orkar inte hålla vänster galopp

Sv: orkar inte hålla vänster galopp

Problemet finns ju enbart på bana (ridhus eller ridbana) så därför tror jag inte att det gör ont då han inte borde galoppera glatt överallt annars.
Jag driver och har lätt hand men det hjälper inte utan han bryter av.
Jag tror att jag kanske kan ha kommit på problemet men måste testa det först och se om jag har rätt eller inte.. för igår hade han inga problem i nått varv och då red jag på volt ute på en äng.

Det man kan se utifrån bilderna är att höger galopp inte är i balans/taktmässig medans vänster galopp är det, dock inte eftergiven.

Första bilden på höger galopp så syns det inte att hästen galoperar över huvudtaget, är du säker på att det inte är i en övergång eller något trassel? Det ser ut som hästen inte har hunnit lyfta på det högra frambenet, vilket tyder på att hästen knappt galoperar alls.

Den andra bilden på höger galopp har hästen satt ner vänster fram innan höger bak, vilket tyder på att hästen är i obalans/mycket framvikt.

Den första bilden på vänster galopp är så suddig så jag ser inte men den andra bilden så ser hästen ut att vara taktmässig.

Jag skulle råda dig att ta hjälp av en tränare för på bilderna så ser förutsättningarna ut att vara bättre i vänster galopp än höger, jag tycker alltså inte att din beskrivning av vad som är önskvärt verkar stämma med det (i alla fall jag anser) vara korrekt. Ibland känns det konstigt när man är på rätt väg. Kanske hästen helt enkelt inte orkar galopera i vänster galopp för att den där faktiskt galoperar, men i höger galopp är det bara krabbgång, alltså orkar den.

första bilden är en fattning

Jag har en tränare jag ska börka rida för lite oftare nu men vi valde bort galoppen på förra träningen då hästen var så spänd (och ensamast i hela världen så han gnäggade varannan meter..) och då tyckte jag att det var dumt att lägga på yttligare en sak som är jobbig för han. Men förhoppningsvis så inser han att han inte dör av att vara ensam på nytt ställe snart.

Jag tror att jag får han för mycket på plats i traven före jag fattar vänster så han helt enkelt försöker för mycket och därför inte orkar för allt sitter där det ska och då blir det för jobbigt.
Och ja hans vänster galopp är bättre än höger men i höger så kan han ju galoppera mera på så där har jag ju en chans att kunna jobba med den och få den bättre.

DÅ tänker vi nog lite likadant. Det som gäller för dig är ju att lära dig understödja och hjälpa honom i vänstergaloppen så han orkar fyra galoppsprång, nästa pass sex galoppsprång och så vidare. Det tror jag hänger mycket på dig (utan att veta hur du rider men det är ju sådant alla vi vanliga dödliga måste se över).

Jag skulle nog rida lika dant i högergaloppen om jag vore du, bara 5-6 galoppsprång och ny fattning - så du hittar takten där också.

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
20
· Visningar
2 053
Träning Jag behöver lite tips och inspiration. Min häst är 8 år och går stadigt i förvänd, har en bra grund galopp men är inte så reaktiv. Han...
Svar
17
· Visningar
2 278
Senast: JohannaB
·
Hundhälsa Obs långt inlägg. I slutet av maj sprang jag och min dvärgschnauzer Hasta ihop på en agilitytävling, vi flög iväg bägge två så jag vet...
Svar
4
· Visningar
886
Senast: igbest
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 316
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar