Ord och inga visor om delad föräldraledighet:

Sv: Ord och inga visor om delad föräldraledighet:

Men statistiskt sett HAR kvinnor fortfarande lägre löner, så då kan man väl inte säga att vi har lyckats med våra krav? Bara för att DU personligen inte skulle acceptera en sänkt lön (i e innestående lönehöjningar) är det ännu så att kvinnor blir diskriminierade och accepterar det.

Nu har jag advokater i familjen så jag hade aldrig personligen dragit mig för att slåss, om jag hade ett bra case, som sagt var. Det har jag blivit uppfostrad att göra. Blir det bråk, bra, då händer det kanske något! Kvinnor tänker, ja. Men de kräver för lite och för sällan. De prioriterar annat. Annars hade inte samhället sett ut som det gör.

Och, för att göra som du säger - tala för mig själv - så är skälet till att jag inte har skaffat barn är jag inte har haft rätt partner och ffa inte haft någon lust att bli förälder tidigare. Min arbetsgivare är det sista jag oroar mig för. Man måste vilja ha barn också!

Istället hävdar du att det bara är att gå till pressen. Ser du inte att den "lösningen" är grovt tillyxad?

Det var ett förslag på åtgärd till den man du känner som har blivit illa behandlad. Inte en lösning på hela samhällsproblematiken, även om det faktiskt KAN leda till en skillnad. Det är inte nativt, det är baserat på tidigare erfarenheter.

Nej, men om du anklagar mig för att inte vara källkritisk baserat på 10 inlägg på internet, jag menar, hur källkritiskt är det? Vad ska jag svara? Varför ska jag försvara mig över huvud taget?

Jag har inte all tid i världen att engagera mig i diskussionen, tyvärr, och därför sätter jag stopp här. Nyanserna får vi ta någon annan gång.

Det var ett förslag på åtgärd till den man du känner som har blivit illa behandlad. Inte en lösning på hela samhällsproblematiken, även om det faktiskt KAN leda till en skillnad. Det är inte nativt, det är baserat på tidigare erfarenheter.

Nej, men om du anklagar mig för att inte vara källkritisk baserat på 10 inlägg på internet, jag menar, hur källkritiskt är det? Vad ska jag svara? Varför ska jag försvara mig över huvud taget?

Jag har inte all tid i världen att engagera mig i diskussionen, tyvärr, och därför sätter jag stopp här. Nyanserna får vi ta någon annan gång.

Varför skall jag vara extremt källkritisk gentemot dina inlägg? Jag antar att du är du och att din inlägg representerar dig själv. Det skulle jag kategorisera förstahandsinformation.

Som förstahandskälla (för dig själv!) har du dessutom möjligheter att presentera dina tankegångar så nyanserat som möjligt. Varför gör du inte det? Om du nu ändå lägger ned tid på att delta i debatten.

Nu har du inte tid att vara med längre. Det kanske är en tillfällighet, men givetvis undrar jag om jag inte någonstans lyckades nå dig?

Jag ser fram emot dina nyanser och din kritiska läggning en annan gång. :)

Tack för ditt uttömmande svar! :bow: :bow:
Jag ska kolla detaljerna senare. Jag var mest intresserad av könshormonernas inverkan på vårt sätt att vara.
Det andra låter verkligen som bullshit, helt klart.

Du kan glömma att jag idag skulla acceptera att få sänkt lön bara för att jag ska föda barn!

Nej sänkt blir den inte.
Men den blir inte heller höjd i samma omfattning som dina manliga kollegers löner.

Tyvärr.

Varför skall jag vara extremt källkritisk gentemot dina inlägg? Jag antar att du är du och att din inlägg representerar dig själv. Det skulle jag kategorisera förstahandsinformation.

Som förstahandskälla (för dig själv!) har du dessutom möjligheter att presentera dina tankegångar så nyanserat som möjligt. Varför gör du inte det? Om du nu ändå lägger ned tid på att delta i debatten.

Nu har du inte tid att vara med längre. Det kanske är en tillfällighet, men givetvis undrar jag om jag inte någonstans lyckades nå dig?

Jag ser fram emot dina nyanser och din kritiska läggning en annan gång. :)

Jag försöker göra research samtidigt, och då hinner jag inte lägga ner så mycket tid på svaren. Helt enkelt. Inget personligt alls.

Med källkritik menar jag att om du ska döma mig som journalist, bör du rimligen läsa mina artiklar, och inte mina inlägg på internet. Du har dragit en massa märkliga slutsatser om hur jag är i mitt arbete, något som inte ens är relevant för tråden (eller någonstans på buke).

Jag nämnde mitt jobb som ett exempel på ett yrke som inte går att kombinera med småbarn. Och att media kan vara en bra väg ibland om man blir diskriminerad. Det måste jag väl kunna göra utan att folk ska döma mig som yrkesperson?

Senast ändrad av en moderator:

Men samtidigt så förväntar i alla fall jag mig en högre kvalitet på det skrivna språket från en som har det som yrke än från en Busschaufför.
Så jag väntar mig att journalister och författare skriver bättre än jag i alla lägen liksom.
Även på ett forum.

70-talisterna är ännu värre.
Deras föräldrar föddes på 40-talet.
Och var den "Gyllene" generationen.
Inga problem där inte.
De åkte på vågen av 30-talisternas kamp.

Jag försöker göra research samtidigt, och då hinner jag inte lägga ner så mycket tid på svaren. Helt enkelt. Inget personligt alls.

Med källkritik menar jag att om du ska döma mig som journalist, bör du rimligen läsa mina artiklar, och inte mina inlägg på internet. Du har dragit en massa märkliga slutsatser om hur jag är i mitt arbete, något som inte ens är relevant för tråden (eller någonstans på buke).

Jag nämnde mitt jobb som ett exempel på ett yrke som inte går att kombinera med småbarn. Och att media kan vara en bra väg ibland om man blir diskriminerad. Det måste jag väl kunna göra utan att folk ska döma mig som yrkesperson?

Så, för att uttrycka det hela så enkelt som möjligt: ditt kritiska sinnelag är endast påkopplat på jobbet, stämmer det?

Men jag läser gärna dina artiklar. Om jag bara vet var de finns. Jag har bara svårt att tro att du är en person på jobbet och att du på detta forum bara pratar nonsen och lattjar lite allmänt.

Det aktuella ämnet vi diskuterar är ganska allvarligt, eller hur?

Så jag väntar mig att journalister och författare skriver bättre än jag i alla lägen liksom.
Även på ett forum.

Verkligen?
Då får jag nog göra dig besviken.
Du kanske inte vet att journalister har tajta deadlines? Och är mycket mer stressade än många andra yrkesarbetande? Och kanske inte lägger ner lika mycket krut på internetinlägg som på femsidiga personintervjuer?

Ja, man upphör aldrig att förvånas!

70-talisterna är ännu värre.
Deras föräldrar föddes på 40-talet.
Och var den "Gyllene" generationen.
Inga problem där inte.
De åkte på vågen av 30-talisternas kamp.

Vilken tur jag har då, som är 70-talist med 2 stycken 50-talister till föräldrar..

Verkligen?
Då får jag nog göra dig besviken.
Du kanske inte vet att journalister har tajta deadlines? Och är mycket mer stressade än många andra yrkesarbetande? Och kanske inte lägger ner lika mycket krut på internetinlägg som på femsidiga personintervjuer?

Ja, man upphör aldrig att förvånas!

Fast sitt kritiska sinnelag har man väl alltid med sig?:confused:

Nej sänkt blir den inte.
Men den blir inte heller höjd i samma omfattning som dina manliga kollegers löner.

Tyvärr.

Nej just. Och det tänker jag inte heller stillasittande acceptera om så sker. Däremot kan jag undra hur lätt jag skulle ha att bevisa att det beror på barnalstrandet.... :crazy:

Förhoppningsvis blir det ändå ganska lugnt på den fronten tack vare att sambon ska ta ut halva fl. Och vi jobbar i samma hus han och jag...

Ja, så kan du kanske tolka det. Puh - är vi klara med den biten nu?

Jag antar det... :crazy:

Varför talar du inte från början om att din journalistiska gärning är baserad på empati och snaskjournalistik. Då hade vi undvikit en situation där jag utgick ifrån att du hade de journalisiska kvalitéer som jag efterfrågar.

För hade du dessa egenskaper, så hade det inte varit svårt (även i en pressad tillvaro) att hänga med i svängarna när vi andra kompetenta busschaufförer och annat löst folk diskuterar ett samhälls- och individproblem.

Och kanske inte lägger ner lika mycket krut på internetinlägg som på femsidiga personintervjuer?

Lägga krut på?
Jag trodde att ett bra skriftspråk liksom satt där när man väl hade lärt sig det.
Inte att man behövde "lägga krut" på det.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka