Öppna - 3 eller 4 spår

Sv: Öppna - 3 eller 4 spår

fio. skrev:
Det är inte runt där jag bor enbart utan jag tävlar ute i hela Europa och dom är rätt överens om det hela.

Skulle nog tro att det är runt där du bor och rider i såfall.

Kan så vara. Tänker inte säga emot dig. Själv tävlar jag bara regionalt än. Här har det funkat att rida på tre spår och få bra poäng :angel: .

När jag en gång red öppnan på fyra spår fick jag kommentaren att det är onödigt att försvår för hästen när öppnan bara ska vara på tre spår :crazy:

Mvh//LG

Senast ändrad:

LillaGeisha skrev:
När jag en gång red öppnan på fyra spår fick jag kommentaren att det är onödigt att försvår för hästen när öppnan bara ska vara på tre spår :crazy:

Mvh//LG

Men då var det ju förmodligen för svårt för din häst.

Saigon skrev:
Men är det inte så då att det skiljer sig lite i trenden mellan fälttävlans-domarna och de riktigt, renodlade dressyr-domarna...? För det är ju ändå en viss skillnad på fältavlansdressyren och den vanliga...
Eller? jag har som sagt inte en aning jag bara spekulerar...

Men det är samma domare som dömer GP dressyren i Tyskland som dömer fälttävlan men förmodligen klarar fälttävlanshästarna av öppnorna på 4 spår bättre än dressyrhästen :angel:

Men det kan vara så att eftersom vi inte har så avancerade program så får vi bättre poäng ju svårare vi gör dom få rörelser vi har.

Fast faktiskt så var det en vanlig svensk domare som först påpekade att man nu gärna vill ha öppnan på 4 spår. Jag har ridit 2 st "vanliga" medelsvåra dressyrklasser i år och fått 8:or på mina öppnor på 4 spår, förra året red jag dom på 3 spår och fick 6 och 7:or, det skall väl till något extra för att sno åt sig en 8:a . Min häst är så kort i ryggen så det måste bli på 4 spår om det överhuvudtaget skall bli någon fin böjning.

Ska bannemej testa nästa helg. :) Min är också kort i ryggen och vi hamnar alltid på fyra spår om jag inte verkligen tänker på det. Ska prova och se om jag kan få till 8or, ligger på 6-7 idag på öppnorna - som jag för övrigt tycker är bland det svåraste :crazy:

Min tränare, som är domare upp till St George dressyr, säger 3 spår i en öppna... :)

fio. skrev:
Men det är samma domare som dömer GP dressyren i Tyskland som dömer fälttävlan men förmodligen klarar fälttävlanshästarna av öppnorna på 4 spår bättre än dressyrhästen :angel:

Va?? har de samma domare?? Hur hamnar betygen då? För det måste ju vara svårt att först döma GP-dressyr och sedan fälttävlans-dressyr :D Det är ju en viss skillnad menar jag.... :D

Och menade du på allvar att fälttävlanshästarna klarar 4-spårorna bättre, och i så fall varför, eller "kivades" du bara?

Kan någon förklara vad som menas med 3-spåriga resp 4-spåriga? Jag vet inte :p

Om du tänker dig att du ser hästen bakifrån och varje ben på hästen är ett spår så betyder tre spår:

Ytter bak - ett spår
Inner bak + ytter fram - två spår
Inner frem - tre spår

Fyra spår:

Ytter bak - ett spår
Inner bak - två spår
Ytter fram - tre spår
Inner fram - fyra spår

Skillnaden är alltså att i en öppna på tre spår så går inner bak och ytter fram på samma spår och hästen har således mindre böjning i kroppen än en öppna på fyra spår.

Hoppas det klarnar något.

Mvh//LG

fio. skrev:
Men då var det ju förmodligen för svårt för din häst.
Fio, läste nyss ditt inlägg. Jag har aldrig ifrågasatt att du tävlar på en högre nivå än mig, men å andra sidan har du ingen aning om vad min häst kan och inte kan. Om man tävlar högre så ska man väl peppa och stötta de som kommer underifrån och inte sätta sig på sina höga hästar :angel:

Känns mycket onödigt med en sådan kommentarer. Efter att kollat fälttävlansdressyren i OS, kan jag bara säga att jag inte är imponerad :crazy:. Tävlade nyss mot en häst som var placerad SM i fälttävlan och det skiljde bara ett par poäng mellan oss. Då kan jag tillägga att jag red fel en gång samt att min häst blev skrämd av en sketen duva som promt skulle flyga upp framför snoken på min häst, endast tre p på bedömningspunkten (i det läget önskade jag att jag hade en fälttävlanshäst som inte är så förbaskat lättskrämd :D ).

Började träna min häst för ett och ett halvt år sedan då hon var knappt grundriden (kunde ej v. galopp tex.). Nu har vi startat MsV och jag är mycket stolt över min vackra, uttrycksfulla och arbetsvilliga häst. Skolor är inget som vare sig jag eller hästen har svårt för.

Mvh//LG

Senast ändrad:

Har en "tung", framåt häst som gärna tar chansen att springa ifrån sidvärtesrörelsen om han får chansen. Honom har jag brukat lägga på 4 spår för att öht få honom att jobba. På 3 spår tar han tag i innertygeln och drar utåt, på 4 spår stannar han. Detta har nog att göra med att jag tidigare slarvat med grundridningen, vi har nu mer eller mindre börjat om, så nu får vi väl se hur det blir.

En annan av hästarna är lätt, känslig i munnen och blir lätt stående "på stället" och trampar, så där är det väl snarare 2,5 till 3 spår som gäller för att hon inte ska tappa framåtrörelsen. När det känns riktigt bra är det nog 3 spår, men det beror mest på om matte lyckas lägga inledningen rätt och slipper korrigera :angel:

Jag vill gärna rida på tre spår men har ingen spegel så det är SVÅRT!
Blir ofta lite för mycke tvärning och 4 spår av det. *suck*
:confused:

bra tips... om man har en manege med speglar och inte rider i paddock året om... morr mutter... önskar mig inte aaaalls en manege, jag lovar...

Carmenzita skrev:
(Vilket kanske förklarar varför man inte gör skänkelvikningar rakt åt sidan som man gör i westernridning).

Det är inte skänkelvikning, det heter sidepass.

Jag rider alltid öppna på 3 spår. Får man rätt tvärning i bålen så tycker inte jag att man behöver överdriva och rida på 4.

LillaGeisha skrev:
Fio, läste nyss ditt inlägg. Jag har aldrig ifrågasatt att du tävlar på en högre nivå än mig, men å andra sidan har du ingen aning om vad min häst kan och inte kan. Om man tävlar högre så ska man väl peppa och stötta de som kommer underifrån och inte sätta sig på sina höga hästar :angel:

Känns mycket onödigt med en sådan kommentarer. Efter att kollat fälttävlansdressyren i OS, kan jag bara säga att jag inte är imponerad :crazy:. Tävlade nyss mot en häst som var placerad SM i fälttävlan och det skiljde bara ett par poäng mellan oss. Då kan jag tillägga att jag red fel en gång samt att min häst blev skrämd av en sketen duva som promt skulle flyga upp framför snoken på min häst, endast tre p på bedömningspunkten (i det läget önskade jag att jag hade en fälttävlanshäst som inte är så förbaskat lättskrämd :D ).

Började träna min häst för ett och ett halvt år sedan då hon var knappt grundriden (kunde ej v. galopp tex.). Nu har vi startat MsV och jag är mycket stolt över min vackra, uttrycksfulla och arbetsvilliga häst. Skolor är inget som vare sig jag eller hästen har svårt för.

Mvh//LG

Men om säger att du började träna din häst enbart för ett och ett halvt år sedan så är det väl inte konstigt att det är för svårt för den dvs att den inte orkar styrkemässigt :confused:

Det där med att jämför dressyr och ft hästar är ju rätt roligt oxå , en dressyrhäst tränas ju enbart i dressyr, en ft häst har ju hoppning och terräng oxå och har ju en helt annan muskelatur så nog borde det skilja mer än typ 6-8 poäng EGENTLIGEN.

På min sista dressyrtävling var jag 2:a i medelsvår och hade tränat terräng dagen innan med samma häst, det var måttligt populärt när jag talade om det på prisutdelningen. (Bara domaren som skrattade) Borde inte rena dressyrhästar vara bättre?? Bara en allmän tanke och inte riktad till dig.

Jag är inte heller särskilt imponerad av ft dressyren och det är verkligen ingen hemlighet, däremot vet jag ju att dom flesta ft hästar på någorlunda nivå ofta sopar banan med rena dressyrhästar och man kan ju då undra hur imponerande dressyr dressyren egentligen är :smirk:

Banned skrev:
Men om säger att du började träna din häst enbart för ett och ett halvt år sedan så är det väl inte konstigt att det är för svårt för den dvs att den inte orkar styrkemässigt :confused: :smirk:

Känns som om du inte har läst hela tråden. Frågan som jag och fio diskuterade var hurvida domarna vill ha öppna på tre eller fyra spår när TR säger tre. Jag fick en anmärkning när jag gick in på fyra spår att det var onödigt. Fio utgick direkt från att det var för svårt för min häst. Tycker det är onödigt att många direkt ska klanka ned på andra utan att ens ha sett vederbörande.

Visst hade det inte varit konstigt om det hade varit för svårt för hästen, men saken är den att just denna rörelse har min häst lätt för. Bytena och den samlade galoppen sliter vi däremot med. Fast det börjar släppa där med, fattas bara lite styrka.

Tar du en dressyrhäst på relativt hög nivå så har ft hästen nog svårt :angel: . Fast många ft hästar är oerhört fina och jag beundrar att man kan få de att gå så bra i tre dicipliner!

Mvh//LG

Fast domaren hade väl inte skrivit att du gjorde det onödigt svårt för hästen om det hade sett enkelt och lätt ut:confused:

Liknande trådar

Tjatter Oro i Ugglebo Den lilla byn Ugglebo breder idylliskt ut sig i ängsmark med sina timrade småhus, hagar omgivna av gärdesgårdar hyser...
22 23 24
Svar
471
· Visningar
16 212
Senast: LenaH
·
Relationer Jag skulle behöva lite råd. Jag är sedan ca 20 år tillbaka tillsammans med en man. Vi blev sambos för 7 år sedan och har två barn med...
2
Svar
24
· Visningar
6 064
Hästhantering Jag har för 3 mån sen köpt min första egna häst, ett 8-årigt sto, polsk import (polsk angloarab). Jag har hållt på med många hästar med...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
16 901
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Veckans första hopplektion blev en riktigt rolig timme på Juvelen. Jag uppskattar verkligen att jag har fått koncentrera mig på honom nu...
Svar
0
· Visningar
559
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kräkningar
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Uppdateringstråd 30