Sv: Ord och inga visor om delad föräldraledighet:
Då kan de väl leva på hennes inkomst. Flytta till en liten lägenhet och skära ner på sina levnadskostnader under tiden barnen är små?
För hon sitter väl inte och är beroende av hans inkomst?
För vad händer om han sticker?
Har folk ingen framförhållning alls?
Jag anar en viss raljant inställning från dig, men jag skall förklara bättre.
Visst kan de leva på hennes inkomst, men då blir det just så som vi inte vill ha det - där en förälder är hemma och den andra jobbar för försörjningen. det skapar ingen jämställdhet, och det var väl det vi ville ha, eller hur?
Jag tycker som hon, att kravet på den enskilda individen är stort. Det
är utan tvekan tufft att gå emot normen. Gliringar kanske du tar bra, men de flesta med lite känselspröt tycker om att vara "en i gänget" på jobbet, på sin fritid och i hemmet.
Vidare så är det definitivt inte kul att förlora de arbetsuppgifter som man kanske pluggat länge för att få. varför ådra sig en massa studieskulder bara för att bli nobbad för att man älskar sitt barn och vill vara med det när det är litet?
Denna kvinna är inte beroende av hans inkomst. hon har också en lång utbildning och ett jobb som hon gillar.
Varför kan inte båda parter få en situation som skulle gynna deras familj?
Jag ser följande vinster:
Som par (mer jämställdhet skapar mindre konflikter i hemmet)
som enskilda föräldrar till sitt barn (mer tid vardera med barnet gynnar anknytningen till barnet och ansvaret)
och slutligen
på arbetsmarknaden (det är väl inte orimligt att en arbetsgivare vill ha en arbetstagare som har en tillvaro i balans)
Sist, men inte minst, snacka om bonus för barnen. De får en dubbel uppsättning föräldrar! och föräldrar behövs verkligen i dagens samhälle.