Ord ni älskar att använda!

Sv: Ord ni älskar att använda!

Kl

Mina absoluta favoritfula ord är snoppfitta och snippkorv (systerdotterns uppfinning när hon var arg en gång). Snoppfitta använder vi som skällsord ("vilken snoppfitta alltså!") medan snippkorv är en negativ förstärkning ("vilken snippkorvstajming alltså").

Just ja, jag gillar ju 'alltså' väldigt mycket också.

Väldigt användbara ord! :)

Kl

Jag gillar samt. Sedan tycker jag att strålande är ett jättefint ord. Det är så himla glatt! :)

Om vi går till svordomar älskar jag sjhir for brains och crap for brains ända sedan ett par rollkaraktärer i em bokserie konselvent kallade en snubbe för det typ tio böcker i rad. :D och rövspett! Är lika påfrestande som ett spett i röven, kanske är för att jag känner mig då ibland? :D

Brunöga är ett ord jag hatälskar. Det låter oskyldigt i ordet men går att få till rätt vidriga uttryck med!

Finns många ord jag gillar att använda. Ett urval av svenska ord:

Snusktratt
Adekvat
Sammelsurium
Ingendera/ingetdera
Slask
Medvetandehöjning
Bånge
Kattskrälle (med kärlek till/om min fyrbenta sambo)
Pervers
(På) Sniskan
Skrutt
Hen (för att det fyller en så jävla bra funktion!)

kl

Dumming älskar jag, alltid gjort. Varför säga förbannade kukhuvud när man kan säga din dumming? :D
Dock, vafalls, ehuru är ord jag gärna smyger in här och där bara för att :) Annars är det lite svårt att välja ut några favoritord, så mycket händer på sammanhang och hur de används. Älskar snirkliga överdrivet utstuderade utläggningar som blir rakt på sak och brutalt ärliga (med humor och ironi och inte rena elakheter).

knapp

- It doesn't make sense/Es macht kein sinn (oerhört störande att det inte finns någon vettig svensk översättning)
- Huruvida, ändock
- Idiotsäkert
- Dubbeltydiga kraftuttryck: hemskt vacker, fruktansvärt roligt, förbluffande tråkigt.
- Genau (tyska för "precis", ligger så fantastiskt bra i munnen)
- Jävlar
- Fuck
- Kopulaverb, allomorf, vokalharmoni (tentapluggar lingvistik för tillfället :p )
- Symfoni
- Handy (tyska ordet för mobiltelefon, det fånigaste ord jag vet)
- Fåtölj, nattduksbord (svenskan har udda ord för möbler)

Hen är ett favvo-ord. Jag älskart (he he).

Jag använder ordet förmånligt väldigt ofta. Braigt - ett annat ord jag gillar som är skitfult skrivet, men braigt

Jag gillar ordet "baxa". Typ "Vem har baxat min kaffekopp?"

:love:

Åh, det här underbara verbet använde jag flitigt under min gymnasietid men sedan måste det ha fallit i glömska. Baxa är liksom mindre anklagande/dramatiserande än ta, stjäla eller snatta och faktiskt väldigt användbart!

Annars har jag varit väldigt förälskad i ordet luguber ända sedan jag blev medveten om dess existens. Det betyder typ dyster, och ordet låter verkligen så tycker jag.

*kl*

Hen har seglat upp som stortfavorit för mig. Sen är jag en av dm som överanvänder dock. Andra favoriter är;
*kalas (som i "jättebra".
*toppen
*mög, alt mögel

Jag älskar uttrycket "skräckblandad förtjusning".

På engelska är mitt favoritord lascivious :)

kl

Jag tycker hen är ett jättebra ord!
Gött säger jag typ konstant. Även i andra former såsom göttigt, gördigt osv. Fått höra att det inte är jättesnyggt men vafan, ligger ju gött i munnen :D
Rimligt har jag också börjat säga orimligt ofta. :p Väldigt lustigt. Vet inte varför riktigt.

Jag gillar verkligen ord och språk överlag och har ganska svårt för att störa mig på uttryck. Uttryck som vänner säger sätter sig ofta väldigt snabbt hos mig, vilket gör att det är lika bra att inte ens klaga från första början.. :D

Gött måste väl räknas som dialektalt, va? (Och då kommer man undan med vad som helst, konstaterades det ju :angel:).

Det påminner mig om ett annat uttryck jag önskar att jag använde mer, för jag älskar't: det göteborgska "Gör". Som i "görbra", "görsnabb" osv. Loves it!

Åh gud I hates it kan jag säga. Men det kanske jag inte får säga i den här tråden? Eller nån annanstans heller?

Jag använder också "dock" väldigt mycket, och sedan älskar jag ordet "näppeligen" :love:

KL

Kom på det absoluta favoritordet: ordbajs.
Jag har använt det så länge jag kan minnas, och alltså även präntat in det hos folk i min närhet. Jag har dock inte reflekterat så mycket över det förrän denna höst, när jag började läsa till SSK. Det var nämligen INGEN i min klass som använde sig av det, och i min studiegrupp blev de ganska chockade när jag sade så, så jag var tvungen att förklara. Nu använder helt plötsligt alla det :angel:

Och ja, hur ska man förklara ordbajs? En text med en massa ord utan substans, är väl den bästa förklaringen. Eller rappakalja. Ordet används ofta i sammanhang som har med uppsatser att göra :p "Det är ju bara att ordbajsa lite och hoppas på det bästa"

Topp, kalas och kanon är fina:love:

Topplock gillar jag skarpt, "där gick topplocket!"
Affekt, emfas och självinsikt är andra favoriter, jämte vafalls och huruledes.
deluxe missbrukar jag i vissa sammanhang:o

Topp notch HATAR jag insåg jag idag:wtf:O_o:yuck:

Liknande trådar

Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 268
Senast: Lady_S
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
6 573
Senast: Grazing
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 506
Senast: Anonymisten
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
25 082

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka