Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Ofta där "däremot" eller "men" hade kunnat användas istället. Typ: "Jag gick ut med hunden, dock så hittade jag inte kopplet så jag tog ett grimskaft istället."
Eller hur! Älskade gamla "därför", som när man var liten räckte för att omkullkasta hela sin meningsmotståndares (ofta mammas) resonemang.
Det där är jäkligt konstigt. Begåvningsreserv är egentligen ett positivt ord men har även kommit att användas som sin raka motsats.
Fast där blir det ju rätt. Begåvningsreserven = smarta personer. Att inte tillhöra begåvningsreserven = negativt.
Fast som LL säger så har du ju den ursprungliga, positiva betydelsen (begåvningsreserven består av begåvade) i ditt exempel.
Det var det jag menade, att jag bara hört det användas på det sättet. Och då bara av äldre personer.
Måste vara så att det sedan halkat pga att vår generation inte kan relatera till uttrycket, och därför tappat "inte" i meningen.
Menar du inte "mitt badkar" eller nåt? Baxa betyder att kånka på något otympligt, ungefär.
Edit: flytta med spett betyder det exakt enligt SAOL. Låter som mycket våld för en kaffekopps skull