Sv: Ord ni älskar att använda!
Fast ganska många av de där orden har ju engelska motsvarigheter? Jag hinner inte skriva ner dem nu men nog finns de
*KL*
För några år sedan skapade jag tillsammans med andra engelskspråkiga kollegor (som alla kunde svenska) en lista över svenska ord som vi älskade och som vi tyckte borde finnas på engelska. Vi hade regler för vilka som fick vara med, bl a fick det inte finnas en exakt ettordsmotsvarighet på engelska och att ordet måste vara utbrett och inte bara dialektalt. Några var:
badkruka, barnfamilj, betonghäck, djurförbud, fiffig, fiffla, fika, finansvalp, fräck, fulsnygg, hemmablind, huvudbry, höstrusk, jantelagen, julgransplundring, kioskvältare, kvinnofridsbrott, lagom, maska, matglad, mojäng, motivering, mys (alla ord, t ex. mysa, mysig, mysfaktor, fredagsmys) alla ord med – mässig som suffix, orka, skadeglad, solkatt, stolpen ut, streber, utebli, viktigpetter, åttondelsfinal.
Kom inte o säg att svenskar inte är ett uppfinningsrikt folk
Fast ganska många av de där orden har ju engelska motsvarigheter? Jag hinner inte skriva ner dem nu men nog finns de