Ord och inga visor om delad föräldraledighet:

Sv: Ord och inga visor om delad föräldraledighet:

ALLA arbetsgivare utan undantag ifrågasätter en man som vill ta ut hela föräldraledigheten och sedan jobba deltid. INGEN gör det med en kvinna.

Nej inte ALLA utan undantag. Skriv gärna de flesta arbetsgivare så blir det rätt. överdrifter i debatten gynnar ingen.

De har ju fått höra hela livet direkt eller indirekt precis det du skriver: "du kan inte/har inte rätt anlag för att du är man"

Sådant blir till slut en självuppfyllande profetia.
Och det mönstret måste brytas.

Jag tror inte män är nödbedda av andra skäl än att de blivit uppfostrade till att vara "riktiga män"; alltså såna som INTE kramar småbarn. Dessutom påverkas de ibland av att de blivit undanskuffade och dumförklarade av sina mammor, kvinnliga kollegor eller i värsta fall till och med sin respektive. Är det då konstigt att de inte tror de klarar det hela? De har ju fått höra hela livet direkt eller indirekt precis det du skriver: "du kan inte/har inte rätt anlag för att du är man"

Det är kanske en kombination av alltihop. en del tradition och uppfostran, en del uppväxt (småsyskon osv), en del hormoner (vi är ju trots allt intresserade av att föröka oss, god knows why) och en del samhällsattityder.

Det är på individnivå i dag, och delar man föräldraförsäkringen lika blir det på könsnivå! Inget stoppar dig eller din man att dela lika redan i dag.

Men herregud. Läste du inte vad jag skrev om min kollega? Visst "inget" hindrade hennes man från att ta sina sex månader med dottern. MEN PRISET ÄR FÖR HÖGT!

Lagligt eller ej, Hans arbetsgivare hade sett till att hans arbetsuppgifter gavs till någon annan.

Vad skall familjen göra utan hans inkomst, om de är beroende av den?

Jag kan ge dig ytterligare exempel. En manlig bekant som är doktor i historia valde att vara pappaledig i 9 månader. Pappren skrevs på, ledigheten var något denna pappa sett fram emot länge.

När han skall återgå till jobbet så "finns" han inte. Namnet på kontoret är borta, hans prylar ligger i en papplåda och - surprise! - de behöver inte hans tjänst längre. Den undervisning han bidrog med kan skötas av doktoranderna (som också gärna utnyttjas hämningslöst).

Vad gäller hans forskning, så kan han söka anslag och forska hemma om han vill - enligt dekanus.

Det är kristendomen på sitt vis.
Överallt.
Men just i Sverige (och några länder till) så var det just Luther som fick det att slå igenom.
Bl.a. för att man enligt Luther faktiskt skulle begripa vad det handlade om genom att det egna språket skulle användas.

Nej jag tror inte att Luther är ett blindspår.
Jag tror att det är därför som vi har de värderingar som får bl.a. Sara-Ida att peka på biologin som en orsak till könsrollerna.
Därför att detta var något som just Luther(anerna) trummade in.

Att det var biologiskt.

Det finns de som på allvar tror på skapelseberättelsen.
De är kreationister.
Det kommer också från Kristendomen och Luther.
Så mycket konstigt går att lura på folk.

Senast ändrad:

Men herregud. Läste du inte vad jag skrev om min kollega? Visst "inget" hindrade hennes man från att ta sina sex månader med dottern. MEN PRISET ÄR FÖR HÖGT!

Lagligt eller ej, Hans arbetsgivare hade sett till att hans arbetsuppgifter gavs till någon annan.

Jag kan ge dig ytterligare exempel. En manlig bekant som är doktor i historia valde att vara pappaledig i 9 månader. Pappren skrevs på, ledigheten var något denna pappa sett fram emot länge.

När han skall återgå till jobbet så "finns" han inte. Namnet på kontoret är borta, hans prylar ligger i en papplåda och - surprise! - de behöver inte hans tjänst längre. Den undervisning han bidrog med kan skötas av doktoranderna (som också gärna utnyttjas hämningslöst).

Vad gäller hans forskning, så kan han söka anslag och forska hemma om han vill - enligt dekanus.

Det är "bara" att dra inför rätta om ett sådant läge uppstår. Eller byta jobb. Eller gå till massmedia. Man ska inte ta skit. Däremot tror jag inte att det är särskilt vanligt med den typen av bemötanden från arbetsgivarna. Att det förekommer betyder inte att det är vanligt.

Då kan de väl leva på hennes inkomst. Flytta till en liten lägenhet och skära ner på sina levnadskostnader under tiden barnen är små?

För hon sitter väl inte och är beroende av hans inkomst?

För vad händer om han sticker?

Har folk ingen framförhållning alls?

*blink blink*

Senast ändrad:

Det var bondesamhället då.
Och var och en hade sina arbetsuppgifter.
Och man hade Pigor och Drängar.
Och Ammor.....

Problemet med Luther blev inte tydligt förrän vid industrialiseringen.
Då arbete och hem blev skilt från varandra.
Innan dess så var ju liksom alla "hemma" och arbetade.
Sedan så kom kriget och kvinnorna behövdes i industrin.
Efter kriget så ville inte kvinnorna ge upp sin nyvunna självständighet.
Men då så stod Luther där med sina regler.
Och då så kom konflikterna.

Det är sant att könsrollerna blev mer cementerande efter Vasatiden. Det var ju viktigt att se till att folk gifte sig och att detta bokfördes så noggrannt som möjligt. På så sätt hade man koll på var makten och tillgångarna fanns, så att det inte kom konstiga arvingar från både här och var och aspirerade på jorden.

Men industrialiseringen är ju långt senare. Jag får inte riktigt ihop det med Luther? Visserligen finns det lutherska arvet under början av 1900-talet, men arbetat har ju alla gjort, alltid. Industialiseringen var ju egentligen bara ett slags byte av arbete. Inte ver det självständigt eller fritt heller. Det var ju mannen som fick lönen i sin hand. Kvinnan vid hans sida var ju assistent.

Eller vilken tid syftar du på? Det varierar ju lite om det är tidgt 1900-tal eller under krigsåren.

*funderar som den historielärare jag trots allt är*

Vilket utav det?
Vissa saker har jag läst i böcker om just Religion, Historia och Religionshistoria.
Och andra saker vet jag säkert.

Att mina värderingar bygger på Luther? Du känner ju inte mig, liksom? ;)

Nej men han är.
Särskilt om hon sticker.
Det gäller ju även åren efter småbarnsåren och att få ett nytt arbete alls över huvud taget efter att man har varit hemma.

Men det där hade ju Gnist den totala lösningen på.
Bara det att hon inte vill dela med sig av den.

Eller vilken tid syftar du på? Det varierar ju lite om det är tidgt 1900-tal eller under krigsåren.

Jag syftar på båda delarna i olika perioder.
Först det tidiga 1900-talet när arbete och hem skildes åt.
Och Luther liksom fördelade männen ut utanför hemmen och kvinnorna kvar i hemmen.
Kvinnorna odlade iofs ofta en del av maten och arbetade på det viset för familjens försörjning.

Sedan efter krigsåren när saker och ting liksom skulle åtegå till det "normala" och Luther var där och skulle peta tillbaka saker till könsordningen.
Men stötte på patrull i form av Kvinnorörelsen som hade kommit igång när kvinnorna upptäckte att de faktiskt kunde sköta männens jobb när de var iväg som soldater.

Då kan de väl leva på hennes inkomst. Flytta till en liten lägenhet och skära ner på sina levnadskostnader under tiden barnen är små?

För vad händer om han sticker?

Har folk ingen framförhållning alls?

Jag anar en viss raljant inställning från dig, men jag skall förklara bättre.

Visst kan de leva på hennes inkomst, men då blir det just så som vi inte vill ha det - där en förälder är hemma och den andra jobbar för försörjningen. det skapar ingen jämställdhet, och det var väl det vi ville ha, eller hur?

Jag tycker som hon, att kravet på den enskilda individen är stort. Det är utan tvekan tufft att gå emot normen. Gliringar kanske du tar bra, men de flesta med lite känselspröt tycker om att vara "en i gänget" på jobbet, på sin fritid och i hemmet.

Vidare så är det definitivt inte kul att förlora de arbetsuppgifter som man kanske pluggat länge för att få. varför ådra sig en massa studieskulder bara för att bli nobbad för att man älskar sitt barn och vill vara med det när det är litet?

Denna kvinna är inte beroende av hans inkomst. hon har också en lång utbildning och ett jobb som hon gillar.

Varför kan inte båda parter få en situation som skulle gynna deras familj?

Jag ser följande vinster:

Som par (mer jämställdhet skapar mindre konflikter i hemmet)
som enskilda föräldrar till sitt barn (mer tid vardera med barnet gynnar anknytningen till barnet och ansvaret)

och slutligen

på arbetsmarknaden (det är väl inte orimligt att en arbetsgivare vill ha en arbetstagare som har en tillvaro i balans)

Sist, men inte minst, snacka om bonus för barnen. De får en dubbel uppsättning föräldrar! och föräldrar behövs verkligen i dagens samhälle.

Senast ändrad:

Att mina värderingar bygger på Luther? Du känner ju inte mig, liksom? ;)

Nej men jag känner samhället.
Och det med sina värderingar bygger på Luther.
Och du är en del av det som t.o.m. utrycker Lutheranska åsikter.

Så ja, dina värderingar bygger nog på Luther även om jag inte känner dig.

Nej men jag känner samhället.
Och det med sina värderingar bygger på Luther.
Och du är en del av det som t.o.m. utrycker Lutherska åsikter.

Så ja, dina värderingar bygger nog på Luther även om jag inte känner dig.

Aha. Där ser man.

Ni som är helt emot att föräldraförsäkringen individualuiseras mer (i vilken form det än må ske) hur vill ni kommentera att kvinnors löner steg i förhållande till männens när de införde sin tredelade försäkring? Och har ni några andra förslag på hur man skall komma tillrätta med icke-vald snedfördelning av arbetsbelastning i familje- och arbetsliv?

Det är "bara" att dra inför rätta om ett sådant läge uppstår. Eller byta jobb. Eller gå till massmedia. Man ska inte ta skit. Däremot tror jag inte att det är särskilt vanligt med den typen av bemötanden från arbetsgivarna. Att det förekommer betyder inte att det är vanligt.

Tja, det är inte så "bara" att dra inför rätta. Man blir känd på köpet och möjligheterna till fortsatt akrriär minskar om man upplevs som en "bråkstake". De konservativa krafterna som gillar den ordning vi har, kommer knappast att anställa en "bråkig" man.

Att gå till massmedia löser sällan problem. Arbetsgivaren tappar ansiktet och prestigeförlusten är stor. Då är det inte så lätt att få till stånd en lösning. En förlikning brukar vara ok, men knappast en konstruktiv lösning där båda parter känner att de utvecklats.

Jag förvånas över att du verkar vara så ignorant i dessa sammanhang? Du har väl själv ett arbete?

Ni som är helt emot att föräldraförsäkringen individualuiseras mer (i vilken form det än må ske) hur vill ni kommentera att kvinnors löner steg i förhållande till männens när de införde sin tredelade försäkring? Och har ni några andra förslag på hur man skall komma tillrätta med icke-vald snedfördelning av arbetsbelastning i familje- och arbetsliv?

Det viktigaste är att verkligen lyssna på män och kvinnor i arbetslivet (föräldrar) och fråga hur de skulle vilja optimalt att deras tillvaro skulle se ut. Inte att förutsätta att en delad föräldraförsäkring är vad de vill. Kanske är hemhjälpssubventioner och erbjudande om barnpassning/nattis osv det som hjälper mest. Eller möjligheter att jobba hemifrån. Jag är inte förälder, så jag är fel person att fråga om hur man ska göra i detalj.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Muddypaws 24/25
  • Ta bort tandsten med ultraljud
  • Avlivning älskade katt

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka