Oreg blir reggad??

Sv: Oreg blir reggad??

Förtydligar ännu en gång! Det är inte hunden i sig jag anser vara en dålig hund utan orsaken till varför uppfödaren inte reggar som är skum. Förstår du skillnaden? Det är så liten kostnad att regga så det kan inte sitta i det.

Javan

Att registra en hund kostar ett par hundralappar - men prisskillanden mellan en oreggad och en reggad skiljer på ett par tusen...
Altlså tjänar man på att regga valparna, MEN varför finns det då s.k oreggade rasrena hundar?
Det är väldigt vanligt tex inom rottisar så jag kan lista de vanligaste orsakerna

1. Föräldradjuren upfyller INTE rasklubbens krav på avelvillkor, vardet gäller häslokrav och krav på känd mentalstaturs (både hd/adfel och mentla brister är nedärvningsbara!!!)
2. de är egenligen inte alls renrasiga
3. Uppfödaren är så okunnig att den inte vet vad som krävs (dålig förutsättning för friska,bra valpar)
4. Upföadren bryter emot skk regler var det gäller ex, vila mellan kullarna, hur många kullar som får tas på varje tik eller tikens ålder
5. Upföaderen har inte rent mjöl i påsen och kan tex vara utesluten ur skk.

Det är klart att spelar roll även om man har hemma hund

Hur många kullar får man ta på en tik då?
Ålder och allt det där? Hur lång vila och när infaller den?

Varför spelar det roll om man har en "hemmahund", rent praktiskt alltså? Nu menar jag inte om hunden inte är reggad av några "skumma" skäl. På rottis skiljer det nog snarare kanske fem tusen i pris mellan oreggad och reggad.

Jag skulle inte köpa en oreggad rottis om jag inte visste varifrån den kom. Men jag har en som är uppfödd av min svärmor och jag vet precis varför den inte är reggad och det är inte av något av de skäl du angivit. Så för mig spelar det ingen roll att hon inte är reggad alls. Eftersom jag inte tävlar, inte avlar och inte är utställningsintresserad. Min hunds föräldrar är friröntgade och pappan mentaltestad med kanonresultat. Min hund är också otroligt mentalt stabil. Däremot har jag flera bekanta som köpt rottisar från kennlar som antingen haft höftproblem eller menatlproblem (en så grava mentalproblem att den fick avlivas...).

Med det vill jag bara säga att visst, reggade hundar är jättebra, en helt annan kontroll m.m. MEN det är ingen garanti för att man faktiskt får en jättebra hund. Medans man faktiskt, förutsatt att man vet hundens bakgrund kan få en kanonhund men som då inte är reggad.

Liknande trådar

• Låst
Hundavel & Ras Hej! Jag köpte i valp i augusti i år och vart då informerad att valpen inte hade stamtavla. Vilket inte gjorde mig något då jag inte...
9 10 11
Svar
208
· Visningar
21 498
Senast: Gunnar
·
Hundavel & Ras Jag sitter och gottar mig i allt som är hund tillsammans med en vän som också planerar valp inom kort. I min familj har planerna...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 013
R
Övr. Hund Istället för och fortsätta i en tråd som handlar om att vara publik på utställning så tänkte jag att det kanske kunde vara bra med en...
Svar
16
· Visningar
989
Senast: Myrten
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 830
Senast: fixi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30