Öppna företag!

S

smessis

Jag hoppas jag lägegr tråden rätt nu!
Jag har funderat på att hyra ut en box. Är det sant som jag hört att man MÅSTE ha företag för det? Är ju bara stallhyran varje månad som blir företagets "inkomst".
har ju förståt att man kan dra av momsen på tex hö köp hovslagare osv. Kan man även dra av moms på utrustning?
Tjänar man något på det och kan man öppna ett sådant företag fast det inte är så mycket inkomst på det varje månad?
Hoppas ni förstår vad jag menar och att någon kanske kan hjälpa mig med mina frågor.

Sv: Öppna företag!

Ett företag ska nog vara bra mkt mer vinstgivande än att hyra ut en boxplats /månad.
Jag vet inte exakt hur det var men man får ju tjäna en viss summa/år utan att betala skatt, regeringen ville höja det till 30 000 men jag vet inte om de gjort det, för några år sedan låg den summan på 16-18 000.

Men jag tjänar ju långt över 30000 på mitt jobb/år. Äh, får försöka ringa till skatteverket idag och höra lite hur det är. man kanske kan skatta för det på vanliga deklarationen också..
Tack förs var iaf.

Nej, du får inte starta ett företag för detta! Skattemyndigheten kommer att vägra. Du kan inte heller bli momsregistrerad. Det du beskriver är en hobby.

Hobby: Självständig och varaktig verksamhet
Företag: Självständig, varaktig verksamhet med vinstintresse

Du behöver bara redovisa om du har vinst av hobby i deklarationen (finns en speciell "hobbybilaga"). Hyr du ut en enda box för ett "normalt" belopp, 1500-2500:-/mån så bör du kunna hävda att det inte ger någon vinst alls. För att styrka detta så bör man spara kvitton på alla utgifter och inkomster som har med stallet att göra (snöröjning, el, strö, underhållskostnader...) för att visa att man inte rimligen kan göra vinst.

Många som börjar föra bok över utgifter och inkomster av hästverksamhet inser snart att de betalar för att få en ridkompis, inte får betalt för en boxplats

Senast ändrad:

Många som börjar föra bok över utgifter och inkomster av hästverksamhet inser snart att de betalar för att få en ridkompis, inte får betalt för en boxplats

Började hyra ut boxar för att få sällskap ut i skogen, än så länge har jag inte ridit ut med någon av de inhyrda (dom har stått där sedan 1 augusti :p) dock med medryttaren till den ena hästar några gånger.

Jag har företag och skattar för dom tre boxarna jag hyr ut. Satt och räknade lite på det där snabbt i huvudet.

Jag får in 1200/per häst i månaden
200 går direkt till spånet, men det har kostat mig 400 kr senaste månaden. momsar alltså rakt av på det. sedan drar jag moms på 1000 som är själva stallhyran.

spån: 400:- (800:-)
moms: 200:- (600:-)
elen: 175:- (425:-)
425:- är vad som blir kvar efter att allt är betalat (räknat per häst)

425 x 3= 1275:-

30x2,5= 75 timmar i månaden
(räknar med att jag "pysslar" i stallet med fodring, in och utsläpp, kvällen osv. ungefär 2,5 vet att det är mer.. men för att inte överdriva. :p)

1275/75= 17 :-

17 kronor timmen får jag in på att ta hand om alla hästar! Jag fodrar fyra gånger om dagen. Tar in och utsläpp samt. täckesbytning om det behövs. Ja, verkligen en bra verksamhet att tjäna pengar i.

Har nu ej räknat med vad det kostar att försäkra samt ha ett §16 godkännande på alltihoppa. Då skulle jag nog gå väldigt mycket bak per timme :D

Senast ändrad av en moderator:

Nej, du får inte starta ett företag för detta! Skattemyndigheten kommer att vägra. Du kan inte heller bli momsregistrerad. Det du beskriver är en hobby.

Hobby: Självständig och varaktig verksamhet
Företag: Självständig, varaktig verksamhet med vinstintresse

Du behöver bara redovisa om du har vinst av hobby i deklarationen (finns en speciell "hobbybilaga"). Hyr du ut en enda box för ett "normalt" belopp, 1500-2500:-/mån så bör du kunna hävda att det inte ger någon vinst alls. För att styrka detta så bör man spara kvitton på alla utgifter och inkomster som har med stallet att göra (snöröjning, el, strö, underhållskostnader...) för att visa att man inte rimligen kan göra vinst.

Är inte Sverige fantastikt

Skippa företagsidén, dömt att misslyckas, åtminstone när det gäller hästverksamhet, finns absolut inget att tjäna på det, det är väl därför många kvinnor håller på.

Männen fattar ganska snabbt att det inte finns några pengar att tjäna. I travet kan det finnas pengar om man har tur. Men där finns det också många själar som gett upp.

Började hyra ut boxar för att få sällskap ut i skogen, än så länge har jag inte ridit ut med någon av de inhyrda (dom har stått där sedan 1 augusti :p) dock med medryttaren till den ena hästar några gånger.

Jag har företag och skattar för dom tre boxarna jag hyr ut. Satt och räknade lite på det där snabbt i huvudet.

Jag får in 1200/per häst i månaden
200 går direkt till spånet, men det har kostat mig 400 kr senaste månaden. momsar alltså rakt av på det. sedan drar jag moms på 1000 som är själva stallhyran.

spån: 400:- (800:-)
moms: 200:- (600:-)
elen: 175:- (425:-)
425:- är vad som blir kvar efter att allt är betalat (räknat per häst)

425 x 3= 1275:-

30x2,5= 75 timmar i månaden
(räknar med att jag "pysslar" i stallet med fodring, in och utsläpp, kvällen osv. ungefär 2,5 vet att det är mer.. men för att inte överdriva. :p)

1275/75= 17 :-

17 kronor timmen får jag in på att ta hand om alla hästar! Jag fodrar fyra gånger om dagen. Tar in och utsläpp samt. täckesbytning om det behövs. Ja, verkligen en bra verksamhet att tjäna pengar i.

Har nu ej räknat med vad det kostar att försäkra samt ha ett §16 godkännande på alltihoppa. Då skulle jag nog gå väldigt mycket bak per timme :D

Ja, men det är väl för att det är så "roligt" o "givande" som gör att man håller på.

Jag har haft inhyrda i 6 år.
Det fanns inte många stunder som var roliga eller givande.
Resultat av den tiden; inflammationer i armarna, stadig värk i vänster axel, flera ryggskott.

Knepiga människor o hästar.

Så nu har jag lagt av och det är så sköööönt

kan verkligen förstå det, du är helt själv i stallet nu alltså?

Meningen är att ett företag ska gå med vinst och att man ska betala en massa skatt, meningen är inte att man ska starta ett företag för att kunna "dra av" så mycket som möjligt... Dra av moms på sånt som hovslagare kan du enbart göra om skoning ingår i stallhyran och då alltså bara på hyresgästens häst inte på dina egna. Likaså hö, det som inackorderingarna gör av med bokför man och momsar men det som är till egna hästar får man antingen ta helt utanför bokföringen eller bokföra på företaget och sedan köpa (med moms). Så hur som helst så får man betala moms på det man köper till sig själv. Och det som är till inackorderingarna betalas ju med stallhyran som det är moms på, så att "gå plus" på att vara med i momssystemet gör man inte.

Dessutom blir det inga stora vinster på att hyra ut boxplats... Att arbeta för 17 kr per timme som i exemplet ovan känns ju sådär lagom kul - och i det exemplet ingår inte ens någon ersättning för själva boxen, underhåll av stallet, stängsel, köp av skottkärra och redskap, markunderhåll, försäkringar, tillstånd, gödselhantering, frakt av strö och hö, snöskottning, osv osv. Tar man med sånt så blir det nog minus på löneposten och företaget går back.

Vill man ha sällskap i stallet är det tyvärr så att man får vara beredd på att betala för det nöjet och skatteverket vill förmodligen inte vara med och sponsra det ;)

Och om det är så att din stallplats faktiskt hyrs ut med vinst så är vinsten förmodligen ganska blygsam - och i så fall tjänar du på att redovisa det som hobby!

Jag har själv ett företag där en liten del av verksamheten är att hyra ut stallplats - men med de marknadshyror som råder så har vi bestämt oss för att avveckla den delen och koncentrera oss på de delar som ger mer inkomster till mindre arbete :D

kan verkligen förstå det, du är helt själv i stallet nu alltså?

Jag har flyttat från det stallet och köpt gård tillsammans med dotter.

Hästar har vi lite svårt att sluta med, så fortfarande är det jobb, men det känns lite bättre, eftersom det är vårat eget.
Och vi har inga inhyrda, dock har vi fått förfrågan, som vi vänligt men bestämt tackar nej till

okej, en lättnad att bara ha sina egna att ta hand om?

okej, en lättnad att bara ha sina egna att ta hand om?

Ja, det finns ju inga tveksamheter när det gäller hanteringen av egna hästar.
Dom vet vad som gäller och inordnar sig.

Värre är det med andras hästar, eller ska man kanske säga deras ägare.

Ja, det finns ju inga tveksamheter när det gäller hanteringen av egna hästar.
Dom vet vad som gäller och inordnar sig.

Värre är det med andras hästar, eller ska man kanske säga deras ägare.

Håller med, man brukar mest dra på sig problem när man hyr ut stallplatser, de blir mer jobb & mindre nöje.

Liknande trådar

• Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 411
Senast: Snurrfian
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 732
Senast: Mia_R
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 406
Hästmänniskan Kostnadsförhandlingar med vänner Skriver åt en vän som vill vara anonym: Person X har en medryttarhäst som hon rider 2 dagar i veckan...
2
Svar
22
· Visningar
5 910
Senast: Tassa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar