Ord och inga visor om delad föräldraledighet:

Sv: Ord och inga visor om delad föräldraledighet:

Lusten kanske måste väckas?
Svårt att komma igång om man inte vet vad det handlar om.

Som sex ungefär.

Ja, det är möjligt. Det vet ni bäst, ni som har barn, hur era "pappor" reagerade. Om de blev mer intresserade efter ett tag, i de fall de var avvaktande från början.

Lusten kanske måste väckas?
Svårt att komma igång om man inte vet vad det handlar om.

Som sex för kvinnor ungefär.

Måste även kvinnors lust till sina bebisar "väckas"?

Jag tror inte att pappors lust måste väckas utan den finns där från början med.

Jag tar absolut inte illa upp. Jag förstår att universitetsvärlden är en ankdamm, min man jobbar där, och han håller in hakan ganska ofta. Men man kan berätta anonymt för tidningarna och be att de tar upp problematiken. De flesta jag intervjuar motiverar det med att vilja hjälpa andra och föra upp frågan till diskussion. Och även om inte han vill stå med sitt namn kan andra göra det, som har varit med om liknande behandling.

Ja, frågan kommer då en dag eller två till diskussion. Men inget händer. Så - sedan då? Särskilt anonym är man inte heller när man sticker ut ifrån mängden och ifrågasätter.

Anonymiteten försvårar också trovärdigheten.

Märk väl att jag är medveten om att inte alla arbetsplatser är katastrofalt ojämnställda, men många är det. För många.

Ja, frågan kommer då en dag eller två till diskussion. Men inget händer. Så - sedan då? Särskilt anonym är man inte heller när man sticker ut ifrån mängden och ifrågasätter.

Anonymiteten försvårar också trovärdigheten.

Märk väl att jag är medveten om att inte alla arbetsplatser är katastrofalt ojämnställda, men många är det. För många.

Stora företag är rädda om sitt ansikte och har ofta policys för den här typen av frågor. De är mycket känsliga för den här typen av skriverier. Facket kan säkert också hjälpa till att driva på. Jag tycker att din man ska tipsa vår kvinnaredaktion om du/han upplever att det är vanligt förekommande att man blir så illa behandlad.

Därför att MÄN skulle bli utsatta för något som vore nytt för dem.
Något som de INTE skulle acceptera.
Fast män är ju utsatta redan idag när det gäller att ta föräldraledigt. Det ser vi ju redan på många exempel. De får inte som de vill, men de höjer inga högre röster.
Sedan är ju frågan varför kvinnor har accepterat att det är orättvist?

Jag tror att folk är för mesiga för att ta denna diskussionen faktiskt. Det blir en trygghetsgrej i att man vet vad man har men inte vad man får. Tyvärr!
Bör vi legalisera om 50/50-tång? Ja, kanske för att tvinga folk att reagera. Men samma tvång kommer att förstöra för många som hade andra planer. Jag är en av dem!

Stora företag är rädda om sitt ansikte och har ofta policys för den här typen av frågor. De är mycket känsliga för den här typen av skriverier. Facket kan säkert också hjälpa till att driva på. Jag tycker att din man ska tipsa vår kvinnaredaktion om du/han upplever att det är vanligt förekommande att man blir så illa behandlad.

De flesta arbetar inte för stora företag. De flesta stora företag rekryterar dessutom en särskild typ av människor till ledande befattningar. På så sätt kan man också elegant undvika att adressera dessa policies.

Men jag undrar över ditt eget jobb som journalist.

Hur fick du det? Kritikskt tänkande verkar inte existera i ditt medvetande. Att kunna analysera och kritiskt ifrågasätta mekanismer i samhället borde vara en förutsättning för ditt jobb. Jag vet att denna kompetens inte alltid efterfrågas på vissa typer av media, men någon slags lägstanivå måste väl ändå finnas.

Vad gör dig till en god journalist? Jag frågar eftersom jag tycker du verkar sakna nyanser. Eller så kanske du inte håller med med samhällsjournalistik?

Bör vi legalisera om 50/50-tång? Ja, kanske för att tvinga folk att reagera. Men samma tvång kommer att förstöra för många som hade andra planer. Jag är en av dem!

Vår familj är en av dem som skulle drabbas hårt ekonomiskt av en individualisering av FP, eftersom mina dagar troligen skulle frysa inne. Vi är ändå otvivelaktigt för en större individualisering av föräldraförsäkringen. Jag vill ju att mina barn skall vara friare att välja det som passar dem än vi är i dagsläget, friare från normer och press av "hur det skall vara". Jag vill luckra upp "så här gör man" till att innefatta många fler möjligheter, så att de kan välja mer på riktigt och inte som i dagsläget pseudoval skapade av samhällets orimliga strukturer. Jag är som sagt för en tredelad och förlängd modell, det tror jag är en utmärkt övergångsmodell inför 50/50.

Vad gör dig till en god journalist? Jag frågar eftersom jag tycker du verkar sakna nyanser. Eller så kanske du inte håller med med samhällsjournalistik?

Eller så kanske du inte känner mig alls och dömer väl fort?
Nyanser framkommer inte så väl på internet.

Det som gör en god journalist är förmågan att sätta sig in i någon annans situation och att kunna beskriva den. Att få folk att slappna av och berätta. Det kräver fantasi, känslighet och mod på samma gång. Att bemöta en förälder till ett mordoffer är inte det lättaste. Eller en förälder vars barn har tagit livet av sig. Det gör jag rätt ofta. Och bra...

ps. universitet är stora organisationer, därför skrev jag större företag.

Men Silverkedjan, det beror helt på var du bor skulle jag vilja säga.

Det tror inte jag. Jag bor i Stockholm, med skyhöga bostadspriser. Min man tjänar mer än dubbelt så mycket som jag, och slår i taket. Vi har valt att bo kvar i vår tvåa, vilket gör att vi har råd att dela på barnledigheten, med hjälp av lite tillskott från sparpengarna. Wo ein Wille ist, ist auch ein Weg, osv...:)

Fast män är ju utsatta redan idag när det gäller att ta föräldraledigt. Det ser vi ju redan på många exempel. De får inte som de vill, men de höjer inga högre röster.

Nej, därför att det kostar i prestige. vad skall grannen säga? Det är viktigare än barnen.

Sedan är ju frågan varför kvinnor har accepterat att det är orättvist?

Jadu, vi har ju redan listat flera skäl (i natt om jag inte minns fel? ;)). Prestigeförlusten är inte lika stor för kvinnan eftersom hon genrellt sett är mindre benägen att hävda sin prestige. Då är det lättare att ge efter.

Jag tror att folk är för mesiga för att ta denna diskussionen faktiskt. Det blir en trygghetsgrej i att man vet vad man har men inte vad man får. Tyvärr!

Instämmer till fullo. Men det har förmodligen delvis att göra med det som I_U tar upp. Det långsiktiga perspektivet för familjens skull blir viktigare än att jag som individ har rätt. Alla aktioner kostar, och man väljer den som kostar minst. Antingen ekonomiskt, känslomässigt eller både ock.

Bör vi legalisera om 50/50-tång? Ja, kanske för att tvinga folk att reagera.

Inte för att tivinga, utan för att skap möjligheter för en annan struktur.

Men samma tvång kommer att förstöra för många som hade andra planer. Jag är en av dem!

Nejdå, inte förstörs sitiationen för dig! den blir bara lite trixigare att få till. men du gillar ju utmaningar! ;)

Vår situation hade också försämrats med en 50/50-lösning. Men jag hade kunnat leva med det. Föräldrarförsäkringstiden är trots allt en mycket begränsad tid. dessutom tror jag om mig själv att vi fixat tillvaron som vi vill ändå. Staten kan bara underlätta vissa beslut, inte tvinga den enskilde att fatta dem. Vi hade helt enkelt få ta den ekonomiska smällen som det inneburit om min man fått den lägsta fp-ersättningen.

Om de blev mer intresserade efter ett tag, i de fall de var avvaktande från början.

De var oerhört engagerade från början.
men det kan ha berott på att dessa barn var något som de hade önskat sig så väldigt mycket.

Men just själva den kroppsliga lusten till barnen väcktes nog när jag helt resolut satte bebisen i deras famn och gick och gjorde något annat.

Jag är som sagt för en tredelad och förlängd modell, det tror jag är en utmärkt övergångsmodell inför 50/50.
:bow:

Jag är som jag skrivit innan också öppen för denna kompromiss.

Det vi kan fråga oss är vilka ur "de två lägren" som inte kan acceptera en sådan kompromiss. Kan vi få lite svar på det?

Måste även kvinnors lust till sina bebisar "väckas"?

Ibland.
Men den brukar ju vakna med förlossningen och den första amningen.
Kvinnor som blivit sövda och snittade kan annars ofta berätta om att de inte förstått att de fått barn förrän de fått barnet till sig.

Jag tror att folk är för mesiga för att ta denna diskussionen faktiskt. Det blir en trygghetsgrej i att man vet vad man har men inte vad man får.
Ja precis så är det som jag också tror.

Svenskar har blivit "Trygghetssystemsmissbrukare".

Det skulle jag acceptera rakt av! Det vore ju en oerhörd förbättring mot nuvarande, och jag skulle troligen samtidigt välja att se det som att man kanske bör gå vidare mot 50/50 längre fram. Systemet skulle ge erfarenheter och man skulle bättre kunna förutsäga vad en 50/50 delning i praktiken skulle innebära.

Ibland.
Men den brukar ju vakna med förlossningen och den första amningen.
Kvinnor som blivit sövda och snittade kan annars ofta berätta om att de inte förstått att de fått barn förrän de fått barnet till sig.

Ca 12-20 procernt av alla nyförlösta mammor drabbas av förlossningsdepression som i de flesta fall innebär svårigheter att knyta an till sitt barn. Dessa kvinnor behöver få sin "bebislust" väckt, och det görs med fördel genom hud-mot-hud-kontakt, vilket stimulerar det mänskliga (observera inte det kvinnliga) anknytningshormonet oxytocin.

Tillägg: Alltså, detta var ju inte menat att läxa upp dig, Inte Ung, jag såg att det såg ut så. Det var menat som en belysning av vad det är som gör att man knyter an till sina barn.

Nej fan, nu måste jag uppfylla mina hushålleliga sysslor medans maken är ute, så att han inte blir besviken när han kommer hem från biblioteket. Fram med dammsugaren och skurtrasan! BBL.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Ta bort tandsten med ultraljud
  • Avlivning älskade katt
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka