orkar inte hålla vänster galopp

sweep

Trådstartare
Har haft ett litet problem med min häst ett tag nu.
Han fattar båda galopperna bra men i vänster så bryter han av efter 2-3 språng fast att det känns bra före.
Han kan galoppera lite längre om jag driver på så han mer eller mindre rusar i galopp men då blir det ju ingen bra galopp alls.
I höger så kan vi galoppera på mycket mera (men jag rider inte så mycket i galopp utan kanske 2-3 varv på volten som mest)

Vad kan vara felat som gör att han inte orkar galoppera i vänster?
Vad kan jag göra för att hjälpa honom?

Sv: orkar inte hålla vänster galopp

Ung, gammal, ras?

Har aldrig kunnat galoppera, eller har det kommit nu? Gäller det bara på bana eller också i skogen?

Kan ju finnas tusen förklaringar, dålig balans, sned häst dåligt utbildad.

Om man utgår från en frisk häst är hjälpen att fatta, inte att galoppera i sig själv.

han är 17, varmblodig travare

Han kan galoppera men han orkar inte hålla den i vänster galopp nu..
Jag galopperar inte så ofta ute i skogen då han stack mycket förr och det sitter i mig än men när vi väl galopperar ute så tar han nästan bara vänster galopp.. samma om han blir stressad... då väljer han vänster galopp.
Men han orkar inte hålla den när jag fattar den på bana.

Om jag skulle vara du skulle jag galoppera ett halvt varv på en volt. Sen skrittar du resten av halvan. Ny galoppfattning ett havt vav och sen skritt igen. Då galopperar du som i små intervaller, den korta sträckan som hästen idagläget orkar. Galoppfattning är bra övning utan att slita för mycket.

jag får inte ens till en halv volt. Det är ju det som är problemet.
Jag brukar oftast rida som mest en volt i galopp (i den galopp som funkar helt bra) men i vänster så får jag inte ens till en halv volt.. Hinner fatta om 3 gånger typ innan vi kommit en halv volt..

Har själv en travare som varit svag i galoppen fast i höger. Det jag har gjort är att göra mycket fattningar för att stärka upp honom. Nöj dig med 2-3 galoppsprång i taget, bryt av och gör en ny fattning. Oftast brukar travare ha en stark och en svag sida och detta har fungerat mkt bra på min kille.

Sen är det ju svårt att sitta och skriva när jag inte sett hästen irl, men min häst hade väldigt svårt med balansen i höger, ställde sig gärna utåt och hade en taskig koordination. En fast hand och en stadig yttertygel har hjälpt honom otroligt mycket i att hitta sin egen balans, bara ett tips! :) Lycka till!

Det är FATTNINGARNA som bygger galoppen inte hur långt du galopperar. Så bara fatta hela tiden, INGET annat sen kommer du märka att om ett tag (2mån eller så) att han kommer orka mkt bättre. Så har jag byggt upp galoppen på min herre och det gick mycket fortare än jag trott. Jag har inte koncentrerat mig på annat än just fattningarna och berömma så fort han tar dem, spelar ingen roll om det är ett steg eller 3st. När jag var hos min hopptränare för någon vecka sedan så galopperade vi flera varv utan problem och det har jag aldrig provat hemma, men som sagt det märks att fattningar räcker för att bygga. Det är för övrigt min dressyrtränare som sagt detta till mig med fattningarna...

Så kort och gott bara fatta galoppen koncentrera dig inte på hur många steg eller hur mycket han orkar, så kommer resten som ett brev på posten. Hoppas att du är med i ridtravarföreningen ;)

Jag kan fatta galopp hur många gånger som helst och ändå så bryter han av efter 2-3 språng och detta är nått NYTT. Förut har vi inte haft problem.
Han kan galoppera när jag longerar, när han är lös, osv
Men INTE på volt i ridhuset, då "orkar" han inte.
Så jag anser att problemet vi har nu är att galoppera framåt något mera än dessa 2-3 steg. För han ska orka utan problem.

Nej jag är inte med i ridtravarföreningen.

Jag vet hur travare funkar och alla hästar har en stark och en svag sida ja det vet jag.
Saken är den att han själv bryter av.
Jag fattar galopp och den känns bra och helt plötsligt så bryter han av så inga tecken på att han inte orkar före.

höger galopp såg ut såhär 21/5
27664552.jpg

27664553.jpg

och vänster såhär
27664554.jpg

27664556.jpg

Ok fattade inte som om att det kommit nu helt plötsligt men om så är fallet då skulle jag vara orolig för att han har ont/är låst ngn stans. Ta ut en ET för att kolla igenom honom, om inte annat åk till klinik och gå genom honom ordentligt. För om det nu är så att han kunnat galoppera i den galoppen innan utan detta problemet och att det inte är något annat så som vila som gjort att han inte har orken nu så kan jag inte se någon annan anledning.

Att han själv bryter av är ju ett tecken på att någonting är fel, antingen har han ont någonstans eller så orkar han inte. Om jag fattat det hela rätt så har han utan problem orkat med vänstergaloppen tidigare men inte nu helt plötsligt?

Utifrån det jag ser på bilderna, så är han inte i en bärig form ännu och hästen ser lite spänd ut i nacke/hals.. Har jag fel?

Tänk på också som jag sa tidigare att ha en mkt stadig hand och var extra stadig på ytter, det hjälper hästen att balansera upp sig. Det blir lätt att man lättar på tyglarna när en häst inte vill gå i galopp, man liksom tror att man hjälper hästen genom att ge längre tyglar och att man själv rider hästen fram, det är hästen som skall möta upp ryttaren och inte tvärtom.

Senast ändrad av en moderator:

jag ber honom bara galoppera på framåt på bilderna. Det är det enda jag kräver. Och ja han var något spänd då jag red sammtidigt som en annan tränade och vi hade 5-6 som kollade på och det var ett av dom första passen på utebanan för året. Men han ska i vilket fall som helst kunna galoppera på framåt då det är det enda jag begär

Ja han har orkat galoppera mera i vänster förut men som sagt jag galopperar sällan mera än ett varv på volten men nu så går inte ens det utan han bryter av före. Han galopperar i hage, på lina, osv utan problem i båda galopperna.
Han väljer SJÄLV vänster galopp ute eller om han blir lite taggad/stressad så därför har jag svårt att tro att det gör ont att galoppera i vänster när han tar det själv i andra situationer. Problemet finns bara i ridhus/ridbana.

Kan det vara att du, utan att vara medveten om det, stjälper honom i vänster galopp när ni är på bana?

Eftersom han utan problem tar vänster galopp på lina och även väljer den vid uteritt så funderar jag i banor på att det är kombinationen ryttare-volt som gör det svårt för honom. Se till att du sitter mitt över hästen med vikten på inre sittbenet, stöd i yttertygeln och så driver du honom mer.

Är han rak i galoppen ute? eller vill han sätta rumpan mot något håll?

ja det är ju antagligen något jag gör men jag vet ju inte vad.. Jag tycker att jag gör rätt men tydligen inte

Får testa att galoppera honom rakt fram sen på någon lämpig väg och känna efter..

ute på ängen så kan han galoppera utan problem i båda varven.. red en 2-3 varv eller nått på volt

om det har kommit pang bom skulle jag höra med en vet först och främst (man börjar med vet sen ev e.t., massör o.s.v.) och hittar man inget skulle jag tro att du inte driver tillräckligt mycket.

om vi förutsätter att han inte har ont skulle jag om jag var du försöka att konstant tänka att du kramar om med skänklarna på honom och har en ganska lätt hand som inte bjuder till att stanna. strunt samma om det går lite fort och han har huvudet uppe, det viktiga är att han galopperar.
sen skulle jag inte galoppera på volt, det kan vara svårare och är mer samlande, jag skulle försöka rida längs långsidor på bana/i ridhus och ju bättre det går börja vända över ridbanan och sedan ta volter.
och koncentrera inte på det enkla varvet, försök få honom att galoppera ett par varv i ridhuset i vänster galopp och sedan avsluta med högergaloppen som belöning för att den är enklare.
gör mycket fattningar och överlag många övergångar.

Men kan du inte longera hästen så får hästen hitta sin egna balans? Det gjorde jag d min häst var tvungen att hitta koordinationen i igångsättning (hade fjärde gradens fång)Nu funkar galoppen jättebra!

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
20
· Visningar
2 053
Träning Jag behöver lite tips och inspiration. Min häst är 8 år och går stadigt i förvänd, har en bra grund galopp men är inte så reaktiv. Han...
Svar
17
· Visningar
2 278
Senast: JohannaB
·
Hundhälsa Obs långt inlägg. I slutet av maj sprang jag och min dvärgschnauzer Hasta ihop på en agilitytävling, vi flög iväg bägge två så jag vet...
Svar
4
· Visningar
886
Senast: igbest
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 316
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar