Orken tryter....

Sv: Orken tryter....

testa att INTE tvätta med vatten, ta aloe vera spray och gör rent med det... sen smörj in med aloe vera gel!

för att torka är hårtork bra, hade jag på min när jag inte hade tid att vänta för att det skulle torka (de hade lerhage, lera upp till öronen = var tvungen att sanera hästen med vatten)...

har ni kollat upp magen på hästen? kan komma inifrån!

testat alger?

(sorry om någon redan har skrivit samma, orkade inte läsa igenom tråden)

Ahhhhhh, men virkon är ju jätte starkt. Jag provde att tvätta med utspädd virkon men det var som att hälla syra på benet....

För att haka på förslagen om kanske problem från magen.. Det finns ett preparat som heter Pro Eqou (stavning?) Ges för att förbättra magens tarmflora. Kanske något att prova?

Har du testat med Descutansvampar?
Är dyra men värd varenda krona och delar dom så de räcker längre. Kom i kontakt med dom förra året då en häst i stallet åkte på mugg (dock torr). Hon tvättades med svamparna först varje sedan varannnan och tokades torrt och sedan aloe vera. Efter 1v var det bara lite kvar och efter 2v fanns inget kvar.
Tror hon varit i stort sett helt fri från muggen sedan de började ge henne probimin.

Snacka om att det finns massor av varianter att behandla mugg.

Ahhhhhh, men virkon är ju jätte starkt. Jag provde att tvätta med utspädd virkon men det var som att hälla syra på benet....

Exakt... Jag tror jag skippar det, min häst tycker det gör så vansinnigt ont... Ska faktiskt köra på "min" kur eftersom den hjälpte sist också får vi se, ska dessutom sätta in lite magmediciner.

Tycker synd om er!!! Min häst fick tillbaka muggen i början på augusti (la bara ner 4-5000 på den förra vintern) och jag kände bara att jag ville ge upp.. Inte så kul att ha en häst som bara sparkar efter en för att man är så dum..
Fick inte smörja på någon salva för henne, salicylvase har jag lyckats kladda på lite snabbt bara, men tvätta försiktigt har jag fått göra hela tiden. Men det bara spred sig och hon blev halt. Testade virkon för att inte behöva greja med benet för mycket. Var jätteorolig att det skulle bli sämre av det men det läker bra faktiskt. Sprayade på var annan dag i början och nu var tredje. Och det gör inte ont att ha på, provade på mig själv först ;)

virkon hjälpte inte på min....och sedan är det väldigt starkt så man få va försiktig med o ha det för ofta.

Förlåt, skrev fel, jag använder klorhexidin.

Har precis haft ute en veterinär i kategorin Konstig Lustekurre som inte alls förstod problemet att behandla den lugna hästen... Tills han såg hur hon fäktade även fast hon var drogad :smirk:
Skulle tvunget hjälpa till att klippa trots att jag avböjde hjälp, så det slutade med att jag sitter här med världens blåtira efter ett knä som kom flygandes när han pillade...

Iaf, 900 spänn och jag kunde iaf raka bort pälsen. Nu går hon med sina bandage och jag ska köra på Aloe Vera i kväll igen, faktiskt bra resultat i morse.

*kl*

Reagerade på att så många säger att virkon är starkt. I ett stall där jag jobbade hade vi en stor hink vid ryktplatsen med vatten som det var Virkon i för att svampa av hästarna med efter arbete. Lite märkligt att ha det så visserligen, men det var rutinerna där så det fanns inte så mycket att säga om det. Hur eller hur så var det bara svagt rosa av Virkonet, men det var varken starkt, eller som syra att ha händerna i. Man behöver inte blanda det så att det blir som syra.

Iaf, 900 spänn och jag kunde iaf raka bort pälsen. Nu går hon med sina bandage och jag ska köra på Aloe Vera i kväll igen, faktiskt bra resultat i morse.

är det självmord att ha våtomslag med aloe vera?
jag är nybörjare på AV, men när hästen gick igenom bron så hade jag sådana omslag 3-4 nätter (stallägaren säljer AV) och det funkade... ett tjockt ben blev normalt!!!
nu har vi ju inte samma problem, för min var ju en "skada"...
men, värt att testa kanske?
ja fick tipset: lite bomull nersprayat med AV, sen plast (från en plastpåse tex), sen padd, sen bandage (jag hade sånt där "virkat" stallbandage)... plasten för att inte AV ska avdunsta utan verkligen få verka.. sen naken på dagarna...

min medryttarhäst hade jobbig mugg/rasp/lymfangit, då fick ägaren örondroppar för hundag (katter?) att ha på, det funkade.. men det dämpar ju bara, det löser inte problemet!

sen alger!!! testa!!! :D

Hello!

Tur att din pålla inte reagerade på aloen då.. Vissa ska ju kunna göra det, säjer dom..

Jag har ju också en "mugghäst", det som är absolut värst för henne är hexocil (heter det så?), Muggen blir tvärsämre över natt varje gång jag fått den "smarta" ide'n att använda det..

Så pållar med extra känslig hud blir inte alltid hjälpta av det, tyvärr.
Min har blivit bättre på celeston(ett tag), fucidin( ett tag), hippotrim- i såren.. Men allt funkar bara ett tag, verkar som om muggen anpassar sej..

jaja.. Vi får väl kämpa vidare..

/ Lavinia, vars pålla oftast inte har ont, men såren ser ju för hemska ut ibland- naturligtvis inte när vet. är där och tittar på dom..

men då låter det ju som att det kommer inifrån på din med...

alger!!!! fick ordning på fjordingens exem (inte samma sak, men det kom oxå inifrån på henne), idag är hon såååååå fin :love:

hej!

Tips mot mugg:

www.hippok9.nu
gå in på tips o råd, klicka på mugg.

Mugg kan vara ett tecken på nedsatt immunförsvar, t ex på grund av en virusinfektion eller allergi. Det är en svampinfektion som kan behöva behandlas både invärtes och utvärtes.

Lycka till ;)

Liknande trådar

Hästvård Någon som har några idéer om vad detta kan vara? Försöker göra en lång historia kort. 1/2 fick jag hem min fina tjej som jag har på...
12 13 14
Svar
270
· Visningar
30 021
Senast: sandrafors
·
Hästvård Jag misstänker att det här kan bli långt och mest vill jag skriva av mig och få alla bitar sammanfattade på ett ställe. Alla tankar och...
Svar
5
· Visningar
1 810
Senast: Jerseyite
·
Hästvård Jag bli bara så less och börjar känna att jag snart nått punkten där jag inte orkar mer. Samtidigt så vetesjutton om jag orkar...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
11 729
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Valp 2025