Öppna - 3 eller 4 spår

Sv: Öppna - 3 eller 4 spår

Speglar är fantastiska hjälpmedel. När jag rider öppnorna och inte tittar i spegeln vill de alltid bli på fyra spår, sen tittar jag i spegeln och ser att jag måste tvära mindre.. Känns och ser för "lite" ut uppifrån så då vill jag tvära mer men när jag sen tittar i spegeln ser jag att jag måste hejda mig...öppnor är j-ligt svårt att få till bra tycker jag.

Utgår från 3-spåriga, är upplärd så

Strävar efter tre spår för att det är endast då som jag känner att hästen jobbar.
Får jag fyra spår så är det för att jag inte har koll på bog och böjning, dvs en misslyckad övning.
Jag upplever att det är mkt svårare att rida på tre spår för det krävs en helt annan balans och så kan hästen inte skyffla sig fram på ytterbogen på samma sätt som med fyra spår.
Det kräver mkt mer av ryttaren också.

Det svåraste är att få hästen att vara rak men ändå böjd. (Det är svårt även om man bara går på en volt för övrigt)

Ja, det är ju ingen slump att öppnor och slutor kommer så sent i dressyrprogrammen. Att göra en korrekt öppna är inget man snyter ut ur armbågen direkt.

Jag har inte börjat tänka på spår ännu med min, jag är jättenöjd om jag får till det med ställning - böjning utan att han ska skicka in eller ut bakdelen åt det håll som passar honom.
Idag tror jag var första gången jag ens tittat på spåren och visst var det lite svajjigt men jag tyckte mig skymta 3 spår :D
På ponnyn red jag bara på 3 spår eftersom det var så på tävling och vi fick mycket beröm för våra öppnor :) Min tränare brukade säga att om hon någonsin hittade en häst som gjorde så bra öppnor som min ponny skulle hon vara lycklig väldigt länge :D

Carmenzita skrev:
Ja, det är ju ingen slump att öppnor och slutor kommer så sent i dressyrprogrammen. Att göra en korrekt öppna är inget man snyter ut ur armbågen direkt.

nja öppna kommer väl inte så sent och tas dessutom bort i dom högre programmen, dessutom vill domarna nuförtiden se öppna på 4 spår.

nej men gud är det så länge jag tävlade att dom inte vill ha 3 spår längre? :o
jag får inte in i mitt huvud hur man får in en öppna på fyra spår, har aldrig sett det eller gjort det vad jag vet, inte alltid tillgång till speglar.
kan någon lägga in en bild?
för jag får bara in lite skänkelvikningsaktiga saker i skallen...

Nä, i nya TR så ska öppnan fortfarande vara på tre spår men de har ändrat att slutan på rakt spår ska vara på fyra.

Mvh//LG

Mearas skrev:
Strävar efter tre spår för att det är endast då som jag känner att hästen jobbar.
Får jag fyra spår så är det för att jag inte har koll på bog och böjning, dvs en misslyckad övning.
Jag upplever att det är mkt svårare att rida på tre spår för det krävs en helt annan balans och så kan hästen inte skyffla sig fram på ytterbogen på samma sätt som med fyra spår.
Det kräver mkt mer av ryttaren också.

Det kräver mer av både ryttare och häst om man vill ha en öppna på fyra spår. En öppna på fyra spår kräver mer vinkling i bakknäna för att kunna få mer böjning genom kroppen. Det är nog sant att hästen har lättare att "skyffla sig fram på ytterbogen" i en öppna på fyra spår, men det hänger ihop med att den inte har tillräckligt mycket vinkling i bakknäna och inte är tillräckligt mjuk i sidorna.

Jag håller nog med dig i vad du skriver. Men hur många har den samling, mjukhet och rakriktning på sin häst att den utför detta korrekt?
Ändå rider många fyra spår och det tror jag beror på att det är lättare att placera hästen i en fyrspårig position. Jag menar att fyra spår kan vara med en hovs mellanrum eller med fyra ! följden blir skyfflande och tappad bog.
Jämför med tre spår där det är betydligt svårare att ha så bra balans att hästen kan röra sig inom ramen för tre spår.

Förstår du vad jag menar?

Det tydligaste iaf jag känner när jag misslyckas är att jag inte blir sittande rakt över hästen/hästen är inte rak över rygghalvorna samt att både takt och ffa swung går förlorade.

LillaGeisha skrev:
Nä, i nya TR så ska öppnan fortfarande vara på tre spår men de har ändrat att slutan på rakt spår ska vara på fyra.

Mvh//LG

Sen när har det som står i TR överensstämt med vad domarna vill se :angel:
Dom domare jag har pratat med detta året har talat om att dom vill se öppna på 4 spår.

Alltså så kanske det kräver mer av ekipaget att rida på fyra spår men det är också lättare att komma undan med sin egen taskiga balans... tror jag alltså.

Givetvis har jag inte gjort några studier i frågan men har sett en hel del AR-ekipage där det jag nämner ovan är vanligt förekommande.
Jämför med de öppnor man ser på lägre tävlingar där faktiskt takt och swunga
bibehålls men hästen böjer kanske heller inte helt i genom kroppen.

Och så jag själv då som varken får till det ena eller det andra, men inser iaf det :)

fio. skrev:
Sen när har det som står i TR överensstämt med vad domarna vill se :angel:
Dom domare jag har pratat med detta året har talat om att dom vill se öppna på 4 spår.

Hm, då ser domarna annorlunda på det där du bor. De jag har talat med här vill ha det på tre eller max en hovbredd bredare :) . Ja, ja det är väl som vanligt, man får lära sig vad varje domare vill ha :D .

Det viktiga är att det är samma i båda varven - så att det syns att ryttaren har kontroll. Att det inte "råkar bli" annorlunda i ena varvet.

LillaGeisha skrev:
Hm, då ser domarna annorlunda på det där du bor. De jag har talat med här vill ha det på tre eller max en hovbredd bredare :) . Ja, ja det är väl som vanligt, man får lära sig vad varje domare vill ha :D .

Det är inte runt där jag bor enbart utan jag tävlar ute i hela Europa och dom är rätt överens om det hela.

Skulle nog tro att det är runt där du bor och rider i såfall.

true_blue skrev:
Det viktiga är att det är samma i båda varven - så att det syns att ryttaren har kontroll. Att det inte "råkar bli" annorlunda i ena varvet.

Precis det skall ju helst se likadant ut i båda varven och att ryttaren är medveten om det.

fio. skrev:
Det är inte runt där jag bor enbart utan jag tävlar ute i hela Europa och dom är rätt överens om det hela.

Skulle nog tro att det är runt där du bor och rider i såfall.

Men är det inte så då att det skiljer sig lite i trenden mellan fälttävlans-domarna och de riktigt, renodlade dressyr-domarna...? För det är ju ändå en viss skillnad på fältavlansdressyren och den vanliga...
Eller? jag har som sagt inte en aning jag bara spekulerar...

LillaGeisha skrev:

Mvh//LG

De jag kollat upp med här i kring dömmer öppnan på 3 spår, slutan på 4 spår.

De SKA dömma enligt TR, som ryttare ska du inte behöva gissa dig till hur olika domare dömmer, utan förlita dig till reglementet.

SEN är det ofta mycket svårare att rida på 4 spår på tävling, då det är vanligt att hästarna spänner sig lite extra, håller medom att det är viktigt att kunna visa dem så liksidiga som möjligt.

Liknande trådar

Tjatter Oro i Ugglebo Den lilla byn Ugglebo breder idylliskt ut sig i ängsmark med sina timrade småhus, hagar omgivna av gärdesgårdar hyser...
22 23 24
Svar
471
· Visningar
16 212
Senast: LenaH
·
Relationer Jag skulle behöva lite råd. Jag är sedan ca 20 år tillbaka tillsammans med en man. Vi blev sambos för 7 år sedan och har två barn med...
2
Svar
24
· Visningar
6 064
Hästhantering Jag har för 3 mån sen köpt min första egna häst, ett 8-årigt sto, polsk import (polsk angloarab). Jag har hållt på med många hästar med...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
16 901
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Veckans första hopplektion blev en riktigt rolig timme på Juvelen. Jag uppskattar verkligen att jag har fått koncentrera mig på honom nu...
Svar
0
· Visningar
559
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kräkningar
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Uppdateringstråd 30