Ord och inga visor om delad föräldraledighet:

Sv: Ord och inga visor om delad föräldraledighet:

Tja, det är inte så "bara" att dra inför rätta. Man blir känd på köpet och möjligheterna till fortsatt akrriär minskar om man upplevs som en "bråkstake". De konservativa krafterna som gillar den ordning vi har, kommer knappast att anställa en "bråkig" man.

Man kan inte å ena sidan skrika efter förändring, och å andra sidan fega ur om man blir orättvist behandlad och foga sig. Då får man ta strid. Jag hade aldrig tvekat om jag hade ett bra case. Men jag jobbar på tidning och vet vad en insändare eller artikelserie kan göra. Och det är en hel del. En man som slåss offentligt för att få vara hemma lär bli helgonförklarad. :)

Jaha, men då så har du ju inte upplevt problemen heller.

Fast det är knappast ett försvar väl? Man måste inte vara förälder för att kunna se och analysera sin omvärld. Problem måste inte vara självupplevda för att man skall vara medveten om dem?

Varför läser folk annars tidningar, rapporter eller lyssnar till annan information?

Man kan inte å ena sidan skrika efter förändring, och å andra sidan fega ur om man blir orättvist behandlad och foga sig. Då får man ta strid. Jag hade aldrig tvekat om jag hade ett bra case. Men jag jobbar på tidning och vet vad en insändare eller artikelserie kan göra. Och det är en hel del. En man som slåss offentligt för att få vara hemma lär bli helgonförklarad. :)

Du vet tydligen ingenting. :crazy:

Helgonförklarad hos läsarna i ungefär 5 minuter. Vem bryr sig om det?

Jaha, men då så har du ju inte upplevt problemen heller.

Ibland så undra jag om du driver med oss för att skaffa stoff till din journalistik?

Nej. Varför tror du det? Jag kan ärligt säga att jag aldrig gjort någon research eller inhämtat artikelstoff på Buke. Och jag driver inte med dig. Men jag tycker att din argumentation är så tvärsäkert kategorisk att det blir löjligt. Jag skriver vad jag TROR. Och vad jag upplever och vad andra i min närhet har upplevt. Det är väl okej?

*lånar knapp*

Pratar vi nu bara om de första två åren i ett barns liv? Eller pratar vi om hela uppväxten, iaf upp till tonåren?

Jag tycker nämligen att det är jätteviktigt att båda föräldrarna engagerar sig under LÅNG tid, inte bara det första året. För att dra ett exempel ur min egen barndom: pappa startade eget när jag var liten (minns inte exakt när, men under 5 iaf) och från det ögonblicket blev han "frånvarande". All tid gick till företaget, han hade aldrig tid att skjutsa mig till ridskolan, eller komma till skolan och titta på uppvisningar osv, eller helt enkelt spendera tid med mig hemma. Det enda han faktiskt tog sig tid till att göra var att hjälpa mig med och förhöra mig på läxorna.

Jag hade verkligen önskat att han varit mer närvarande, det hade nog hjälpt vår relation enormt. Idag har vi ingen bra relation alls. Trots att han var närvarande när jag var nyfödd och under det första året.

Du vet tydligen ingenting. :crazy:

Helgonförklarad hos läsarna i ungefär 5 minuter. Vem bryr sig om det?

Jag vet en hel del. Men någon måste våga för att få den förändring som ni önskar. Är man i den situationen kan man påverka väldigt mycket.

Fast det är knappast ett försvar väl?

Nej men en förklaring.
Man sätter inte igång och bråkar med hela världen när man har ett litet barn att ta hand om.
Det vågar man inte.
Utan man vill i första hand se till att säkra framtiden på längre sikt.

Man är som förälder mycket känslomässigt utsatt.
Och detta ÄR mycket svårt att förstå innan man själv har kännt känslan.

DÅ är vi alltså plötlisligt hormonstyrda, men inte annars? När det gäller att dela upp föräldraförsäkringen, tex?

DÅ är vi alltså plötlisligt hormonstyrda, men inte annars? När det gäller att dela upp föräldraförsäkringen, tex?

Ja det är vi.
Både män och kvinnor.
Alla föräldrar är styrda av sina instinkter.

Du försöker få det till att vara genusberoende.
Det är det INTE.
Och det finns det tydligen forkning på.

Jag undrar var man kan läsa om den.
Den skulle visa att män också utsöndrade oxytociner när de tog hand om sina små bebisar.
Precis som kvinnor gör.

Ja det är vi.
Både män och kvinnor.

Det är det INTE.

Jag undrar var man kan läsa om den.
Den skulle visa att män också utsöndrade oxytociner när de tog hand om sina små bebisar.
Precis som kvinnor gör.

Män och kvinnor har olika hormoner och hormonbalans. Det skiljer sig en hel del mellan könen. Sjävklart blir också män berörda av bebisar. Den typen av instinkter har hållit människosläktet vid liv genom årtusenden.

Men hur skulle en regel om 50/50 göra det mer rättvist om arbetsmarknaden är som den är idag?
Blir det inte så att ALLA som skaffar barn blir diskriminerade istället?

Nej men en förklaring.
Man sätter inte igång och bråkar med hela världen när man har ett litet barn att ta hand om.
Det vågar man inte.
Utan man vill i första hand se till att säkra framtiden på längre sikt.

Sant. Det har du förstås väldigt rätt i.

Det hindrar dock inte något intellektuella människor från att ta reda på fakta kring tillsättning av tjänster i näringslivet. Må så vara att man skulle (i teorin) röra upp himmel och jord i media om diskriminering drabbade den enskilda personen. Men det är inte sååå förtvivlat svårt att analysera läget något.

Det innebär därför att Sara-Idas ignorans inte kan förkaras bara av att hon inte är förälder själv.

Hon, precis som andra, kan se att folk, trots rättigheter, stillatigande accepterar orättvisor. Man behöver inte vara jättesmart för att förstå att det är starka krafter som kontrollerar mans- och kvinnoroller.

Mitt exempel om mannen som undervisade på universitetet är väl ganska tydligt? Han saknar varken kritiskt förhållningssätt eller förmåga att läsa lagar, göra analyser eller dra slutsatser. Hade han inte haft denna förmåga hade han inte haft den tjänst som han trots allt hade. Doktorerar gör man sällan över helgen när inspirationen slår till.

Varför skulle han, med denna potential plötsligt bli en "dum" person som inte har vett att hävda sina rättigheter?

Universitetsvärlden är mycket liten och begränsad i ett så litet land som Sverige. Möjligheten att få jobb på ett annat universitet efter en liten artikel i några tidningar ökar inte dramatist, snarare tvärtom.

Därför håller denne man truten och satsar på att söka jobb någon annanstans, eller byter verksamhet.

Sorry, Sara-Ida, att jag skrev ditt namn och "hon" om dig. Jag menar inget illa och vill att du är med i debatten också.

Senast ändrad:

Men hur skulle en regel om 50/50 göra det mer rättvist om arbetsmarknaden är som den är idag?

Genom att arbetsmarknaden inte skulle fortsätta att vara som idag.
Det skulle inte finnas ett kön att anställa för att tro att man kommer undan problemet med föräldraledighet.

Möjligtvis så skulle det bli en redig skillnad mellan föräldrar och barnlösa.
Men det skulle bli ett liv utan dess like och ordna upp sig.
Det gäller att dra undan mattan för möjligheten för arbetsgivarna att peka på att "Du har väl en fru" och förvänta sig att hon tar hand om barnen så att mannen kan sköta det "viktiga arbetet".

Möjligtvis så skulle det bli en redig skillnad mellan föräldrar och barnlösa.
Men det skulle bli ett liv utan dess like och ordna upp sig.
Varför skulle det bli ett redigt liv om det och ordna upp sej, när orättvisorna idag inte har ordnat upp sej utav ingenting?

Ja det är vi.
Både män och kvinnor.

Det är det INTE.

QUOTE]

Då hamnar vi återigen på frågan om det finns någon biologisk skillnad mellan könen?

Det kanske är svaret på allt!

Varför skulle det bli ett redigt liv om det och ordna upp sej, när orättvisorna idag inte har ordnat upp sej utav ingenting?

Därför att MÄN skulle bli utsatta för något som vore nytt för dem.
Något som de INTE skulle acceptera.

Man brukar ju skämtsamt säga att om män också kunde föda barn så skulle alla familjer ha exakt 2 barn.
Och att ingen man skulle acceptera att behöva arbeta som gravid.

Skillnaden blir att detta med föräldraskap plötsligt gäller alla utan undantag.
Och ingen man kan längre peka på sin kvinna och tro att "hon tar det".

*lånar knapp*

Pratar vi nu bara om de första två åren i ett barns liv? Eller pratar vi om hela uppväxten, iaf upp till tonåren?

Jag syftar på föräldrarförsäkringstiden. Jag håller med dig, men tom jag inser att vi måste börja någonstans. Blir föräldrarledighet normalt för både män och kvinnor så kanske det långa perspektivet kommer mer automatiskt?

Jag tror att det är svårare för en pappa att trivas med att vara frånvarande från sitt barn - om han knytit an från början. Men jag har tyvärr aldrig sett någon forskning som stöder den tesen.

Hon, precis som andra, kan se att folk, trots rättigheter, stillatigande accepterar orättvisor. Man behöver inte vara jättesmart för att förstå att det är starka krafter som kontrollerar mans- och kvinnoroller.

Sorry, Sara-Ida, att jag skrev ditt namn och "hon" om dig. Jag menar inget illa och vill att du är med i debatten också.

Jag tar absolut inte illa upp. Jag förstår att universitetsvärlden är en ankdamm, min man jobbar där, och han håller in hakan ganska ofta. Men man kan berätta anonymt för tidningarna och be att de tar upp problematiken. De flesta jag intervjuar motiverar det med att vilja hjälpa andra och föra upp frågan till diskussion. Och även om inte han vill stå med sitt namn kan andra göra det, som har varit med om liknande behandling.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka