjälpte i detta läge på min häst...

Hej
Jag har inte läst alla svar i din tråd, men kom och tänka på en häst vi hade. Hon hade mugg och rasp över hela benen, höll på ett helt år så råkade hon få bli sjuk av något, minns inte vad det var. Men hon fick pencilin och muggen försvann....

Om du inte har provat det kanske du skulle göra ett försök! Min häst hade så mycket mugg och skit att hon endast gunde gå ut när det var tort ute, inga skydd eller lindor hjälpte.... Men idag är hon frisk och har varit sen den dunder behandlingen med pencilin

Du menar Celestona med Gentamicin va?

Fick det när mitt sto var 3, men hjälpte bara sådär. Fast å andra sidan så hade jag inte på ngt decinfekt.medel.

Garamycinet verkar vara bättre. Det är Gentamicin i det med, men det måste vara ngt mer.
använde även Virkon då, men inte i komb. med salva. Kan kanske vara ngt.

Liknande trådar

Hästvård Någon som har några idéer om vad detta kan vara? Försöker göra en lång historia kort. 1/2 fick jag hem min fina tjej som jag har på...
12 13 14
Svar
270
· Visningar
30 021
Senast: sandrafors
·
Hästvård Jag misstänker att det här kan bli långt och mest vill jag skriva av mig och få alla bitar sammanfattade på ett ställe. Alla tankar och...
Svar
5
· Visningar
1 810
Senast: Jerseyite
·
Hästvård Jag bli bara så less och börjar känna att jag snart nått punkten där jag inte orkar mer. Samtidigt så vetesjutton om jag orkar...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
11 729
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Valp 2025