Öppna - 3 eller 4 spår

C

Carmenzita

När ni rider öppna, rider ni på 3 eller 4 spår? Och varför?

Jag vet att det inom tävlingsdressyr eftersträvas öppnor på 3 spår, medan Guerniere visar öppnor på 4 spår (och när jag tittat på Bent Branderup rider han också på 4 spår vad jag kunde se). Läser just nu Belasik, han upplever att samlingen blir mer "rätt" och att hästen känns bättre efter en öppna på 3 spår än efter en på 4.

Så hur gör ni? Känner ni skillnad? Växlar ni ibland mellan 3 och 4 spår?

Själv eftersträvar jag 3 spår eftersom jag är dressyrskolad enl "tysk lära" (eller vad man ska kalla det), men har givetvis testat det mesta (eftersom jag gör fel! :) ) och känner att gången blir sämre av 4 spår. Det man vinner i sidled, förlorar man i gång på något sätt. (Vilket kanske förklarar varför man inte gör skänkelvikningar rakt åt sidan som man gör i westernridning).

Sv: Öppna - 3 eller 4 spår

Jag är också upplärd att en öppna ska gå på tre spår. Men många på tävling (tävlar ponny) rider öppna på fyra spår och får bra poäng ändå. Detta förklarar i alla fall dressyrdomarna med att en öppna kan vara bra och hästen kan gå bra även om öppnan är på fyra spår.
Så jag vet inte, men den optimala öppnan är kanske på tre spår, men det behöver inte vara nåt fel på en öppna som är på fyra spår heller. Kanske.. :confused:

Jag tycker det är väldigt lätt att man förlorar ställning och korrekt böjning i en alltför tvärställd öppna och hästen bara viker sig i halsen... Det är iaf resultatet jag ofta sett, men det är nog för att ryttaren försöker sig på det innan hästen är redo.

Som lösgörande övning tycker jag den är jättebra (bara man håller koll på ställning och korrekt böjning), men som samlande tycker jag öppnan på 3 spår är bättre.

Det har väll kanske med att göra att mer nu mera vill ha öppnan fyr-spårig vid tävling. Det blev en ändring i TR i år om jag inte minns fel.

Själv så utgår jag alltid från tre-spårig öppna och om samlingen och bärigheten finns där kan jag rida fyr-spårig utan att hästen tappar gång och kraft.

tre spår vid öppna, och skänkelvikning på rakt spår- fyra spår. Så rider jag!

Jag rider alltid på 3-spår dels däröfr att de e de som göäller på tävling men också därför att an tappar framåt bjudningen så mkt om man går på 4 spår.

ändringen i TR gäller sluta på diagonalerna, som ska göras på 4-spår.
Kan även gälla öppna på diagonalen.

Jag rider öppna på tre spår, alltid. Däremot varierar jag tvärningen och böjningen.

Jag har fullt upp med att få till en jämn böjning med bibehållen takt :o Min tränare brukar skrika högt när det blir rätt. Då försöker jag bibehålla detta....
Tre - eller- fyra spår??? :o :o :o Det är nog tre.... Om några år kanske jag kan välja själv vad det skall bli :D

Senast ändrad:

Hej! Ett bra tips är att rida öppnan mot en spegel i ridhuset. Då ser du hur hästen spårar och kan träna det på egen hand oxå. :D (Ytter fram och inner bak skall gå på en linje när du tittar framifrån på hästen)

Beror ju på hur stor böjning, alltså hur hög svårighetsgrad, man vill ha det? Som att rida skänkelvikning med olika tvärning, det finns väl inget rätt eller fel?

Nej, visst finns det sällan rätt eller fel (om vi inte skadar hästarna förstås) - jag ställde frågan ifall andra rider på 3 el 4 spår av någon spec anledning och varför/varför inte.

Ingen rätt/fel-fråga sålunda.

Jag rider öppna på 3 spår, tycker som många andra att man förlorar mycket bakdel och gång om man tvärar mer.
Vad jag vet så var det slutan dom ändrade till 4 spår, jag fick domar kritiken på första tävlingen iår att slutan numera skulle vara 4-spårig. Vet inte om dom ändrat öppnan med, men det är inget jag fått kritik på genom att rida på 3 spår.
Kanon att ha en spegel och rida mot, man får ett helt annat flyt då man själv ser om den är bra eller inte! Verkligen att rekomendera!

Rider på tre spår, så att man får rätt känsla och kan känna sig säker på tävling. Delvis eftersom min häst är så tajt mellan benen och det blir lätt för mycket. Är jag säker på träning kan jag känna mig tryggare på tävling.

Hej. Jo speglar är bra att använda (red faktiskt i ridhuset idag för första gången på två månader och insåg hur mycket jag saknat speglarna :) ). Jag tycker dock att en korrekt öppna där hästen verkligen bär med inner bak är bland det svåraste att få till i ridningen. Jag har ännu inte kommit till stadiet att jag (korrekt) kan växla mellan tre och fyra spår. Men det kommer väl så småningom :D

Jag växlar mellan 3- och 4-spårigt, beroende på vad jag vill ha ut av övningen.

Immer

Jag växlar, men utgår från en 3-spårig. Om bärigheten och samlingen finns så kan jag växla över till en 4-spårig, mest för att laborera. Oftast tappar jag tyvärr det mesta i en 4-spårig och faller över i någon form av ostbåge-skänkelvikning.... Det är med all säkerhet min begränsade ridkunskap som ställer till problem.

Ah, I see. Själv rider jag på trespårigt så gott vi kan.

Jag trodde att öppna alltid var på tre spår?
Om man rider på fyra spår så heter det inte öppna längre utan skänkelvikning, det är vad jag har fått lära mig.
Rätta mig om jag har fel.

Jag rider öppnan så att jag känner att inner bak engageras. Har inga speglar hemma, så jag vet inte exakt hur många spår det generellt sett är. Det är ju säkert olika från häst till häst och situation till situation.

Ska jag visa upp öppnan försöker jag hålla mig till tre spår, men fokuserar mer på kvaliteten än på antalet spår faktiskt.

Mina elever får rida skolor på allt från 2,5 till 4 spår. Jag vill att det ska ha sådan precision i kontrollen på hästens bogar och bakdel att de kan placera hästen i alla dessa positioner.

Du har fel.. :-)

I en skänkelvikning är hästen rak i kroppen och ställd från rörelseriktningen. Eftersom hästen är rak trampar också inner (inner i den meningen åt vilket håll hästen är ställd mot) bak över och förbi tyngdpunkten.

I en öppna är hästen böjd från rörelseriktningen genom hela kroppen oavsett tre eller fyra spår. Inner bak trampar under tyngdpunkten (rakt fram), inte förbi.

Mvh//LG

P.S. Ang tråden: Jag rider öppnan på tre spår. Vi har lätt att förlora takten på fyra spår och det är ju tre spår som gäller på tävling.

Nog jobbigt att de har ändrat så att man måste rida på fyra spår i slutan.

Liknande trådar

Tjatter Oro i Ugglebo Den lilla byn Ugglebo breder idylliskt ut sig i ängsmark med sina timrade småhus, hagar omgivna av gärdesgårdar hyser...
22 23 24
Svar
471
· Visningar
16 212
Senast: LenaH
·
Relationer Jag skulle behöva lite råd. Jag är sedan ca 20 år tillbaka tillsammans med en man. Vi blev sambos för 7 år sedan och har två barn med...
2
Svar
24
· Visningar
6 064
Hästhantering Jag har för 3 mån sen köpt min första egna häst, ett 8-årigt sto, polsk import (polsk angloarab). Jag har hållt på med många hästar med...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
16 901
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Veckans första hopplektion blev en riktigt rolig timme på Juvelen. Jag uppskattar verkligen att jag har fått koncentrera mig på honom nu...
Svar
0
· Visningar
559
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kräkningar
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Uppdateringstråd 30