Oreg blir reggad??

Sv: Oreg blir reggad??

Det skulle jag ha frågat...då får du en indikation om huruvida hon kan tänkas ändra sig..... :smirk:

jag har inte med hunden att göra utan jag bara svarade på din fråga.
Alla kan väl ändra sig och det finns säkert 1000 anledningar till att hon inte reggade från början.

Jag ställde frågan till Lady:Vip som sa att man KAN kanske efterregga HELA kullen.
Därför undrade jag om man kan göra det oavsett ålder.

Det är möjligt att du tycker att det är en korkad fråga, men det är ditt problem.

Jag köpte en preggad dobbis för 5 år sedan och undrar bara om det går att regga henne och hennes tre syskon, tydligne så behövde inte just uppfödaren göra det.

*knapplån*

Saxat från SKK's registreringsbestämmelser;

Endast uppfödaren äger rätt att få hund registrerad i SKK. SKK sänder inte registreringsbevis till annan person. Med uppfödare avses här den/de person/er som vid parningstillfället innehaft avelsrätten till tiken.

Hund, som är äldre än 5 månader när ansökan om registrering inkommer till SKK, kan i undantagsfall få registreras om uppfödaren visar att han haft giltig ursäkt för den sena ansökan.

Vitsippan skrev:
*knapplån*

Saxat från SKK's registreringsbestämmelser;

Endast uppfödaren äger rätt att få hund registrerad i SKK. SKK sänder inte registreringsbevis till annan person. Med uppfödare avses här den/de person/er som vid parningstillfället innehaft avelsrätten till tiken.

Hund, som är äldre än 5 månader när ansökan om registrering inkommer till SKK, kan i undantagsfall få registreras om uppfödaren visar att han haft giltig ursäkt för den sena ansökan.
Tack, ett bra svar som förklarar bra på min fråga.

Tiggertjejen skrev:
Alla kan väl ändra sig och det finns säkert 1000 anledningar till att hon inte reggade från början.

Ge mig en!

Själv kan jag faktiskt inte komma på en enda BRA anledning till att inte registrera en valpkull.

beda skrev:
Ge mig en!

Själv kan jag faktiskt inte komma på en enda BRA anledning till att inte registrera en valpkull.
Jag vet inte vilken valpkull ni diskuterar, men min hund och hennes tre syskon blev inte reggade för att hon ANTAGLIGEN inte fick ta kullen från början. Hon pratade något om det har jag för mig, att det var för krångligt och hon hade ju uppfödning på en annan ras också. Kanske har hon tagit för många kullar på rad på samma tik, vad vet jag. Jag vet att då brydde jag mig inte, men nu hade det varit lite kul om hon vore reggad.

Fast det är något som jag skulle bry mig om... Varför de inte får regga valparna just pga att de kan ha regförbud av sådana anledningar som gör att jag inte vill ha valp därifrån av omtanke om ex tiken som får vara "penga"maskin och ha kullar alldeles för tätt eller att det är annat som brister ex avel på sjuka föräldradjur.

Sen om man inte vill ha en renrasig hund må vara osagt - men jag drar nog ören åt mig mera om två renrasiga hundar av samma ras får en kull och den INTE reggas (får då vill jag veta varför då det är så liten kostnad på det stora hela samt att de pengarna får man igen vid försäljning) mot att grannen har en kull på höttebött....

Javan

Familje problem kanske av alla dess slag?

En mycket god anledning att INTE köpa en valp därifrån.... Är det något som är viktig än mer än arvet hur en valp ska bli så är det dom första veckorna i en valps liv. är det då familjeproblem kring en tiks valpkull kan det gå hur galet som helst.

Javan

ehh, jag ska inte köpa valp därifrån ta det lugnt, svarade bara Beda!

Det skulle jag också nu, men då visste jag itne varför valparna inte reggades, det har liksom slagit mig i efterhand lite. Jag visste inte heller då att det är så pass liten kostnad att regga valpar, hon sa bara då att det var för dyrt att regga eftersom hon redan hade kennel på den andra rasen. Och om hon var tvungen att regga dem så var hon tvungne att ha kennel på även den rasen och det blev för dyrt. När jag köpte min tik som nu är 5 år gammal så var det inte något jag räknade ut själv, jag visste itne ens då att så många människor idiotförklarar människor som köper oreggade hundar.
Okunnig? Ja, om det, men inte om uppfostran och hantering av hund så det har ju blivit bra i alla fall till slut.

:) Men huvudsaken är väl att man lär sig något? Nästa gång du köper hund så kommer du säkert fråga eller hur?

Jag betvivlar inte en sekund att dina hundar har det bra - min motvilja mot icke reggade rasrena hundar har mer med uppfödaren som förmodligen inte får regga än med de stackars valpköpare som inte vet alla skk:s regler och så vidare...

Alla lär vi oss eftersom i hundvärlden och ingen är proffs från början så det var då inte meningen att idiotförklara någon för att de köpt oreggat. Om du uppfattade det så ber jag om ursäkt.

Men jag ville förklara varför man ska vara skeptisk till den sortens valpköp. Sen ser allt hårdare uti text än vad det kanske menas?

Javan

Javan skrev:
:) Men huvudsaken är väl att man lär sig något? Nästa gång du köper hund så kommer du säkert fråga eller hur?

Jag betvivlar inte en sekund att dina hundar har det bra - min motvilja mot icke reggade rasrena hundar har mer med uppfödaren som förmodligen inte får regga än med de stackars valpköpare som inte vet alla skk:s regler och så vidare...

Alla lär vi oss eftersom i hundvärlden och ingen är proffs från början så det var då inte meningen att idiotförklara någon för att de köpt oreggat. Om du uppfattade det så ber jag om ursäkt.

Men jag ville förklara varför man ska vara skeptisk till den sortens valpköp. Sen ser allt hårdare uti text än vad det kanske menas?

Javan

Du behöver inte be om ursäkt, det var inte du som tog i lite mycket om att köpa oreggat :) ;)

Visst har jag lärt mig, och jag och min man pratadeo m att köpa en GD eller boxer nu i sommar och göra allt "rätt". Men när jag fyllde år fick jag ännu en oreggad dobermann av min man och hans familj. Inte hade jag hjärta att tacka nej till valpen osm redan var betald och allt så jag har nu två oreggade dobbisar. Båda två lika underbara och lättlärda. Jag har även en blandrashund som jag fått eftersom ägaren skulle skjuta henne för att hon var trött på henne.

Jag kunde inget om skk då när jag köpte min första oreggade hund, jag har också ägt en blandrashund :eek: .

Som du säger, man lär ju sig av misstagen man gör. ;)

Vill bara tillägga att en oreggad hund faktiskt inte behöver per automatik vara en "sämre" hund. Det beror ju mycket på vad man ska ha hunden till, avel, utställning och tävling är ju oftast borta. Men som jag har ju bara min hund till sällskap och hemmaträning, då spelar det ingen roll. Men som sagt, det kan ju vara bra att veta varför den inte är reggad, så kan man ta ställning till skälet.

Liknande trådar

• Låst
Hundavel & Ras Hej! Jag köpte i valp i augusti i år och vart då informerad att valpen inte hade stamtavla. Vilket inte gjorde mig något då jag inte...
9 10 11
Svar
208
· Visningar
21 498
Senast: Gunnar
·
Hundavel & Ras Jag sitter och gottar mig i allt som är hund tillsammans med en vän som också planerar valp inom kort. I min familj har planerna...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 013
R
Övr. Hund Istället för och fortsätta i en tråd som handlar om att vara publik på utställning så tänkte jag att det kanske kunde vara bra med en...
Svar
16
· Visningar
989
Senast: Myrten
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 830
Senast: fixi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30